Elég volt a valóságból, ígéreteket akarunk!
Ez a limai grafitti a mottója Kovács Gábor cikksorozatának,
mely a Liget című folyóiratban jelent meg még 2009-ben.
Ebből is látszik, hogy a probléma nem magyar sajátosság, nem
kizárólag Orbán sajátja, a populizmus olyan, mint Lenin: élt, él és élni fog.
A kifejezés egyébként hihetetlen karriert futott be napjaink
politikai életében, a médiából szakmányban ömlik ránk, mint minősítő, pejoratív
jelentéstartalommal felruházott jelző.
Ha egy politikusra valami említésreméltó fórumon azt
mondják, hogy populista, akkor az nemigen kap röhögőgörcsöt, persze a
cinikusabbja azért világgá se megy bánatában, megrántja a vállát, mosolyog
egyet bamba választóin, majd tovaüget a vagyongyűjtögetés rögös ösvényein.
Már a fogalom definiálásával is baj van, csak a wikipédiában
vagy hétféle értelmezése közül választhatunk, már ha egyáltalán akarunk közülük
választani, de általában nem akarunk.
Mindenesetre azt azért megállapíthatjuk, hogy a populizmus a
népre – értsd ezen a kisembereket – hivatkozó politikai irányzat, ugyanakkor
magatartás is, melyet a politikusok előszeretettel alkalmaznak választóik
megnyerése érdekében.
Van viszont a populizmusnak egy nyolcadik féle, köznapi értelmezése
is, nekem most ezzel lenne dolgom.
A hétköznapi ember, ha a fogalmat meghallja, akkor azt egy olyan
politikai-politikusi magatartással azonosítja, melyet régebben - sokkal egyszerűbben
és egyértelműbben, talán pontosabban is - a felelőtlen hazudozás és a felelőtlen,
népszerűség-hajhászó politika, politikus fogalmával írt körül a nép egyszerű, két-három
egyetemi diplomával rendelkező gyermeke.
Ma ezt nem lehet ilyen primitív módon meghatározni, mert aki
megpróbálja, az azonnal kitiltásra kerül az összes ötödik-hatodik kerületi
vendéglátó-műintézményből.
A mai közbeszédben a véleményformálók ragaszkodnak ahhoz,
hogy amit mondanak, azt legfeljebb tizenötén értsék meg első hallásra, a többi
meg dolgozzon meg az okosságért.
Így aztán leginkább egymás véleményét formálják, és az a
politikus, aki hozzájuk köti a szekerét, előbb-utóbb egy kicsi, ám népszerűtlen
rétegpártocska prominense lesz ahelyett, hogy egy választási tömegpárt vezére lenne.
És ehhez még csak hazudozni se kellene, csak közérthetően, konkrétan
magyarul beszélni.
Persze, ha a politikus habókos tanácsadói hülyeségei (kommunikációs
területen kihívásokkal küzdő tömegkommunikációs szakértői stábja kétes értékű
narratívái) közül válogat, akkor előbb-utóbb ő is csak egy lesz a sok lúzer
közül, aki nem ismerte fel a tiszta, világos beszéd jelentőségét.
Merthogy egy dolog Kálmán Olgával okosan beszélgetni, és más
dolog a parasztok, a panelprolik és a nyuggerek tömegeit aktivizálni.
Szögezzük le, hogy a populizmus abban az értelemben, hogy a népet
– és értsük ezen mondjuk a bérből-fizetésből-támogatásból-segélyből élők háromnegyed-magyarországnyi
rétegét – tekinti politikája meghatározó szereplőjének, nem pejoratív fogalom,
elvileg – szoros kivételként - el lehet képzelni akár olyan politikust is,
akinek ezek az emberek fontosnak számítanak.
A szer a májtól ott válik el, hogy a politikus ígérete a
gyakorlatban megvalósítható, hosszú távon is fenntartható, az országnak hasznot
hajtó intézkedés, vagy károkat okozó, rövidtávú politikai érdekeket szolgáló
trükközés.
Persze nem csak gazdasági téren jelentkezhet a probléma, legalább
ugyanilyen fontos a populizmusnak az a vadhajtása, mely az emberek lelkével
szórakozik, szintúgy politikai hozadék reményében.
Ennek a trükknek legszebb példája a múltunkkal és jelenünkkel való felelőtlen játszadozás, melynek ma is tanúi lehetünk.
Ennek a trükknek legszebb példája a múltunkkal és jelenünkkel való felelőtlen játszadozás, melynek ma is tanúi lehetünk.
Mikor Horthy társadalmát virágzó aranykornak állítják be,
mikor az országot ennek megfelelően idióták által idiótáknak rendezett jelmezbál
színterévé teszik, akkor arra játszanak, hogy a zsellér unokája – dédunokája majd
Csekonics gróffal azonosítja őseit, de legalábbis nagybirtokossal, és ez a
számításuk rendre be is jön.
Ha valaki azt mondaná nekik, hogy fiam, a te ősöd egy
repedtsarkú, alázatos zsellér volt, akinél ünnepnapot jelentett, ha hús került
az asztalra, hát igen sértett pofákat vágna a delikvens, így aztán inkább hisz
a szép mesékben és az ezekhez igazított illúzióiban, mint akár saját
tapasztalatában is.
A magyar jobboldal választói tömegeit a magyar falu adja,
mely felemelkedését és virágzását azoknak a komcsiknak köszönheti, akiket ma minden
nincstelen újzsellér tele szájjal szidalmaz.
Ez is populizmus a szó köznyelvi értelmében.
Mostanában – ha csak a kínaiak másként nem gondolják –
nemigen lesz errefelé a szocializmusnak nevezett politikai-gazdasági formációra
emlékeztető alakzat, ez talán nem is baj, de talán nem kellene populizmusnak
minősíteni azt, amikor valamelyik épeszű politikus felveti, hogy talán először
az éhező gyerekek problémáját kell megoldani, a miniszterelnök szívbéli
hobbijának támogatását kicsit akár el is lehetne halasztani.
Az Unióval kapcsolatban ugyanez a helyzet.
Természetesen a büszke magyar ember (v.ö: fenn az ernyő,
nincsen kas…) nehezen tűri az Unió igáját, melynek következtében még életben vagyunk
egyáltalán, ezért hát igen népszerű ellenséget gyártani belőle.
Ez a hétköznapi életben is ismert magatartás, senkire nem tud
úgy haragudni a magyar, mint aki jót tett vele.
Mindenesetre igen jókat lehet röhögni éltes háziasszonyokon,
akik fejüket csóválva elmélkednek arról, hogy tulajdonképpen az Unió érdeke,
hogy tagjai legyünk.
Idén és jövőre is ezermilliárdokat hívhatunk le, ha van
olyan értelmes cél, melyre fel tudjuk használni a támogatást,.
Sajnos a magyar fantázia itt csődöt mondott, megakadt a
libaúsztatók wellness-központtá fejlesztésénél és a főterek viakolorozásánál, most
mégsem ezen a problémán tépjük magunkat, hanem szabadságharcot folytatunk a
hazai jobboldal idiótáinak kedvezve egy beteg ember vezérletével.
Ez valóban a szó rossz értelmében vett populizmus.
A matyómintás – árvalányhajas magyarkodás egyszer már
rettenetes útra vitt bennünket, most láthatólag ugyanezen az úton szeretnénk
mégegyszer végigmenni.
Szóval, azért ettől függetlenül csak csínján a populista
jelző alkalmazásával, mert a „populus” a szóban a népet jelenti, márpedig vox
populi – vox dei, ugye…
Ha valaki a népre hivatkozik, akkor azért azt célszerű
kétszer olyan alaposan vizsgálni, mintha csak megrántaná a vállát, és azt
mondaná, hogy „csak”, mert a nép hülyítése a politikusok kedvenc szórakozása.
Oda kellene figyelnünk rájuk.
:O)))
3 megjegyzés:
Tudod, PuPu, ha magyarember (így, egybeírva, amely fogalmat itt Te vezetted be, de szerintem is rendkívül kifejező! Találó szinonímája a zembereknek!)nem lenne ennyire reménytelenül megvezethetó mindenféle nagyon átlátszó szövegekkel, ha a fejét hajlandó lenne gondolkodásra is használni, ha a birkamódra viselkedés nem lenne kevésbé strapás a számára, vért brunyálhatnának az erőlködéstől a populizmus művelői, nem jutnának ilyen messzire.
Az biztos, hogy az, ami 2010-ota mo-n megy, azt nem lehet egyszeruen populista kormanyzasnak hivni. Szerintem ennek a szonak a hasznalata csak azert olyan nepszeru, mert igazabol, a szo mogotti aktualis tartalom kifejtese nelkul nem jelent tul sokat, hiszen - mint ez a blogban is meg lett emlitve - a populizmus mas orszagban is nepszeru. En mindig probalom elkerulni a rendszert egyszeruen populistanak nevezni, hiszen ez egy demokraciabol szarmazo ember szamara jobbara "csak egy picit irrelis"; ott a populista politikusok nem billenhetnek at nepvezerre, mert soha nem kapnak ilyem merteku bizalmat. A jelenlegi rendszerben a fasisztoid/nacionalista/soviniszta elemektol a bargyu/megvezeto/lenezo szocialis momentumokig (rezsi/trafik manipulalas) minden megtalalhato, persze nem ugyanolyan sullyal. Mindennek az a celja, hogy az emberek legprimitivebb erzeseire epitve, oket egy nagy nemzeti massza engedelmes rabszolgaaive tegyek.
Pupu!
Az éltes korú hegyvidéki és illatos háziasszonyok sokkal egyszerűbb dolgokért izgulnak! Például azért, hogy a körzetük közös jelöltje lehetőleg ne egy sülysápi lakos legyen...mert Sülysápnak - szerintem is - Sülysápon van a helye.
A háziasszonyok körében így talán - előbb-utóbb - nagyobb érdeklődés irányulhatna az EU különféle rendszerszemléleti megközelítéseire.
Olyan ez, mint a vásárlás :-)
Először azt szeretném tudni, hogy mi kapható a Széna téri piacon és majd csak azt követően érdekel, hogy mi kapható az Aix-en-Provence-i vásárban - ráadásul mind a kettő EU "terület"!
De az kétségtelen, hogy Aix-en-Provence ismerete is nélkülözhetetlen, hogy a Széna téren - a kofák között - biztonságosan eligazodhassam!
Megjegyzés küldése