Meg Hszi Csin-Pingnek, Putyinnak, Macronnak, és Merznek, Tusknak, Elon Musknak.
No, meg persze átmenetileg még Zelenszkíjnek is,
A többieknek is van neve, de szava egyiknek sincs.
Általában a nagyobb kutya az erősebb kutya, de a hírekben azért az öngyilkosok is szerepelnek.
Zelenszkíj persze nem esik ki a tizedik emeleti apartman ablakán, és ennek csak egyik oka, hogy három éve a föld alatt lakik, nem zuhan le a repülőgépe, mint a zsoldosvezér Prigozsin gépe, az amerikaiak általában nem dolgoznak látványos módszerekkel.
Ők a vazallusaikkal végeztetik el a piszkos munkát, aztán mossák kezeiket és a jogállam és a nemzetközi jog mindenek feletti tiszteletéről papolnak.
Mindenesetre ha ló lenne, nem sokan fogadnának Zelenszkíj győzelmére az epsomi derbin, de hát Zelenszkíj nem ló, csak egy bánatos ökör.
Merthogy mi másnak lehet nevezni egy végtelenül kiszolgáltatott politikust, ha a világ talán leghatalmasabb vezetőjével hepciáskodik?
Mellesleg ajánlom figyelmébe az ötvenhatos sajnálatos események hősies ellenállást és a kívánatos szembeszegülést favorizáló csapatának a fotel ölében ülő végtelenül bátor tagjainak azt, hogy ezidáig azok, akik szembefordultak egy világhatalommal, csak a halottak számát gyarapították.
És hogy egy darabig ölelgették őket?
Hja kérem, az érdek...
Szaddam igen népszerű volt az Egyesült Államokban az Iránnal folytatott háború idején.
Kadhafi sátra az Elysée Palota kertjében volt felverve, mikor a francia érdek úgy kívánta, hogy aztán francia ejtőernyősök akciói juttassák el annak a teherautónak a platójára, melyen - mielőtt meggyilkolták - a líbiai hazafiak megerőszakolhatták.
Kádár hiába figyelmeztette többször, így 1968.as ágcsernyői találkozójukon is Dubceket saját tapasztalataira támaszkodva az ellenállás kilástalanságára, tudjuk, mi lett a vége.
Szerencsés nemzedék voltunk, megadatott nekünk, hogy egy darabig hihettünk az illúzióinknak és szent naivitással gondolkodhattunk igazságos és és békés társadalomra, szociális piacgazdaságra meg egyéb idétlenségekre.
Boldogan röhögtük ki Rákosi korának propagandáját, az "imprilizmusról" szóló beszédeket, leányos túlzásnak vélve a kapitalizmus természetéről szóló leírásokat.
Nagyon népszerű volt egy időben a kívánság, hogy jöjjön már a karvalytőke, jól zsákmányoljon ki, csak fizessen meg jól.
Aztán jött, és jól kizsákmányolt, és vagy megfizetett, vagy nem, de akkor már semmit sem tudtál tenni, jogok - rosszabb esetben munkahely nélkül, várólistákon tengetted az életed.
És most megjött a valóság, és jól pofánvágott.
Nem lacafacázott, nem törődött magasztos érzelmeiddel, illúzióiddal, hiteddel abban, hogy a világ jókra és rosszakra osztható, jött a jó és adott két-három jó nagy pofont.
Ideje volt, így legalább megtanulhattad, hogy a világot az érdek kormányozza és semmi más, és csak akkor hidd el, ha valami pozitív változást akarsz érzékelni, ha mazochista vagy, és élvezeted leled a sorozatos csalódásokban.
Ez ugyanis kapitalizmus, és a kapitalizmus a versenynek nevezett önzésen alapuló társadalom, melyen leginkább azok nyernek, akik magára a nyereségre már nincsenek is rászorulva, de saját egojuk nagyságát a birtokolt javakon mérik.
Ez kapitalizmus, ahol a profit utáni hajsza mindent felülír, ahol - ahogy mondani szokták - ember embernek farkasa, bár a farkas csak akkor öl, ha éhes és nem halmoz fel ötezer döglött bárányt a kerekerdő csak számára elkülönített sarkában, hadd lássa mindenki, hogy mekkora hatalma is van.
Ez kapitalizmus, ahol megszűnik a jog, mert azt a te kordában tartásodra találták ki, megszűnik az erkölcs, a pap néha pedofil..
A hatalom nélküli rendezőt itt halálba lehet kergetni egy karriervadász cábár kurva húsz évvel ezelőtti történetére hivatkozva, míg a világ legnagyobb gazdaságának vezetője az Orális Irodában szopat, és a haja szála sem görbül.
Ez kapitalizmus, ahol megszűnik barátság, szolidaritás egymással, az elesettekkel, ahol komolyan felvetődhet, hogy az özvegy a saját hátán cipelje társát a sajátkezűleg kiásott sírig, hogy belapátolhassa.
Ez kapitalizmus, ahol gyermekek százezrei éheznek, fáznak az otthonukban, mert az apjuk éppen büntetését tölti, melyet egy kivágott értéktelen fa után varrtak a nyakába, és a gyerek meg még kicsi, nem tudja felemelni a baltát.
De talán jobb is, mert az intézkedő rendőr fegyvert látna benne, és lepuffantaná.
Ez kapitalizmus, ahol addig van értéked, míg fiatal vagy, de ha elmúltál ötven, akkor mehetsz a levesbe, nincs sok helyed a munkaerőpiacon, mert már túl sokat kellene fizetni a felhalmozott tapasztalataidért, a tudásodért,- majd jön egy fiatal és megcsinálja feleannyiért.
Ez kapitalizmus, ahol ma a migránsokat gyűlölik, tegnap a cigányokat gyűlölték, tegnapelőtt a kisujjukat se mozdították a halálba menetelő zsidókért, előtte meg lenézték a svábot, a tótot, a szőröstalpú románt, a labancot, a muszkát, mert ezt a társadalmat az emberek egymás elleni gyűlölete tartja fenn, így nem kell félni, hogy felismerik a közös ellenséget.
És a legszomorúbb az egészben, hogy - bár megtapasztaltad, hogy van jobb is - mégis bedőlsz a hazugságnak, hogy ez a társadalmi berendezkedés örök.
Hát nem az, de ez csak akkor derül majd ki, ha a világ először tömbösödik, ezt hívhatjuk akár egyszerűen imperializmusnak is, majd egyszer egyetlen társadalmi rendben egyesül.
És lehet, hogy az egy szabályozott és korlátozott diktatúra lesz, mert az ember önmagától nem válik jobbá, arra kényszeríteni is kell.
Fene tudja, milyen társadalom lesz az, de az biztos, hogy nem kapitalizmus, hanem közösségi tulajdonon és szolidaritáson alapuló szervezet, kőkemény szabályokkal, mert az ember génjeiben hordja az önzést, nagyravágyást.
Ma láthatjuk, hogy hogy működik a világ, és csak remélni merjük, hogy az átlagember túléli ezt a helyzetet.
Pedig nem is ez a legveszélyesebb, mert ezt legalább látja, de a klímaváltozás, a robotok és a mesterséges intelligencia által okozott változások ma még nem is láthatók, egy afrikai népességrobbanás következményei se érdekelnek jóformás senkit, és mi lesz, ha a XXII. század indiai embereinek milliárdjai elkezdenek úgy viselkedni a kaukázusi típusú emberrel, mint mi viselkedünk a cigányokkal?
Mi lesz, ha fegyver lesz dögivel, de nem lesz ivóvíz?
Mi lesz, ha már mindent megmérgeztünk magunk körül, ha a szemétsziget belepi az óceánt?
Hogy ez már nem a mi bajunk?
Lehet, de az ükunokáink gyermekei, unokái meg fogják taposni a sírunkat, lehet, le is köpik, mert a Föld tönkretétele az utolsó kétszáz évhez köthető - no, meg a kapitalizmushoz.
Hogy mi vár az emberre a következő száz évben?
Senki sem tudja, de a klasszikusok megírták, hogy a termelőerők, a technika fejlődése fényévekkel megelőzi az emberi tudat fejlődését, e tekintetben pedig nem a klasszikus parlamentáris demokrácia tűnik optimális társadalomnak.
A világ pedig nem a vágyálmok alapján fejlődik.
Mindenesetre sokat nem adnék egy beszélgetésért az ükunokám ükunokájával, bár az is lehet, hogy hirtelen felindulásában azonnal agyonverne.
Persze az is egy vélemény lenne...
:O)))
18 megjegyzés:
Pupu! Igazad van! Ugyanezt érzem. És nagyon sajnálom a leszármazottjaimat. No meg úgy általában az utódainkat.
Bár - tartok tőle - az emberiség sikeresen kiírtja magát (klímakatasztrófa, rosszul felhasznált mesterséges intelligencia, stb.) még az előtt, hogy a globális hatalmi és gazdasági szerkezet megváltozhatna a közösségi társadalom irányában. :(
Szép, hosszú eszmefuttatás.
De több helyen sántít.
Ám egy blogba jó, érdemes elolvasni.
Aha.
Akkor most cizellálhatod...
Például?
És hidd el, én a blog fennállása alatt annyi hülyeséget még nem írtam, mint a mainstream média egy nap alatt...
:O)))
Ez így van. Ezért követlek évek óta, és mentem el írásaid jó részét.
Lehet, hogy majd nekihasalok, és
elhebegek egy- két ellentmondást.
Amúgy a hiba nem mennyiségi kérdés. Gondoljunk a gombostű átmérőjének a két m3-es meteorológiai ballon felületéhez mért arányára.
Valaki (nevet nem tudok módosítani, profilt nem készítenék)
Nem értem.
Tehát Zelenszkij, vagy bárki, vegye tudomásul, hogy önként tegyen mindent tálcára a nagyúrnak, azaz szolgalelkűen adjuk meg magunkat, ha a túlerőt látjuk?
Aztán az írás második részében pedig sírjuk vizesre a párnánkat egy közösségi társadalomért?
Hogy van ez?!
Hogyan lesz ebből közösségi társadalom, egy nagy boldog család, közösségi társadalmi rendszerben összeforrva, ha semmi gond nincs az eistand intézményével? Egyszerűen nagy pofa és erő kell hozzá, s lehetőség szerint kiemelkedően érzéketlen szemét jellem.
De, jó! Legyen.
Könnyű lesz annak az egy megmaradt embernek közösségi társadalomban összeforrnia saját magával.
(Azért megnézném az itteni Putyin-pártiakat, vajon, mennyire megértőek a szomszéddal, ha beül a nem köztulajdon kocsitokba azon az alapon, hogy többször mondta, hogy ne oda parkoljatok, ahová. Ha erre bárki azt írja, hogy ez az élet rendje, adjunk a gyakorlatnak, elég az üres dumából, és legyen kedves a pontos címét és a kocsija márkáját is megadni.)
Jó írás! Sajnos .
Kedves Anonzmous alias Valaki! "Tehát Zelenszkij, vagy bárki, vegye tudomásul, hogy önként tegyen mindent tálcára a nagyúrnak, azaz szolgalelkűen adjuk meg magunkat, ha a túlerőt látjuk?" Lehet így is feltenni a kérdést. Én azt hiszem, hogy Pupu csak azt akarta jelezni, hogy az ellenállás reménytelen. De ezt majd Ő megválaszolja, ha akarja. Szigorúan érzelmi alapon egyetértek a felvetéseddel. Meddig lehet hátrálni és engedni az erőnek? De mi van ha nem győzhetsz?
Ugyanakkor felhívnám a figyelmedet, hogy ez egy imperialista háború. Semmi köze a szabadsághoz vagy a függetlenséghez. Az ukrán nép Szkhülla és Kharübdisz között vannak, mert ha megnyernék a háborút - amire alig látok esélyt - akkor a nyugat a saját oligarcháik segítségével fogja kiszipolyozni az őket, ha vesztenek akkor meg Oroszország.
A másik felvetésedre azt mondanám, hogy ne "sírjuk tele a párnát egy közösségi társadalomért" ellenben megpróbálhatnánk létrehozni egy emberibbet. Az ehhez megfelelő módszerekről lehet és kell is beszélni. Ha van ötleted itt megtalálsz... :-)
Az einstanddal sincs semmi baj. Örömmel vennénk, ha dagadtól, a vejkótól meg a többiektől szépen "visszeinstandolnának" mindent ami hozzáragadt a retkes körmű enyves kis kezecskéjükhöz. Ha meg nem adják, akkor jöhetne vele együtt a kezük is... Na mit szólsz? Kezdetnek megteszi. Most akkor beszéljünk a hogyanról!
Kedves Valaki!
A fő gond az, hogy nem egy dologról beszélünk, - te szép elképzelésekről, én meg a realitásokról.
Valószínűleg a gazellának is meg lenne minden erkölcsi joga a harchoz a gepárddal szemben, hálistennek a gazella nem magát liberálisnak tartó idióta, több esze van és menekül, mint akit seggberúgott az ármány.
A világ ma úgy van berendezve a kapitalisták által, hogy valamelyik impériumhoz - minimálisan szövetségesi szinten - minden államnak tartoznia kell, különben pórul jár.
A szolgalelkűség nem követelmény, te elméletileg lehetsz szabad (v.ö. "fázunk és éhezünk, de szabadok vagyunk!"), csak közben szolgáld az adott impériumot és ne nagyon hepciáskodj, mert úgy jársz, mint Kadhafi meg Szaddam, meg Norega, de ha szerencséd is van, hatszázharmincnyolc merényletkísérletet élsz majd túl, mint Castro Kubában.
A közösségi társadalom pedig nem azt jelenti, hogy a feleséged közös, hanem azt, hogy a termelési eszközök, a föld közösségi tulajdonban vannak, ahogyan a létrehozott javak is, ezért aztán megszűnnek az ordító jövedelmi különbségek, a háborúk az erőforrásokért - de ez még olyan messze van, hogy talán soha nem is fog bekövetkezni.
De azért lehet róla ábrándozni, álmaidban te se Gobbi Hildát keféled meg, gondolom.
A kocsimba meg nem is kell beülnie annak, aki folyvást odaszarik a küszöbömre, ha én akkora vagyok, mint egy háromajtós szekrény ő meg tornából fel van mentve, akkor kiszállok és úgy pofán verem, hogy a takony menetet vág a nyakára.
Az erkölcs meg gumifogalom, leginkább érdekeket fejez ki, a vad szemforgatások csak díszítmények hülyére vételed oltárán.
Sajnos ilyen a világ, itt kell élnünk, és az elkötelezett ukrán harcos már három éve alulról szagolja az ibolyát, a hatvan felé tartó, utcán összefogdosottak meg sáros lövészárkokban várják a halált, míg te a meleg szobából lelkesíted őket.
Gondold ezt végig, aztán lehet felmászni az erkölcsi piedesztálra...
:O)))
Első hebegés.
A szociális piacgazdaság elképzelése a szocialista rendszer egyik legnagyobb problémájának megközelítése, korántsem idétlenség. Az „átmenet” problémája. MaNgels nem fejtették ki (örök hiány, de lehetetlenség) – „nem írunk recepteket a jövő lacikonyhái számára” – írták, ami meglehetősen nyegle elzárkózás a lényegtől. Azóta is megoldatlan kulcskérdés.
Mert mi a lényeg? A megtermelt javak elosztása. Az osztás feltétele, hogy legyen osztó. Felhatalmazott – aminek elfogadott alapja kell, hogy legyen. Ez a felhatalmazás a tulajdon(jog). Köztulajdonnál a „köz” oszt („állam”), magántulajdonnál a magán. (N.B.: a 100:0 arány is osztás…)
Az osztás lényege a helyes fóka-eszkimó arány megállapítása. Ez történhet termék/termelő alapon, ahol a nevezőben termelőnek a munkaideje jelenik meg – szükségképpen, mert csak, és kizárólag ez mérhető egzakt módon.
(V.ö.: általános munkakötelezettség. Enyhén szólva nem problémamentes, pl. az egyenes darabbér – teljesítménybér problémája – ebben Lenin is, és (főleg) Trockij is mellé lőtt. A különbség annyi, hogy Lenin pár év alatt rájött, Trockij soha. (NEP – 1936-ig. „A hadikommunizmus a legnagyobb bűn volt, amit elkövettünk a munkásokkal szemben…” jelentette ki Lenin.) Ám a béregyenlőség és az igazság viszonyát Karcsi bá’ már a Gothai program kritikájában levezette. Vasbértörvény, mint marhaság címszó alatt.
A tulajdon jelenléte an sich az osztás feladatának igazolása. Amíg osztani kell, addig nincs emberi szabadság. Az termékek társadalmi méretekben való termelése szükségszerűen vezet az árucsere-gazdasághoz. Tehát mindkét fél tulajdonos, ami a probléma gyökere, hogy olyat kell megállapítani, (csereérték) ami mindössze valószínűség, nem valami diszkrét érték. Sem a saját munkájuk csereértékét nem tudják egzakt módon kiszámolni, sem a cseretermékét. Utalnék a híres „… nem tudják, de teszik” tőkéi kitételre. Feltételezést cserélnek feltételezésre. Aki sokat és gyakran téved, az kihullik a cseréből. Finoman jegyzem, meg, hogy leírtam kapitalista piacgazdaság alapmechanizmusát.
Vagyis a gazdaságtudomány legfontosabb matematikai leírása a valószínűség-számitás egyik ága: a sztochasztikus modellek. A szabadság korának gyártási alapmatematikája. Erre már első éves egyetemistaként rájöttem, mert ilyen okos vagyok (voltam.) A probléma a Big Data technikai és valóságos létrejöttével matematikailag megoldottnak tekinthető. (Meg persze a jelenkor legjelentősebb magyar tudósa, Barabási Albert László Hálózataival. Az emberi szabadság matematikai megoldása.)
A társadalmi termelés termelőeszközeinek köztulajdonba vétele tehát nem oldja meg a fő problémát, az osztást, annak csupán előfeltétele. A mérés feladata megmaradt, ami a piac (ár) viszonyai nélkül nem oldható meg, de legalábbis a legkisebb (társadalmi) veszteséghez közelít.
Ha mutatkozik rá igény, második hebegésként kifejtem a tulajdonlás és a birtoklás közötti lényegi különbséget, melynek laza annullálása a köztulajdon rendszerváltó (valójában tulajdonosváltó) szétrablásának (privatizáció) feltétele volt. A jus utendi és jus abutendi distinkcióról lenne szó. Trailer: az állam soha nem volt tulajdonosnak, csak birtokosnak felhatalmazva. Alkotmányellenes volt az egész folyamat. Mint a lopás általában.
Csak, hogy örüljünk b+!
Az az óriási különbség, hogy nem tartom lehetetlennek azt, amit itt lehetetlennek címkéznek. S bárhová megyek vissza a történelembe, csak és kizárólag ez vitte előre a társadalmat.
Az adott kor veszteségei, lehetnek egy következő nyereségei. Ez persze lózung, de mint tudjuk, az "okos" a más kárán tanul. S akkor is így van ez, ha egyre több a megvezethető ember.
S az hit kérdése, hiszem-e, hogy lesznek még gondolkodó emberek, akár "vezető értelmiség". Mert most éppen nincs.
Ez egyben az emberibb társadalom alapja is lehetne.
Rossz vezetők vannak, ha egyszerűen kellene fogalmazni. A vezetők kiválasztásának feltételein változtatni - lehet, nehezebb, mint Ukrajnának háborút nyerni.
Jobb és betarthatóbb szabályok között kellene élnünk. Ennek is vannak végletei, tehát a mondatom kritizálható bőven.
Abban nem hiszek, hogy az ember közösségibbé formálható, mert ugyanolyan érdekorientált, mint az állatok (ha csapatban élnek, akkor is).
A okosan felállított szabályokban és betartásukban, betartatásukban hiszek.
Egyik ilyen szabály az, hogy nem lépünk át egy másik országba az engedélyük nélkül.
(S amíg vannak különböző okból összerendeződött embercsoportok, addig vannak/lesznek határok - akár tetszik, akár nem.)
Ha hagyjuk, hogy ezt bárki, bármilyen ürüggyel megtegye, kaput nyitunk a többi felrúgásához is.
Az maga az anarchia, amit éppen a gazdasági szereplők akadályoznának bármi áron leginkább.
Ezért vihetem az autóját annak, aki mindig elém parkol, vagy nem? Moroghatok, hogy hol áll, de kordában tart egy magasabb érdek, a megbüntethetőségem elkerülése.
Nincsenek illúzióim e háborúval kapcsolatban, csak azt mondom, Putyin átlépte a határt (elvben és gyakorlatban), s ezért kell megállítani.
Nem mindegy, milyen pozícióból lehet, akár egy béketárgyalást, vagy bármilyen megegyezést indítani, s ehhez a meghunyászkodás a legkevésbé praktikus nézet.
Nos, lehet, hogy a gazella menekülésének oka, hogy van hová. Van esélye, amit, mivel a gazella is okos, meg is próbál. Sokszor sikerrel.
Nem ül le egyeztetni a csapattal azon, van-e esélye.
Ha nem tenné, azt látnánk, hogy jön a ragadozó, és a legközelebbi zsákmányállat önként felajánlkozik a köz érdekében, és megvárja, míg hamm, bekapják.
Az ember sem különb.
Nem tartom liberális idiótának azt (beleértve magamat is), aki szeretné elkerülni a hamm, bekap állapotot.
Realistábbnak tartom, mint azt, aki azt sugallja, hogy úgysem menekülhetsz: te vagy a soros (hogy klasszikust idézzek).
S a végeredményt tekintve - amibe a gazella azonnal tűpontosan beleéli magát - tök mindegy oroszlánnak, hiénának, gepárdnak vagy akárminek nevezzük éppen a támadót.
A közösségi társadalomról már írtam. Szerintem alapfeltétele az ész, az értelem. (S írhatnék a 45-90 közötti közművelődésről, a kultúra felnagyított szerepéről, s arról, mennyire hiányzik ez. Nekem és szerintem a társadalomnak is.)
Írhatnám, mint Babits, hogy hiszek az emberben, (bár ő is korrigált egy bekezdésen belül, pedig okosabb volt, mint én), de ez sem lenne igaz.
Mint írtam, a szabályokban hiszek. Okos, jól felépített szabályokban.
Ennyi ember együtt, nem is működhetne másképp.
Az erőből megoldom = ősember bunkóval.
Putyin is egy ilyen ősállapotú emberforma, nem véletlen, amit csinál.
Csakhogy ennél magasabb szinten kell már lenni, s szerintem, vagyunk is.
Ezért kell Putyinnak a süllyesztőben végeznie.
Az én szabályrendszeremben nincs benne, hogy elvegyem a másét, nincs benne, hogy elvehetik az enyémet, nincs benne az eistand és sok más sem.
Orbánnal és csahosaival szemben sem. De benne van az, hogy amit lopással szerzett bárki, azt visszavegyem, illetve támogassam a visszavételét.
Ezért, talán érthető, az erkölcsi piedesztáltól messze vagyok, de értem, mit tesznek az ukránok. Én is ezt tenném, ha nehezemre is esne kilépni a kényelmemből, akkor is.
A magam szintjén megyek a tolvaj, gazember Orbán ellen is, amikor van lehetőség, bár ehhez is ki kell lépni a kényelmemből.
Nem véletlenül módosítgatja a szabályrendszert, nem véletlenül szabja át a közgondolkodást.
S nem véletlenül teheti meg.
Az önmagukat rendszerváltóknak kikiáltók sokat ártottak ennek az országnak, éppen a 90-ben és a további években átírt szabályokkal. Tették ezt dilettáns módon, kaput nyitva a saját lehetőségeiknek.
Túl kényelmes és öntudatlanul naiv volt a társadalom, hogy lássa ezt.
35 év sem volt elég, hogy felismerje.
Szóval, közösségi társadalom - utópia. Egyelőre egy rosszul felépített szabályrendszert sem sikerült megváltoztatni (sőt), pedig az csak sok duma és papír.
Kedves valaki, tea vágyaidról írsz, én meg a valóságról.
A gazella meg nem megy neki az oroszlánnak, ha meg igen, akkor onnantól kezdve vacsorának hívjuk.
Ami meg a társadalmat illeti, soha nem lesz olyan, hogy varázsütésre megokosodik, hanem fejlődik és visszaesik északon, délen meg nem fejlődik, az oroszoknak cár kell, az angoloknak gyarmat, Amerikának meg a világ minden kincse és így tovább...
Ezen nem tudsz változtatni, de azért megérthetnéd - az illúzióid ápolgatása helyett...
A szabályt meg az erősebb csinálja, vagy az, akit erősebbnek hisznek (A nyúl elszemtelenedett...).
Ha a politikát kicsit is érteni akarod, el kell felejtened a rokonszenvedet, az előítéleteidet, a személyes érintettségedet, - marad a pőre érdek...
:O(((
Kedves Valaki!
Az utópia jelentése: jövőkép. Seholsem.
Nem a lehetetlen szava, hanem a nincsé.
Ami simán lehet.
Majd.
Kedves Pupu! Olykor a zsákmányállat eredményesen veszi fel a harcot a ragadozóval. Például, ha összefog a fajtársaival vagy más zsákmányállatokkal. Vannak bizonyítékok Ilyen magatartásra az állatvilágban. Olykor az emberi társadalom is produkál olyat, hogy az emberek összefognak a zsarnokság ellen. Aztán bebizonyítják, hogy hülyék és nem akarnak megokosodni. Sőt elhülyülnek! Persze ezen részben lehet(ne) segíteni.
Valójában a politikát sem csak a pőre érdek csinálja, hanem leginkább a hatalmasok önkénye. Döntéseik gyakran saját személyes sértettségükön, bosszúvágyukon vagy mentális betegségükön múlik. Hitler patologikus antiszemita volt és az okkultizmus megszállottja, emellett használt még amfetamint is. Trump IQ-ja egy enyhe értelmi fogyatékos szintjét éri el, emellett drogokat használ és iszik, nőgyűlölő, rasszista, összeesküvés hívő. Elon Musk rasszista, összeesküvés hívő, aki LSD-t és marihuánát is fogyaszt... Caligula, Néró, Sztálin, meg akiknek nem tudjuk a nevét, mert csak a háttérből irányítottak.
Gyakran nem a jól felfogott érdek áll a nagy döntések hátterében. Sőt! Gyakran a vezetők a saját és országuk/cégük jól felfogott érdek ellenében hoznak döntéseket. Sztálin pusztán a saját paranoiája miatt megölette a hadsereg legképzettebb, egyébként lojális tisztjeit a II. Világháború "előestéjén". Magyarországnak semmilyen érdeke nem főződött a Szovjetunió megtámadásához a második világháborúban, ahogy az Egyesült Államoknak sem fűződött érdeke a vietnámi háborúhoz. Elon Musk megvásárolta a Twittert, majd átnevezte X-re ezzel hazavágta a brand-jét. Óriási pénzt bukott ezen a döntésen mégis ragaszkodik hozzá, mert az "X" betű a mániája ennek az ütődöttnek. És így tovább. Az érdeket felülírja a hiúság, a a bigottság, a fanatizmus vagy csak a szimpla hülyeség...
Ezért gondolom azt, hogy a hierarchikus társadalmat meg kell haladni, mert mindig önkényhez és pusztuláshoz vezet.
Nem tartom lehetetlennek a közösségi társadalmat (legfeljebb a nagyon távoli jövőben:), csak nem látom még az alapjait sem.
Úgy gondolom, hogy egy "emberibb" társadalom megelőzheti/megelőzi a közösségi társadalmat, de már az "emberibb" jelzőt is csak okosan felállított és betartatott szabályrendszerrel (jogrendszer) lehetne elérni.
1. Éppen a jogrendszer (és vele az emberibb értékrend) felpuhulását látom.
Éppen az ilyen putyinfélék azok, akik sokat ártanak (de ugyanez működött a szocializmus idején a párttitkárok, szakszervezeti titkárok szintjén - tisztelet a kivételnek (adok esélyt annak, hogy egy igaz ember mégis volt köztük), pedig váltig állították, hogy ez már nem ugyanaz, mint előtte volt. Ugyanez tapasztalható a munkahely alá-, fölérendeltségi viszonyain - vagyis fogadd el, a főnöknek mindig igaza van. Akkor is, ha hülyébb, akkor is, ha képzetlenebb, akkor is, ha a munkahelyi szerepét azonosítja a kiskakaséval, akinek szemétdombja maga világ, s annak közepén ő nem más, mint a tökéletesség megtestesítője, tehát feltétlen engedelmességgel tartozol neki. Nem munkatárs vagy, beosztott.
S ezek a viszonyok ismétlődnek a közéletben, a magánéletben. (Az két kaszt közötti különbség mértékét lehet variálni bőrszínnel, nemmel, származással, vallással, stb.)
Ezeken is lehetne változtatni - de szerintem ehhez is magasabb szintjén kellene lenni a kultúráltságnak, a műveltségnek. Félvwe mondom, az intelligenciának. Sokat lendíthetne a fenti gondokon.
2. Azonban ezen a téren, az emberi kapcsolatok terén is inkább a leépülést látom.
A közösségi társadalomhoz jó alap a közösség. Jó lenne, ha nem az ősközösség jutna erről eszünkbe, az erősebb győz felállás elfogadása. Pedig, egyre inkább erre haladunk.
Nem tartom tehát lehetetlennek, csak, nemhogy fogyatkoznak az akadályok a megvalósulás előtt, inkább nő a számuk.
S itt jöhetne az értelmiség szerepe a társadalomban - milyen jelképek, milyen értékrend legyen a vonzó, az utánzandó.
3. Hol van az értelmiség? Jelenleg sajnos nem látszik.
Pénz és hatalom. Pénz = hatalom.
Ezt látom, ez ma a cél.
Kicsiben, nagyban.
A tudás, az értékteremtés megbecsülése a kanyarban sincs.
Lehetne erősíteni, pl. a média segítségével.
Van hozzá akarat? Sajnos azt sem látom.
... és még mindig optimista vagyok, mert hiszem, hogy mégis efelé kellene menni, tehát megéri a fáradtságot.
Csak, akkor Orbánt választ az ország negyedszer is, egy bűnöző alulkulturáltat az USA, és csóri oroszok sem képesek lerázni Putyint magukról (még rosszabb, ha nem is akarják).
Ez már sok nekem.
De ha van kezdeményezés a változtatáshoz, én megyek boldogan, mert az utódaimnak "emberibb" életet szánok.
"a hierarchikus társadalmat meg kell haladni, mert mindig önkényhez és pusztuláshoz vezet"
Egyetértek.
Egyet hadd kritizáljak: Trump és az értelmi fogyatékosság.
Hadd védjem meg az értelmileg sérült embereket. Azért, mert a létezés számukra nagyon is nehéz. Nehéz volt, most is az, s csodálkoznék, ha ez változna.
De, jó lenne.
Az út ugyanaz szerintem: művelődés széleskörű biztosítása, kultúra/kultúráltság szintjének emelése, oktatás/média/közmédia célhoz igazítása.
Trump sokszor minősíti az ellenfeleit, pl. Bident hülyének, mentálisan retardáltnak (lásd Ovális Iroda, Zelenszkij előtt, ország-világ előtt).
Ő, mint fensőbbrendű, mondja ezt.
De abban egyetértünk, hogy ezt csak gondolja magáról, miközben minden szava és viselkedése azt mutatja, hogy elkényeztetett, tapintatlan, tájékozatlan és hisztis.
Az akadályozott/sérült/eltérő fejlődésű emberek ezt már szóvá is tették, mert a lekicsinylésre használt szavai egyben az ő jogaikat, társadalmon belüli helyüket, szerepüket is érinti, s persze nem pozitívan.
Pupu! Nem értek egyet, mert afelé terelsz, hogy ősi ösztönök által sugallt helyzetbe navigáljam magam, s tegyem mindezt fejlehajtva.
Miért írod egy másik írásodban, hogy az emberek választhatnák az egyenlőségen alapuló közösségi társadalmat a kapitalizmus helyett, ha adott pillanatban magad sem azt választod, "ez a realitás" alapon?
Abban egyetértünk, hogy az embert kényszeríteni kell "mert az ember önmagától nem válik jobbá". Ezért mantrázom a szabályokat, a jogrendszert.
Nemcsak hiszem, tudom, hogy valójában a többféle társadalmi rend az alaposan átgondolt, a társadalmi tapasztalatokat felhasználó jogrendszerrel "egyesülhet egyetlen társadalmi renddé".
Mert ennyi embernek nincs más út, csak a közös értékek.
S ami már fix, mert van ilyen, az megvédendő az olyanoktól, mint pl. Putyin.
A "közös" értékeket emlegetik sűrűn Trump kapcsán sokan.
Az USA azon "közös" értékeit, aminek megváltoztatásához az elnöknek nincs felhatalmazása.
Ez az az értékrend, aminek átlépése miatt jelenleg a republikánusok is fogják a fejüket, csak még pontosan nem tudják, hogyan is tovább. Talán még reménykednek is, hogy ez mégis egy rossz álom, s nekik mégsem kell lépni. Hét hét után is látszik, hogy tévednek.
Trump jelenleg a saját országát és annak értékeit tiporja. Jelenelg csak a bíróságok szabnak gátat a rombolásának, éppen a stabil értékrenden alauló jogrendszer alapján. Nem tökéletes ez sem, de legalább igazodási pont, és "ellensúly".
Ilyen "közös", megváltoztathatatlan értékek nincsenek nálunk kőbe vésve.
Sajnos sosem voltak, én ezt tartom óriási hibának.
Lehetne ezzel kezdeni a változtatást, ahelyett, hogy előkapom a botot, és közlöm, hogy öreg vagyok, senki ne várja, hogy pozitív és tettrekész legyek.
Szia Pupu!
Most más téma, gondoltam elküldöm, nem tudom érint-e Téged, vagy hallottál- e róla.
https://zordidok.blog.hu/2025/03/12/a_zord_idok_blogert_is_eljottek_a_zord_idok#comment-form
Megjegyzés küldése