2025. július 13., vasárnap

A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIA AGÓNIÁJA

 



"N" nickű kedves kommentelőm az előző posztban eszmét futtatott a képviseleti demokráciáról, a demokráciának tartott rendszer buktatóiról, az elit elpofátlanodásáról, beállva ezzel a hosszú sorba, mely Arisztotelesztől Milovan Gyilaszon át a nép egyszerű gyermekéig tart.
Miután vastagon egyetértettem vele, elspekuláltam: talán lehetne ma már ennél tisztességesebb rendszert is kialakítani, ha már az emberi tudat fejlődését állandóan lekörözi a termelőerők - köztük a technika fejlődése?
Hát igen, természetesen lehetne, csak ebben nem érdekeltek sem a jelenleg hatalmon levők, sem holdudvaruk, azok a kisebb ragadozók, kik a már jól bejáratott rendszer áldásait élvezik.
Mondanom sem kell, hogy a közvetlen demokrácia sokkal magasabbrendű, mint a képviseleti változat, melyben a gazellák megbíznak egy-egy oroszlánt, gepárdot vagy hiénát érdekeik képviseletével.
Esetenként egy-egy gazellát is, de azok lesznek az elsők, akiket a megválasztott ragadozók meguzsonnáznak, vágjanak bár ádáz ábrázatokat és próbálkozzanak az üregi nyúl elfogyasztásával a megszokott fű helyett - hiába. 
Az is lehet, hogy a megválasztott oroszlán elzavarja területéről a többi húsevő egy részét, így statisztikailag jobb eredményt tud felmutatni az előző időszakoknál, de ez nem vigasztalja azokat a fűfogyasztókat, akiket személyesen zabált be.
A probléma - egészen a közelmúltig - megoldhatatlannak tűnt, milliók véleményét ugyanis nem lehetett azonnal megjeleníteni, ehhez hosszabb idő kellett.
No, meg aztán az elit deklarálta, hogy a választó hülye, és csak egy levéltáros lehet eléggé okos ahhoz, hogy állást foglaljon a paksi atomerőmű beruházásának ügyében.


Természetesen van igazság abban, hogy az átlagpolgár, aki lehet éppen prolet munkavállaló, kisvállalkozó, nagyvállalkozó vagy magánzó nem érthet mindenhez, de az se biztos, hogy egy történelemtanár vagy birkózó edző maga lenne a bölcsesség kútforrása csak azért, mert megválasztották.
Arról nem is szólva, hogy bár mi megválasztunk valakit képviselőnknek pártja és a képviselőjelölt ígérgetései alapján, de jön a választás és a mi emberünk úgy szavaz majd, ahogy erre frakciója előénekese utasítja, és már régen nem a mi szempontjaink, hanem a hatalom megszerzésének vagy megőrzésének logikája érvényesül, - jobb esetben.
A számítástechnika ellenben sok dolgot meg tudna ma már oldani, ha meg akarnánk oldani.
De nem akarjuk, illetve akiknek érdekeivel ütközik az adott dolog mindent megtesz annak érdekében, hogy az állam elkerülje a sok esetben pofonegyszerű megoldás bevezetését.
Példaként hadd említsem meg a telekkönyvi nyilvántartások helyzetét.
A telekkönyv nyilvános, bárki bármelyik ingatlanról információt kaphat, de a mai napig nem lehet például megtudni, hogy egy adott személynek hány ingatlan van a tulajdonában országosan, mert ez sértené a politikusok érdekeit.
Ha oknyomozással foglalkozó újságíró vagy, hát bizony kell némi elszántság, hogy felderítsed ezeket a vagyoni viszonyokat, pedig a társadalmi érdek azt követelné, hogy a közéleti szereplők vagyoni helyzete megismerhető és áttekinthető legyen.
Vagy itt van például a választások során külföldről leadott szavazatok kérdése, mikor is személyesen kell elzarándokolni az adott államban működő magyar diplomáciai képviseletre, hogy az arra jogosult leadja szavazatát, viszont a Romániában élő kettős, román-magyar állampolgár akár már tíz éve sírfeliratként üzemelhet, mert a szavazatszámlálás során ez az érdeke a regnáló hatalomnak.
Sztálin elvtárs is megmondta, nem az a lényeg, hogy ki adja le a szavazatot, hanem, hogy ki számolja.


Technikai akadálya nincs annak, hogy te is, én is otthonunkban szavazhassunk, hiszen kevés kivétellel ma már pénzügyeinket is számítógépen bonyolítjuk, és ha figyelembe vesszük Lázár axiómáját, miszerint mindenki annyit ér, amennyije van, akkor a szavazatunk se érhet többet a bankszámlánknál. 
Igen, semmi technikai akadálya nincs, hogy a képviseleti demokrácia intézményét  felváltsuk a közvetlen demokrácia gyakorlatával.
Nem mondom, macerás lenne, hiszen nem lenne mód hogy a szavazás előtti napon akkor nyújtson be valaki képviselői indítványt törvényalkotásra, mikor tizenegyet huhog a bagoly.
Meg a jogászoknak meg kellene tanulni érthető törvényeket fogalmazni, a pártoknak meg kellene tanulniuk, hogy hogyan kell meggyőzni a polgárokat javaslataik helyességéről.
A szakmai tudást igénylő szabályozást viszont rá kellene bízni a szakemberekre, akiket jól meg kellene fizetni, de nevüket és felelősségüket kellene adják a nem okvetlen törvényi szintű szabályozáshoz.
A gyerekeket fel lehetne készíteni erre az iskolákban, mint ahogy a demokráciát is itt kellene kezdeniük megtanulni.


Utópia.
Ebben az országban anno még pedagógusok is hülyének nyilvánították Magyar Bálintot, mikor digitális táblát és szélessávú internetet akart az iskolákban bevezetni, itt ma is a porosz hagyományokon alapuló modell a trendi.
A társadalomban pedig bizonyos kettősség uralkodik, - ahol kötelező, ott használják a modern megoldásokat, hol nem kötelező, ott ma is sokan még papírt vesznek elő és nyalják a tintaceruzát.
Pedig ha valami, hát az igazán átalakítaná a társadalmat, ha a politika nem olyan lenne, mint a hajdani viccben a konyak, melyet a munkásosztály képviselői útján fogyasztott.
Attől tartok, olyan politikus mostanában nem lesz, aki a képviseleti demokrácia felszámolását javasolná.
Túl sokan vannak ugyanis, akiknek érdekeivel ütközik a dolog, hiszen nem csak az országgyűlési képviselőkről van itt szó, hanem a helyi politikusokról is, akik attól valakik, hogy stallumuk van, - egyébként meg mehetnének vissza karosszéria-lakatosnak.
És egy nagyobbacska falu képviselőtestülete egészen szép tiszteletdíjhoz és juttatásokhoz jut hozzá, és akkor még a kapcsolat tőkéből származó előnyökről nem is beszéltünk...
De már elképzelni is olyan szép egy olyan világot, melyben az állampolgárok valódi részesei sorsuk alakításának.
Na, majd a jövő században, talán...

:O)))





  


20 megjegyzés:

1970 írta...

"Ebben az országban anno még pedagógusok is hülyének nyilvánították Magyar Bálintot, mikor digitális táblát és szélessávú internetet akart az iskolákban bevezetni, itt ma is a porosz hagyományokon alapuló modell a trendi.
A társadalomban pedig bizonyos kettősség uralkodik, - ahol kötelező, ott használják a modern megoldásokat, hol nem kötelező, ott ma is sokan még papírt vesznek elő és nyalják a tintaceruzát."

Kedves PuPu!

Némi vitám van ezzel a fenti gondolatsoroddal. MB nem azért volt utált, mert be akarta vezetni az internetet az iskolába, hanem azért, mert illeszkedett a hozzá nem értő, dilettáns politikusok rendszerváltozás utáni sorába, főleg az oktatáspolitika területén (kivétel: Hiller István). Ugyanolyan szakmailag hozzá nem értő, okoskodó ember volt, mint Andrásfalvy, Fodor Gábor (na, ő főleg!) és a többi.
A másik mondatról: ebben azért igen komoly szerepet játszik az, hogy szörnyen (és a lehető legrosszabb értelemben) szelektív a mai iskolarendszer. Nem ott nem használják a modern infokommunikációs technológiát, ahol nem kötelező, hanem ahol nincs. Elképesztő szakadékok vannak intézmények között annak alapján, hogy milyen térségben vannak. Az ostoba oktatáspolitika pedig rá is játszik erre: a pedagógusok képzését elit és leszakadó térségekre bontja, ezzel konzerválva a katasztrofális szelekciót.

Czékus Lajos írta...

Sztálin generálisszimusz, ha ma élne, nem számlálót alkalmazna, hanem egy kackert. Ami a demokráciát illeti, már az ókori görögöknél - demokrácia bölcsőjénél - is akadtak vele gondok,mert pl. retorikai fogásokkal tudták befolyásolni a népet, mint döntéshozót, hogy az előterjesztő érdekei érvényesüljenek. Talán egyszer majd az AI (magyarul az MI) hozhat megoldást, mert "őt" nem lehet megvesztegetni, figyelembe vesz egy - egy döntésnél részrehajlás nélkül minden szempontot, és megfellebbezhetetlen döntést hoz a törvényeknél. (Aztán persze az is előforduljat, hogy az így hátrányos helyzetbe kerültek összedognak, s furkósbottal szétverik az AI (MI) számítógépét, s kezdődik minden elölről.....)

Czékus Lajos írta...

Szóval nem "kackert", hanem "Hackert' akartam írni, de nem sikerült. Még annyit tennék hozzá, hogyha Joszif Viszárjonovics ma megsímogatná Vlagyimir Vlagyimirovics fejét, mondván, te már nemcsk itthon csalod a választásokat, hanem azt külföldre is exportálod, malegyec.

PuPu írta...

Nem tisztem megvédeni Magyar Bálintot, aki szemléletét tekintve meglehetősen messze áll tőlem.
Szakmai munkáját sem tudom megítélni, merthogy nem vagyok gyakorló pedagógus, nem tudom milyen traumákat kellett átélnetek minisztersége alatt.
Valamennyire viszont ismerem a magyar társadalmat, benne az orvosokat, pedagógusokat, és mit mondjak, - összességében nincs túl jó véleményem róluk.
Hagyományosan konformista, konzervatív társaság, klikkekkel, hatalomhoz dörgölődzéssel, a falu lyukaszoknis de nadrágos intelligenciáját képviselték és részben ma is azt képviselik - örök félelemmel és megalkuvások sorozatával.
Kontraszelektált, megfélemlített társaság, köztük néhány szent őrülttel, akik próbálnak kitörni a mocsárból, de az visszahúzza őket.
Nem barátai az újnak, nem barátai a változásoknak, bár időnként vannak kérészéletű fellángolásaik. Ilyenkor kockás ingbe öltöznek, meg esernyőt ragadnak, mielőtt - szinte törvényszerűen - megalkudnának.
A covid valamit hozott azért a társaságon, - a kényszer nagy úr, - de az is már régen volt és most egy rendőr vigyázza lépteik.
Szóval, nem biztos, hogy Magyarban volt a hiba, talán azt hitte, hogy a pedagógusok valóban meg akarnak felelni a XXI. századnak.
Tévedett.
Meg lehet, hogy én is, te belülről bizonyára másként látod, de kívülnézetből ez a látvány...
:O)))

PuPu írta...

A mesterséges intelligenciát is emberek működtetik, oszt ha nem tetszik nekik a rendszer, kihúzzák a dugót...
Mindenesetre a számítógép programja ellenőrizhető, így esetleg a hatalom is...
Neked nem gyanús, hogy mint Mórickának, neked is mindenről ugyanaz jut eszedbe?
Pedig lehet, hogy a rizsevéssel kellene megbarátkoznod...
:O)))

anteus írta...

Kedves Lajos!
Javaslom átfutni:
"... mert őt nem lehet megvesztegetni figyelembe vesz egy - egy döntésnél részrehajlás nélkül minden szempontot, és megfellebbezhetetlen döntést hoz a törvényeknél. "

https://forgokinpad.blog.hu/2025/07/12/szele_tamas_ozymandias_avagy_elon_musk_ketes_halhatatlansaga

Hát lám, de. A gépi "intelligenciának" nincs erkölcse. Vagyis erkölcstelen. A többit rád bízom.
Jog erkölcs nélkül - ez valahonnan ismerős.

1970 írta...

Kedves PuPu!

A pedagógusokkal kapcsolatban tudok alapvetően nyilatkozni, mert döntően őket ismerem. Valóban óriási a kontraszelekció sajnos, és ez a rendszerváltás óta nagyon erős, napjainkban pedig egyenesen katasztrofális. Ezt nem vitatom, az orvosokat nem ismerem annyira.
Magyar B. számomra azért botrányos, mert mindenféle pedagógiai tapasztalat nélkül osztotta az észt, nála szörnyebb csak Fodor Gábor volt (ha a mai rendőri irányítást nem nézzük). A pedagógia olyan ma mint a foci, mindenki ért hozzá, a közoktatásban pedig lassan ott tartunk, hogy a szülőket kell megkérdezni arról, mit taníthatunk a gyermeknek.
Andrásfalvy, Magyar, Fodor és társaik egy alapvetően jól működő, legalábbis ténytudás terén megfelelően funkcionáló (a problémamegoldás terén sohasem volt erős a magyar rendszer, és e mellé zuhant 36 év alatt a ténytudás) közoktatási rendszert küldtek a süllyesztőbe, míg mára maradt a rendőri irányítás ezeken a területeken. Mint a nyilas időkben.
Érdemes néhány dolgot erről olvasgatni:
https://mek.oszk.hu/12300/12314/12314.pdf
https://real.mtak.hu/5640/1/1154440.pdf
https://168.hu/itthon/csapo-beno-a-tudas-az-elet-minosegenek-egyik-legfontosabb-meghatarozo-tenyezoje-14944
(Csapó Benő kutatásai sokat feltártak a tudásminőség erőteljes romlásának hátterével kapcsolatban.)
Nyilván a pedagógusokban is volt sok ellenállás, amihez jött az erősen szelektívvé tett iskolarendszer is. Az egész mára katasztrofális lett. Magyar ennek a süllyedő folyamatnak egy züllesztője volt csak. Nem vitatom a jó szándékát, de dilettáns módon és eszközökkel nyúlt hozzá a rendszerhez. Ahogy elődei és utódai is (Hillert mindig kivételnek tekintem). (Jelenünkről e tekintetben ne is beszéljünk!)

PuPu írta...

Kedves 1970, nehéz veled vitatkozni innen a partvonalról.
De ha jól belegondolsz, az oktatási rendszerbe Magyar előtt és után csak belepiszkálgattak, Hillert is beleértve, aki jó szakember, aki olyan, mint a gépkocsiszerelő, aki ismert meghibásodások javítására képes, de nem ő fogja feltalálni a gépkocsivezető agyhullámaival irányított gépkocsit.
Pedig de szép lenne, - ha nincs agy, nem indulna a gépkocsi...
Szóval amikor már az összes diák a telefonját nyomorgatta, játékkonzolokon készültek a drónok irányítására, a gugli lexikonokat helyettesített - pedig hol volt még az AI - a pedagógia még mindig a porosz iskolarendszer legszebb hagyományaira, az anyag biflázására és a diák fegyelmezésére összpontosított.
Pedig a leghátrányosabb helyzetű zsákfaluban is születhet egy átlagon felüli gondolkodó, akit ez a rendszer általában úgy hat-nyolc évesen szellemileg megöl. Ha nincs internet, nincs fejlődés, ha a digitális világot nem használják a tanteremben, akkor mindenképpen szegényebb lesz az oktatás és az ország.
Hogy Magyarnak nem volt pedagógiai végzettsége?
Én például nem hiszek abban, hogy egy kórházigazgatónak okvetlenül orvosnak kell lennie, és a közoktatást se kell, hogy pedagógus irányítsa, lehet egy szociológusnak is reális jövöképe arról, mi lenne hasznos az országnak.
Mondom ezt úgy, hogy a konkrét intézkedéseit nem ismerem, és lehet, hogy tévedek.
De ha a diákok minden zsákfaluban is ingyenes internethez juthatnának, még ma is minőségi előrelépést jelentene, a gyerekeknek pedig kitörési lehetőséget.
Hillert én azóta nem kedvelem, mióta kiderült, hogy ő adta el a baloldal számára ikonikus Köztársaség téri pártházat, de ezt persze nem pedagógusi minőségében tette.
Szóval, nehéz dolgok ezek, és amíg nincs egy covid- járvány, nem is lesz belőlük semmi, elenyésznek, mint a távoktatás, a földrajzot továbbra is max a tanarak húsz évvel ezelőtti élményei színesítik és Kínáról is azt a képet kapják a gyerekek, hogy elmaradott sok kicsi sárga ember erőlködik, de minek?
Mi lesz ezekből a gyerekekből? Persze helyt fognak állni, de itt harminc év alatt hatvanat hátráltunk, mentálisan, erkölcsileg és társadalmilag.
Elit és plebs, ragyogó kilátások...
Köszi az irodalmat!
:O)))




N írta...

Kedves Lajos! A véleményed az ún. techno optimista álláspontot képviseli. Röviden ez a nézet azt állítja, hogy a technológiai fejlődés a jövőben megold majd minden az ember által ismert problémát.
Amit jelenleg mesterséges intelligenciának neveznek az annyit tud, hogy irdatlan adattömeget átfésülve szimulálja az emberi intelligenciát. Képes bizonyos kérdésekre válaszolni (Chat GPT), végrehajtani bizonyos szóbeli utasításokat (Alexa) és a gépi tanulás segítségével vannak döntéshozásra képes MI-k. Egyelőre azonban elég sok hibával és pontatlansággal működnek ezek.
Amire szerintem Te gondolsz az az ún. "szuperintelligencia" ezzel csak az a baj, hogy nem létezik és a fejlesztők többsége nem hiszi, hogy valaha létrehozható.
Én nem bíznám az emberiség sorság mondjuk "Alexa"-ra. Van vele egy vicc a neten: Egy kép amely éppen felszálló interkontinentális rakétákat ábrázol. A képaláírás: "Alexa! I said LUNCHTIME not LAUNCHTIME." A "LUNCH" az ebéd előtti étkezést jelenti a "LAUNCH" pedig - többek közt - a rakétaindítást.
Alexa-t én is használtam tényleg gyakran félreérti, amit mondok.
Szerintem az emberi problémákat jobb ha mi emberek próbáljuk meg kezelni...

Forrás: https://www.geeksforgeeks.org/artificial-intelligence/what-is-artificial-intelligence-ai/

1970 írta...

Kedves PuPu!

Én alapvetően abban nem hiszek, hogy az internet adna minden gyógyírt a pedagógia problémáira, és ebben látom Magyar (és társai) legnagyobb tévedését. Ez pedig alapvetően a dilettantizmusukból ered. Lehet persze menedzselni egy társadalmi alrendszert kívülről (a közgazdászok szeretik ezt hangoztatni), de láttam már ezerszer ezek negatív hatását. Szociológusként menedzselje a szociális alrendszert, ne a közoktatást. Ilyenkor jönnek mindig a "világmegváltó" gondolatok, amelyeket tűzzel-vassal végrehajt, mert az a jó szerinte, de az abban dolgozók véleménye nem érdekli, mert azok "természetesen" mind hülyék. (Na, pont itt látom a legnagyobb különbséget Rákosi és Kádár között. Kádár pontosan tudta, hogy oda kell figyelnie az emberek igényeire, szükségleteire, így nem a világmegváltó terveit kell átvernie a társadalmon. Ezért (is) volt nagyon okos vezető. Az egyetlen valamirevaló vezetője ennek az országnak Mátyás ( Hunyadira gondolok természetesen:)))) óta).
Az internetről: Saját gyermekemen is látom, hogy az internet forrásait mennyire nem tudják kritikával kezelni, sokszor elfogadva mindenféle marhaságot. Persze a zsákfalvakban, ahol ez sincs, ott még problémásabb a helyzet. De Magyar B. (is) sajnos tett azért, hogy egy rendkívül szelektív (a legrosszabb értelemben véve szelektív) iskolarendszer alakuljon ki, szétverve egy alapvetően komprehenzív rendszert (már az oktatásszociológusok is rámutatnak, hogy a kötelező körzetesítés rendszerváltáskori eltörlése nem volt egy pozitív fejlemény a magyar oktatási rendszer szempontjából).
A "poroszosságról" is elég sok félreértés kering a laikusok körében. J. F. Herbart pedagógiáját kevesen ismerik teljes tartalmában, csak a "biflázást" és a "fegyelmezést" emelik ki belőle. Arról nem is beszélve, hogy a rendszerváltás előtti - "poroszosnak" gúnyolt - oktatási rendszer minden tekintetben jobban teljesített, mint a jelenlegi teljesen szétvert, végletesen szelektáló rendszer.

Egyetértek Veled abban nagyon, hogy 30 év alatt hátráltunk, de nem hatvanat, hanem jóval többet. A két világháború közti kasztos jellegű trifurkációs rendszerhez térünk lassan vissza, ahol a zsákfaluból származó tehetséges gyermeknek semmi esélye a kitörésre. Hiába Magyar B. minden internete...
(A pártház eladásáról nem tudtam, de emiatt én is egy csúnya fekete pontot adnék neki.)

N írta...

Kedves Pupu! Örülök, hogy egyetértesz velem a képviseleti demokrácia kérdésében. Felvetetted a posztban, hogy a technika lehetővé tenné a közvetlen demokráciát. Ez olyannyira így van, hogy több országban már lehetséges online szavazás és állítólag 2026-ban már Magyarországon is lesz lehetőség az online voksolásra. Számos olyan intézmény - például klubok egyesületek, pártok - működik, ahol a tagok véleményét közvetlenül kérik ki adott kérdésekben. Tehát működik közvetlen demokrácia a gyakorlatban is. Amiről eddig nem hallottam az az, hogy az általános választójog és közvetlen demokrácia egyszerre lett volna jelen valahol. A döntésekbe való tényleges beleszólás lehetősége általában privilégium, amit nem kap meg mindenki alanyi jogon. Ez önmagában nem lenne akkora baj. De szinte sehol nem szólhatnak bele a polgárok még a személyes életüket közvetlenül befolyásoló döntésekbe sem! És szerintem az, hogy ma itt tartunk ahol nagyban visszavezethető arra a nyomorult életérzésre, hogy állandóan mások döntenek rólam, de nélkülem. Talán ezért járatódott le a demokrácia intézménye.
Szóval technikailag már megoldható lenne a közvetlen demokrácia bevezetése de ez nem áll sem érdekében sem szándékában a jelenlegi társadalmi elitnek.
Persze még így is felmerül bennem a kérdés, hogy jobb döntések születnének akkor, ha a polgárok közvetlenül hoznának politikai döntéseket?

anteus írta...

PuPu!
Újraolvastam, és eltöprengtem a címen.
Nem lehet, hogy a " képviseleti demokrácia " helyett a "polgári demokrácia" az adekvát fogalom?
Már ha definiálnánk, ki volt 500 éve, 200 éve, és ki ma a "polgár"?
Miért mosták össze a polgár és az állampolgár fogalmakat? Bármennyire más az állampolgár - ami bárki, aki megszületik - és a polgár, aki kinevelődik? A polgárság felszámolásával, a köznép homályos fogalmának általánossá tételével teszik átláthatatlanná - erkölcsnélkülivé -, a viszonyokat. Mesterséges cselekvőképtelenség.
Nix polgár, polgári.
Állampolgári van, akiket a jog reguláz, nem az erkölcs.
Megintcsak: jogrend erkölcsi rend nélkül.
Gólyafos a levegőben.

Czékus Lajos írta...

Kedves Anteus & N! Hát persze, hogy ma még nem tökéletes az AI egyetlen változata sem, s mivel ember alkotja majd a továbbfejlesztettet is, az sem lesz soha tökéletes, mert ember, emeberek hozzák létre. Durva képpel, a furkósbotossal utaltam arra, hogy az AI a legtökéletesebbnek hitt változata sem lehet mindenható. A legfőbb intelligencia, amely Spinoza szerint az egész világmindenségben jelen van, az nem arra hivatott, hogy az emberek nézeteltérései között igazságot tegyen, vagy ő hozzon létre egy igazságos társadalmat. Annak a létrehozását úgy oldja meg, hogy lehetővé tette az emberi tudat és mindenfajta teljesítőképesség fejlődését az időben, s az embereknek kell megoldani mindenfajta problémájukat.

A hosszú cikket elolvastam, nagyon érdekes volt, köszönöm, hogy ajánlottad, Anteus. A modernkori piramis és balzsamozás új módszere (t.i. a "nagy" ember gondolatait, véleményét, stb. beletáplálni egy saját AI-ba, s így maradni meg az idők végeztéig) arra gondoltam, hogy az Orbán Viktor részére a hívei által megalkotott AI nagy bajban lesz egy-egy vélemény kialakításánál, mert szerencsétlen masina nem tudja, hogy a volt ifjú kommunista, a liberális, az illiberális, továbbá már a szinte szélsőjobboldali nézeteit vegye figyelembe, és tegye közzé.

stirlitz írta...

mivel demokracia Arisztotelesz szerint létező legrosszabb rendszer semmi agónai nincs itt ő három jó rendszert nevezett meg illetve annak eltorzult formáját legjobb-tól legroszabbig első királyság olyan vezetővel aki népért tesz, második arisztokrácia (akik érdemeik alapján kerulnek pozicióba ilyen pl Kína) politika szavazás muködik pl svájc és most rosszabbanl roszabb rendszerek első "legjobb" tyranus - zsarnok egy szemelyi hatalom második Oligarchia nálunk első és második között van, usa szintén harmadik legrosszabb a legroszabbak közul demokrácia demagógok irányitják német egyszer egy valamit akkar utána pont az annak elenkezőjét.

anteus írta...

Kedves Lajos!

A túlterhelés vádját vállalva küldök egy url-t. Márkus Péter tanulmánya - A közvetlen demokrácia esélyei Magyarországon - jó lehetőség a kérdés előrevivő megközelítéséhez.

https://www.bal.hu/index.php/tortenetunk/1996-2000?view=article&id=116:a-kozvetlen-demokracia-eselyei-magyarorszagon&catid=40:markus-globalizacio
Elméletibb kifejtése a Baloldali Alternatív Egyesülés 2000. évi kiadványában: Globális kapitalizmus - Humanista baloldal - Közvetlen demokrácia. p. 41-71.

anteus írta...

Baloldali Alternatíva Egyesülés.
Bocsi.

N írta...

Kedves anteus! A "belekotyogás" vádját vállalva a véleményem az, hogy ez egy nagyaon jól megírt tanulmány. Sajnos végül pont a közvetlen demokrácia magyarországi bevezetésének esélyeivel marad adós, de minden pro- és kontra érvre és tényezőre kitér.
Én úgy látom, hogy pont a magyar társadalom érettsége illetve inkább éretlensége a legnagyobb akadálya a közvetlen demokráciának. A záró bekezdésben Márkus Péter ezt írja: "A közvetlen demokrácia (sem) működne, ha nincsenek ekként „játszani tudó” állampolgárok."
Az elmúlt évtizedek tapasztalatai azt mutatják, hogy a magyar társadalom nem képes a demokratikus játékszabályok tiszteletben tartására. Mert ha képes lenne illetve kívánná azokat akkor nem alakulhatott volna ki a NER sem. Vagy rosszul látom?

anteus írta...

Kedves N!
Ha nagyon elkedvtelenedek, Aranyt olvasok.
Most ezt: "...mert mi haszna, ha jól megfaragják/Nehezebb eltörni a faragatlan fát."

Az orbáni oktatáspolitika alfája.
Messze túlértékelitek az emberi agy létét valós faragott mivoltjához.
Ez valahol a vágy és a képesség
keverése.



1970 írta...

"Az orbáni oktatáspolitika"

Kedves anteus!

Ilyen nincs. Nincs "orbáni oktatáspolitika", ma Magyarországon gyakorlatilag nem létezik érdemi oktatáspolitika. Az a gyanúm, más szakpolitika sincs, de abban biztos vagyok, hogy kisgömböcnek fogalma sincs az "oktatáspolitika" szó jelentéséről és annak tartalmáról.

N írta...

Kedves Pupu! Elsőnek ehhez a kommentedhez volt hozzáfűzni valóm, csak aztán mindíg elfelejtette, mert ugye a bőség zavara... Többek közt azt írtad, hogy "Valamennyire viszont ismerem a magyar társadalmat, benne az orvosokat, pedagógusokat, és mit mondjak, - összességében nincs túl jó véleményem róluk. Hagyományosan konformista, konzervatív társaság, klikkekkel, hatalomhoz dörgölődzéssel, a falu lyukaszoknis de nadrágos intelligenciáját képviselték és részben ma is azt képviselik - örök félelemmel és megalkuvások sorozatával."
Ha kicsit kibővítjük a listát orvos, pedagógus, állatorvos, hivatalnok stb. akkor rögtön kirajzolódik az állam csöcsén élő szellemi foglalkozású réteg, aki mint írod gyáva, konformista, szolgalélek aki retteg, hogy kiesik a pixisből, mert az állami állás akolmelegén kívül számára nem terem babér...
És a faluban ő a "valaki", akire felnéznek, és akiknek kb. Mária Teriézia kora óta kalaplevéve köszönnek. És mivel ők a példakép Így lett a vidéki magyar ember is konformista, szervilis és gyáva.