Merthogy a hajléktalan az nem korrekt politikailag, helyette
lehet használni a fedél nélkül élő ember kifejezést, ami meg nem igaz, merthogy
azért általában oda húzódik a fedél nélkül élő ember, ahol legalább tető van a
feje felett.
De ez a kis nyelvészkedés is ékesen példázza a problémához
való hozzáállást, arról nem is szólva, hogy a vita a kissé régies kifejezéssel
akár csavargóknak is nevezhető érintettek sorsában a legkisebb változást is
hozná.
Álságos társadalom a mienk, az átlagember szeretné a
nincsteleneket, a társadalom legalsó rétegét eltakarni szem elől, mint a
háziasszony, aki a salétromos fal elé háziáldással hímzett falvédőt akaszt:
Sose kerül házassága válságba
Ha párjának sült libát tesz a tálra!
Hát mi sem könnyebb ennél: kriminalizálni kell a
hajléktalant, meg folyamatosan vegzálni, élhetetlen hajléktalanszállókat
üzemeltetni számukra, úgysincs elég bajuk.
Ezzel együtt lehet, hogy sikeres lesz az akció, hiszen ez az
eljárás egyenes úton vezet el oda, hogy a fincsit egyszer már megkóstolt delikvens
az első hűvösebb novemberi napon megeszi az első útbakerülő üzletben a
pármaisonkát, elmellőzve a gorgonzolás fügét és amatőr módon ujjnyi
szeleteket vágva belőle.
Mire előkerül az üzletvezető, addigra elmondhatja magáról,
hogy ha ezt valamelyik jólmenő szállodában teszi vagy eszi ezt, akkor a számla végösszege
meghaladná egész évi segély-keretét.
Viszont ennek utána bevonulhat a börtönbe, ahol van
rendszeres étkezés, orvosi ellátás, fűtés, televízió, könyvtár, mivel nincs semmije, nem is lopnak el tőle semmit – maga a Kánaán
a januári aluljárókhoz képest, a cuccára meg addig is vigyáznak a smasszerek.
Volt szomszédom, aki ebben a szisztémában rendezte
tartásdíj-fizetési kötelezettségét, fél év a sitten, a vidám nyár meg otthon,
szóval nem ismeretlen eljárás ez a nehéz élethelyzetben levő emberek előtt.
Majd aztán meghallgathatjuk később, hogy mennyibe kerül egy
rab ellátása (rengetegbe), emellett aki az utcán élt, az továbbra is –
méginkább – ott fog élni, hiszen a potenciális munkáltató már nem csak azért nem
fogja alkalmazni, mert csavargó, hanem azért sem, mert büntetett előéletű is.
Így hát végérvényesen belerugdalják a pöcegödörbe a
szerencsétlent, akit majd aztán tréfás kedvű, egészséges fejbőrű fiatalok a
téli utcán egy flakon benzin meg egy öngyújtó közbeiktatásával felmelegítenek.
Persze ez nem egyszerű helyzet, mert ahhoz, hogy ezek alá az
emberek alá a társadalom kifeszítsen bármilyen védőhálót, rengeteg pénzre lenne
szükség, márpedig magyarembernek rengeteg egyéb rossztulajdonsága mellé még az
irigység is magáénak mondható, így aztán esély sincs, hogy megoldás szülessen
a problémára.
Hiába mondják neki a hozzáértők, hogy az utcán alvó ember
nem valamiféle hedonista felbuzdulásból szunnyad a kapualjban, hogy nem a
Vasember döntőjére való felkészülést láthatják, magyarember szent meggyőződése,
hogy ez egy lusta dög, egy féreg, aki utál dolgozni.
Persze arra az igenegyszerű kérdésre, hogy ő
foglalkoztatna-e egy ilyen embert tisztességes fizetésért, legfeljebb elnéző
mosolyt kaphatunk válaszként.
Most meg aztán végképp könnyű lesz a helyzete, ránk bámulhat
csodálkozva: egy csavargó bűnözőt?
Na, ne máááá!
Aki nem foglalkozott a témával el se hinné, hogy milyen
könnyen válik valaki hajléktalanná, vagy mivé is.
Az egyik használaton kívüli kerékpártárolóban lakik
fatornyos kis falumban a hajléktalan, akinek a kerékpártároló teteje a fedél a
feje felett, és aki ott épített magának kunyhót, vagy barlangot, vagy vackot
lomból kimentett ágybetétekből meg matracokból, vele beszélgettem egyszer.
Azt mondta, ne higgyem, hogy ő nem dolgozna szívesen,
dolgozott is az egyik helyi építőanyag-kereskedésben, de cukorbeteg lett és a
két lábát amputálták, azóta nincs említésre méltó jövedelme, ami van, az megy
gyógyszerre, meg élelemre.
Ki alkalmaz – kérdezte – két műlábbal rakodómunkást?
A mai rendszer szerint mehetne talán államilag támogatott
műköröm-építő tanfolyamra, de úgy tűnik, ehhez nincs túlzottan nagy affinitása,
így hát ezt az embert a nyitott biciklitárolójából viszik majd végül el lábbal
előre, hacsak addigra le nem bontatja a palát a a feje fölül valamelyik
empatikus önkormányzati potentát.
Nincs pénz.
Pontosabban erre nincs pénz (végtére is nem foci ez, nemde?), mint ahogy a cigányproblémák
megoldására se jut, ami meg mégis, az az eredményességhez kevés és többnyire a
szélbe szórjuk.
Nem mondom én, hogy jó fényt vet ránk az aluljárókban büdösködő,
koszos és nemritkán részeg hajléktalanok tömege, de erre megoldást hiába várunk
tőlük, ezt vagy meg tudja oldani a társadalom, vagy csak a saját problémát
szaporítja.
Merthogy ahogy a társadalom egyre szegényebb lesz, úgy nő az
érintettek száma, a jelenlegi szociális hálón meg már csak egy lyuk van, igaz,
az a háló szélétől a széléig tart, aki benne tud maradni, annak akrobatának
kellene lennie.
És ez csak egy kis szelete a mai magyar társadalomnak, mely
egyre polarizáltabb, egyre undorítóbb.
Tiszta röhej - ha valaki felolvassa Rákosi valamelyik
brosúráját a kapitalizmusról, olyan, mintha a mai Magyarországról szólna.
Franc se hitte volna…
:O)))
2 megjegyzés:
Tompos Kátya: Ócska cipő
(Cseh Tamás emlékest 2012)
http://www.youtube.com/watch?v=PTaotvNsvA4
özv. Kussné
Ferge Zsuzsa tegnap elmagyarázta, hogyan válik a társadalom beletörődő, mindent elviselő emberek tömegévé.
Orbán rendkívül ravasz módszert alkalmaz: a szoktatás, az elhúzódó és közvetett hatás módszerét. Mint ahogy egy immunreakciót kiváltó, ismételten beadott oltás hatására a szervezet fokozatosan válik ellenállóvá a kórokozóval szemben, úgy válik lassan érzéketlenné a tömeg. A különbség az, hogy a kórokozó marad, és a parazitával és toxinjával szemben alkalmazkodás, együttélés állapota jött létre.
A romló életkörülmények, és zsugorodó szabadságérzet okozta heves reakciókat lassú beletörődéssé, rezignáltsággá iminálja Orbán.
A Vezér a társadalom immunrendszerét ezzel a szoktatásos módszerrel köti le, így az elégedetlenséget újra és újra elhaló morajjá tompítja.
De a parazita toxinja átjárja, roncsolja és szétrohasztja a társadalom szövetét. Ebbe idővel vagy belepusztulunk, vagy föltámadnak szunnyadó önvédelmi reakcióink, és egy ma még a láthatatlanság homályába kényszerült Martin Luther King mögé állunk.
Megjegyzés küldése