Elballagtak a középiskolák végzősei
Rokonságuk, szüleik, testvéreik ott álltak szeretettel és
örömmel mosolyogva az iskola folyosóin, virágcsokorral várva őket, amint a sok
évszázados tradíció szerint énekelve ballagtak körbe az iskolán, utoljára még
emlékezetükbe vésve a hangulatot, az osztálytermek képét, az iskola illatát, a
gyermekkor utolsó állomását.
Mindenki boldog, hiszen felnőtt a gyerek, a gyerek is boldog,
mert azt hiszi, hogy mostantól majd gyökeresen megváltozik a világ, innentől nem
szól bele senki és semmi az életébe, melyet majd egyedül ő fog formálni, természetesen
a saját szája íze szerint.
Optimisták és lelkesek, szépek, fiatalok, vidámak, jó nézni
őket, csak az idősebbeknek szorul el kissé a szíve, mikor belegondolnak, hogy
ugyan, mi válhat valóra ezeknek a gyerekeknek az álmaiból, terveiből?
Mi lesz a valóságos válasz a ma nevetve feltett kérdésre,
hogy na ecsém, mi leszel, ha nagy leszel?
Nem egyszerű a válasz, hiszen a világ eléggé megváltozott
körülöttünk, - mit mondjak, szebb nem lett, azt már nyilvánvaló.
Volt itt néhány szerencsés nemzedék, melynek kinyílott a
világ, akik számára megadatott a társadalmi felemelkedés lehetősége, akik ki
tudtak törni társadalmi helyzetük korlátai közül, ha ők is úgy akarták.
Ma azért nincs ez így egészen.
Holnap elkezdődnek az érettségi vizsgák, és mikor véget
érnek, eldőlhet azok sorsa, akik tovább szeretnének tanulni.
Most először az elmúlt ötven évben úgy tűnik, hogy a jó szociális
helyzet közvetlenül is megjelenik a felvételi követelmények között, hiszen a
mai állam vezetői úgy döntöttek, hogy inkább a saját jövőjükbe fektetnek be,
mint Magyarország jövőjébe, melyet egyébként oly könnybelábadt szemmel és
zászlót lengetve szoktak emlegetni, miközben csökkentik a továbbtanulók
támogatását.
Rossz nézni azt a vergődést, mely a most felnövekvő
nemzedékek körül folyik - a reformoknak csúfolt szerencsétlenkedéseket, a jobb
esetben koncepciótlan, rosszabb esetben a XIX. századot idéző elvek alapján
megálmodott falansztereket, melyekben nem a gyermek nevelése, hanem az emberi
erőforrás előállítása folyik, nyálas szenteskedéssel nyakonöntve.
Ez ma a magyar ifjúságpolitika, a Lázár-skála aljának
folyamatos feltöltésével, mint távlati céllal a nemzet számára.
Az elmúlt húsz év sem volt az oktatásügy diadalmenete,
hiszen a pártok versenyt folytattak, hogy ki tud több gyereket a felsőoktatásba
tuszkolni, ennek következtében a valóságos társadalmi igények háttérbe
szorultak, viszont megnőtt a műköröm-ruhatár szakot végzettek száma, akik csak
négy évvel később csalódtak, mint azok, akiknek nem volt elég pontjuk a
felvételhez.
Ma már a helyzet egyszerűbb.
Eleve vagy harmincezerrel kevesebben jelentkeztek a
felsőoktatásba, miután a család felmérte saját lehetőségeit és megállapította,
hogy fizetős helyekre esélye sem lesz pályázni, hiszen a teherbíró képesség
határai éppen a havi kiadások túlélésénél húzódnak, a hitelfelvételektől pedig
manapság úgy fél mindenki, mint a tűztől.
Lehet bizonygatni, hogy ez a hitel veszélytelen, de az állam
mára teljesen elveszítette szavahihetőségét, a devizahitelek bedőlése és a
magánnyugdíj-pénztárak állami einstandolása, a vörösiszap-adományok elsíbolása
után egy kormányzati embernek azt sem hiszik el, amit kérdez.
A tetejébe egymás örökös lehazugozásával maradék
reputációjukat is eljátszották, hiszen az egyszerű állampolgár nem arra vágyik,
hogy egy kocsirakomány morális hulla igazgassa az életkörülményeit, hanem
szeretne abban hinni, hogy az ő életét komoly, megfontolt, emberséges
politikusok igazgatják a nemzet érdekével összehangoltan.
De hát az e vajon a nemzet érdeke, hogy ne lehessen ebben az
országban jogász, orvos, csak a gazdagok gyereke?
Vagy az a nemzet érdeke, hogy ne létezzen ebben az országban
társadalmi mobilitás?
Ezt egyszer már előadtuk, amikor a dzsentri megszállta a
közigazgatást, az arisztokrácia az állam felső vezetését - róluk szóltak később
az Arisztid - Tasziló viccek.
Tehetségüket két vesztett háború és milliók pusztulása
minősítette, ma ők a példaképek nyomorból kivakarózott családokból származó politikusaink
előtt.
Tisza István a
példaképük, a gőgös gróf, aki a cipője talpát se törölte volna bele ősük ünneplő
ruhájába sem, már ha lett volna két ruhájuk összesen.
A szegény ember gyereke pedig folytathatta apja
foglalkozását, a társadalmi rétegek között sem volt nagyon átjárás, nem hogy a
társadalmi osztályok között.
Megdermedt a társadalom, mint libazsír a hűtőben, ez pedig egy
torz és igazságtalan világhoz vezetett.
Ma ezt a világot tervezik újjáépíteni, alulról felfelé építkezve,
mert ma már a többedik nemzedék folytatja apái tevékenységét, nevezetesen a
kocsmaajtó küszöbén ülve várja a segélyt.
Gyermekei számára is ez a sors marad, és a társadalmi
rétegek megállíthatatlanul csúsznak lefelé, az alsó-középosztály a nyomorba, a
középosztály helyzete is ingatag.
Így aztán eljutunk - nem is sokára - vezetőink és nemzeti
tőkéseink által vágyott állapotba, melyben a szegénység olyan nagy, hogy aki
élni akar, az boldogan dolgozik néhány fabatkáért 16 órát is naponta, mint
Kínában.
Ami nekem személy szerint legjobban fáj, az, hogy olyan
emberek rugdalják vissza az átlagembert a nyomorba, akiket azok az évek és az a
társadalom taníttatott és emelt fel a nyomorból, melynek szidalmazásából élnek ma,
pedighát egy-két dolgot azért el lehetett volna tanulni a nagy forradalmárkodás
közben.
Volt egyszer egy Állami Áruház című film, abban énekelt Glauziusz
bácsi, akit Feleki Kamill játszott egy optimista és később igen népszerűvé váló
betétdalt, az volt a címe, hogy "Ember lesz az én kisunokám".
Tudatom mindenkivel – Glauziusz bácsi eltépte a kottát, a
földre dobta, kis ideig páros lábbal ugrált rajta, majd kissé lihegve megállt és
elgondolkodott.
Aztán felvette, leírta újra, csak a szövegben az „ember”
szót kicserélte a szolga szóval.
Így már stimmelni fog…
:O)))
Szívszorítóan igaz minden szavad kedves Pupu. Sírhatnékom támadt tőle.
VálaszTörlés