Most éppen a társadalmi osztályok köré épít kerítést, legalább olyan éles pengékkel, mint a határon.
A kormány - Palkovics László szerint - 2019-től, felmenő rendszerben kötelezővé tenné a középiskolai felvételit.
Megszabnák, hogy az adott évben hány diák vehető fel gimnáziumba, szakgimnáziumba és szakközépiskolába, mint a felsőoktatásban.
Van azért egy hangyányi differencia: a pénz.
Ha van pénzed, egy érettségi birtokában beléphetsz a felsőoktatásba, legrosszabb esetben elmehetsz külföldre tanulni, de ha nincs érettségid, legfeljebb Kukutyinba mehetsz, zabot hegyezni.
Itt pedig éppen az érettségi megszerzésének lehetőségét akarja szeretett kormányunk elvenni a gyerekek egy jelentős részétől, ezzel elvágva a felsőoktatásba vezető utat, és örökre kijelölve helyét az orbáni falanszterben.
Tudom, a CEU megtartása fontos eleme a tanszabadságnak, a demokráciának, de legalább ilyen fontos - ha nem fontosabb - a társadalmi mobilitás fenntartása.
A társadalom, ha értelmisége beltenyészetté válik, ugyanúgy elsatnyul és megbetegszik, mint a túltenyésztett kutya - alkalmatlanná válik feladatára, jóllehet utódai külsőleg még sokáig úgy néznek ki, mintha kutyák lennének.
Az is meglehet, hogy hangosabban ugatnak majd, mint azok a kutyák, melyek még képesek ellátni feladatukat.
Annak, hogy valakiből értelmiségi váljék egyik fontos, habár nem egyetlen és végképp nem nélkülözhetetlen előfeltétele a felsőfokú végzettség megszerzése, most éppen ezt veszik el gyerekeink egy részétől.
Már így is minden óvoda felvételit tart, az általános iskolákban is divat ez, csakúgy, mint a különféle pénzbeszedő alapítványok működtetése, merthogy ahol pénzt szednek az oktatásért, az ugye egy jobb iskola, ami abból is kitűnik, hogy pénzt szednek az oktatásért - nemde?
A felvételi bevezetése egyszerű szelekciós eljárás, a jelentkezőket megrostálják és a kátrányos helyzetű gyerekeknek esélyes sem lesz a középiskolai felvételre, míg az önkormányzati képviselők gyermekei akkor is ott kötnek ki, ha a szájukban világít a Negró.
Ez az út egyenesen vezet oda, hogy a faluszéli kis házból (ahol két szoba volt, csak az egyiket konyhának hívták és hetente egyszer fürödtek akkor is lavórban) induló okos kisgyerekből az állatorvos segédje legyen, vagy legfeljebb traktoros, ha talál valakit, aki kifizeti a képzése költségeit.
Félreértés ne essék, ez nem cigány-probléma, hanem társadalmi probléma, mely az eddigieknél is jobban fogja tönkretenni az országot, a szétvert társadalmat még egy kritérium mentén megosztja, pedig már így is vannak olyanok, akik a felsőoktatásba - de már sokan a középiskolába sem tudnak bekerülni, anyagi okokból.
Más országok szűkös anyagi javaikat az oktatásba fektetik.
Mi nem, hogy adnánk, de még a mai szűkös lehetőségeket is elvesszük a legkiszolgáltatottabb rétegektől.
Fiatal koromban azt mondta az apám, hogy az a dolgotok, hogy vigyétek többre, mint ahol mi állunk, mert így fejlődik a család, így lesz könnyebb élete mindannyiunknak, és igaza volt.
De az igazának érvényre juttatásához volt egy olyan társadalmi környezet is, mely lehetővé tette, hogy a gyerek megfogadhassa apja tanácsát.
Ha a társadalmi környezet inkább gátja, mint segítője az ilyen törekvéseknek, akkor a legszebb szándék is kútba esik.
Márpedig itt a hattyúból is libát nevelnek...
A gyerekek nem egyformák, egyik hamarabb érik, másik lassabban fejlődik, és akkor még a régi mondás igazságáról - nem mindegy, ha a gyerek nekidől a polcnak könyv vagy fedő esik a fejére - nem is beszéltünk.
A kisgyerek nem tudja, hogy mi szeretne lenni, a fantáziája ingerszegényebb környezetben és megfelelő szülői útmutatás híján megreked a fodrászat, a kozmetikusság vagy az autószerelő szintjén, de még ezeket a fékezett habzású vágyait sem lesz képes elérni, ha véletlenül éppen nála fogy el a keretszám, és nem érettségizhet vagy nem juthat be a szakközépiskolába.
A Nobel-díjasokat nem a Svéd Királyi Tudományos Akadémia ritkítja, hanem Punkó igazgató úr, aki kiszórja a felvételin azt, akinek aktuális állapota nem felel meg kényes ízlésének.
Az is érdekes kérdés, hogy a hatosztályos gimnáziumokban, a négyosztályos gimnáziumokban, a szakgimnáziumokban hogy lehet összehangolni a követelményeket, és hogyan lehet teret adni azoknak a gyerekeknek, akik mondjuk később érnek, mint életkoruk indokolná.
Mi a biztosítéka annak, hogy az évszázad informatikusát nem selejtezik ki a felvételin csak azért, mert még csak nem is hallott tíz éves korában informatikáról - jelzem a szoftvergyártás élvonalában India az egyik legjelentősebb szereplő.
Itt nem az folyik, hogy a módszereket folyamatosan vizsgáljuk és finomítjuk, hozzáigazítva a világ fejlődéséhez, itt nem nyírjuk és locsoljuk a pázsitot háromszáz éven át, itt húszévente mélyszántást tartunk, majd teleszórjuk a földet fűmag és tarack feles keverékével, aztán méltatlankodunk, hogy nem olyan zöld a pázsit, mint a ködös Albionban.
Most azt tervezi a kormány, hogy tankönyv helyett tabletet kap néhány ezer diák.
Már látom lelki szemeimmel, hogy fognak örülni a krisztinavárosi, a hegyvidéki meg a hódmezővásárhelyi, debreceni diákok, hogy lesz két tabletjük is az okostelefonjuk mellé.
Oda persze, ahol nincs internet, vagy nincs pénz az előfizetésére a településnek, melyben már kocsma sincs, oda minek a tablet, majd kapnak scsotkát...
Csak azért teszem ezt szóvá, mert a CEU ügye elvonja a figyelmet sok mindenről, erről is például, meg a rohanó időről is, pedig egy év múlva választás és még mindig a kormány tematizálja a közbeszédet.
Jönnek a hülye plakátok, a cirkuszok, a ép fantáziáját megmozgató népszavazási kezdeményezések, például: "Egyetért-e Ön azzal, hogy az Országgyűlés a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 9., 76., 77., 115., 117. §-ait a 2017. április 4-én hatályban volt szövegük szerinti tartalomra módosítsa?"Julcsa rohanni fog voksolni, annyira érdekfeszítő az eldöntendő kérdés.
Orbán propagandistái jó szakemberek, tudják, mit akarnak elérni, és ismerik az odavezető utat.
Nem lenne baj, ha nálunk is lehetne már találni egy csapatot, amelyik ért is ahhoz, amit csinál...
:O)))
14 megjegyzés:
Nagyon igazad van,és elkeserítő ez az egész.Már hét évet elvettek mindenkitől,és pusztítják a jövőt is.
Április 9. 17:00. Clark Ádám tér, osz jónapot!
Kérem szépen van az oktatás terén más példa is.
Mégpedig Farkas Flórián, mint fideszes díszpéldány. Persze Plagi bácsi után !
Tipikus fideszben kedvelt rejtett munkaerő életpálya modell. A tanultsághoz is idő kell, ezért tellett el másfél évtized mire kijárta az általános iskolát. Az érettségit elég volt hazudnia politikusi tevékenysége során, de valahogy aztán kreáltak neki, mert a vezér így tudta a Roma támogatásokat felügyelő miniszteri biztos pozícióba helyezni.
Ha belegondol pár fiatal, úgy dönt, hogy nem kell itt szét strapálni az agyat.
Követni kell a Flóriféle egyedeket és több pénzt tud kaszálni, mint egy egyetemen tanító nyamvadt nemzeti napszámos.
Túl szigorú vagy.
A Horváth Aladár meg a Farkas Flóri nyugodtan "kimaradhattak " volna-màr ha jàrtak egyáltalàn középiskolàba..
Kedves civilhuszár, talán legkevésbé arról szól ez a poszt, mint amit te kiolvasni vélsz belőle.
Ez nem cigányyprobléma, hanem társadalmi probléma, talán nem érthető, ahogy leírtam.
A társadalmi mobilitás szerintem azt jelenti, hogy a putris cigánygyerek és a trágyás sarkú paraszt, a cseléd gyereke számára is nyitva áll az út a felemelkedésre, mint ahogy abban a rendszerben volt, melyet a mai urak oly nagyon iparkodnak elfelejteni.
Farkas Flórián nem példa, hanem eszköz, olyan, mint a tolvajkulcs, de neki társadalmi jelentősége nincs, - ha nem Farkas Flóriánnak hívnák, akkor Kalányos Vendel lenne, cserélhető figura.
Itt a rengeteg szegény gyerekről van szó, akiknek nemhogy tablet, de jó szó se jut, kitörési lehetőség meg aztán végképp nem...
:O)))
Igen,nagyon kellene egy csapat !
Már tegnap is késő lett volna.!
Lassan meg már minek ?
Nagyon igaz, Pupu! Csak én azt hittem, én találtam ki a mondást a könyvvel, meg a fedővel, bár én Platónt, meg almát emlegettem. Hát, illő szerénységet elvtársak:)))))
A hatvanas években is volt szegénység, nem vitás. Az én környezetemben kétfajta "értelmiségit"ismertünk: a tanárt,aki tanított, meg a második emeleten lakó rendőrfőtörzset.. A házban lakó, velem egykorúak(sokan voltunk)fele diplomás lett, (főként tanár), a másik 40% érettségizett, majd szakmát tanult,de a maradék 10% is dolgozott, a gyerekeit már iskoláztatta. Jellemző, hogy még a családverő alkoholisták gyerekei is igyekvő, dolgos emberek lettek. Talán két egykori szomszédról tudok, aki továbbvitte a "családi hagyományt", de ők fiatalon (40-50 évesen) meghaltak.
Úgy tűnik, mégiscsak kreatívabb sport a sakk, mint a foci...
Érthető volt, amit írtál, Pupu, teljesen érthető. Annyit tennék hozzá, hogy szerintem a CEU megszüntetése elleni fellépés is fontos. Nyilván igazságtalan, hogy ez sokkal nagyobb visszhangot kap, mint a középiskolai oktatás további szétbarmolása. Ennek az is az oka, hogy a CEU elleni támadás egy konkrét ügy, az oktatás átszervezése meg valami ködös, zavaros ötlethalmaz néhány küldetéstudatos félnótás agyában.
Szerintem egyelőre örüljünk annak, hogy legalább a CEU ügyében van mozgolódás. Előbb-utóbb odapottyant valamit az a liba, amin elcsúsznak…
Kedves Pupu !
Írásodból nem anblokk megjegyzésem a leszűrés, csak elkalandoztam a roma szálon.:-))
Értem én kérlek szépen az írásaid, éppen ezért olvasom őket. :-)
A közèpiskolai felvèteli messze nem újkeletű dolog. Hanyatló agyúak, mint èn is, felvèteliztünk, több helyet is bejelölve. Megugrottuk, vagy nem, nem törtènt tragèdia. Màs kèrdès, hogy a mostani közèpiskolàsok olyan hiànyokkal èrkeznek a felsőoktatàsba, hogy vagy a diàk hullik, mint a lègy, vagy a jobb èrzèsű oktató robog el a helyszínről. Egyèbkènt a tèmàban az a legrosszabb, hogy rendszerszintű bajok vannak. Ezen az alapon pedig tökèletesen mindegy, hogy az oktatàs melyik szeletèn kesergünk. Akàrhovà nyúlkàlhatunk, csak ....t talàlunk.
Ha vallásos lennék, naponta buzgón fohászkodnék, hogy már ne legyen idejük megtenni!
Érdekes. Én is felvételiztem - elég kemény volt - a technikumba, aztán a szakmunkás-tanuló suliba - de a gimnáziumba nem kellett. 1962 volt. A szakmunkásképzőbe protekcióval tudtam csak felvételizni, mert másodiknak a gimi volt megjelölve, oda meg felvettek, szó nélkül. Csakhogy akkoriban nem engedhettük meg magunknak, hogy négy évig meresszem a hátsóm iskolában, aztán még a munkahely se legyen biztos. A sima érettségizettekért nem kapkodtak...
"Úgy tűnik, mégiscsak kreatívabb sport a sakk, mint a foci..."
Kedves talalom!
Bizony kreatívabb, és ezt a társadalom jó része pontosan tudja is. Politikusainknak meg valahogy nem akaródzik tudomásul venni, mert igencsak ciki lenne a 27 éves "teljesítményük" megítélése szempontjából. Így aztán jönnek az egyre durvább és ostobább hazudozások, hárítások:(
A CEU ügye persze fontos nagyon, de ennél nagyságrendekkel lényegesebb probléma a jövő szempontjából az, amiről ez a poszt szól. Arról nem is beszélve, hogy némileg visszataszító, hogy azok kérnek (sőt követelnek, lásd Ürge-Vorsatz Diána - http://hvg.hu/itthon/20170408_UrgeVorsatz_Diana_Felek_mar_most_hatalmas_a_kar!) társadalmi szolidaritást, akik kussoltak akkor, amikor más társadalmi csoportok (bányászoktól kezdve, a nyugdíjasokon és hallgatókon át a hivatásos katonákig, leszázalékoltakig bezárólag) lába alól húzták ki a talajt, amikor másokat állítottak pellengérre, kiáltottak ki ellenségnek. (Tipikus jelenség: nem szóltam, amikor elvitték a kommunistákat, mert nem voltam kommunista,.... a végén, amikor értem jöttek, nem maradt, aki szólni tudott volna).
Igen, a társadalmat sikeresen atomizálták, a társadalmi kohéziót egyre eredményesebben verték szét (tévedés ne essék, nem most, 27 éve ezt csinálják!). Nem kell tehát csodálkozni a történteken, főleg azoknak, akik ebben - így, vagy úgy, de - aktívan közreműködtek:(
Megjegyzés küldése