2016. január 20., szerda

BUSZOK, TAXIK, SOFŐRÖK, HIÉNÁK

A közösségi közlekedési iparág liberalizációja esedékessé teszi a Volán-vállalatok számára a buszok cseréjét.
Ki is fogják írni áprilisban a tendert a buszflotta frissítésére, természetesen használt buszokra.
A magyar ipar évente párszáz buszt még jelenlegi állapotában is képes lenne gyártani, de ez nemigen kell, jó a magyarnak az urságoktól levetett turibusz is, attól lesz az iparunk versenyképes, hatékony és az ország számára hasznot hajtó.
Nem a buszok miatt fáj a szívem, habár, mikor minap láttam a fonódó villamos miatt megszüntetett buszjáraton a nosztalgia-ikaruszt, azért kicsit belefájdult a szívem, hiszen a negyven éves típus, ma is gond nélkül tette meg a távot.
Még csak randának se volt mondható, inkább csak egy idős dámára hajzott, aki divatjamúlt ruhájában azért még mindig mutatós.
Nem érdemes azt firtatni, hogy miért kellett az óriási tradíciókkal bíró magyar buszgyártást felszámolni, abban az időben nagy pénzek mozogtak, és a nagy pénzek nagy elhatározásokat szültek.
Így lett vége sok-sok értékünknek és így lett a magyar kreativitás honából bérmunkás paradicsom, még, ha kicsit löttyedt is.
A piacot adtuk el, ahova egy pillanat alatt betódultak a versenytársak, így aztán mára a régi dicsőség elenyészett, még ha a szaktudás nem is...



Voltak-vannak persze próbálkozások, de a busz nem olyan, mint a regény, nem lehet az asztalfióknak írni.
Buszt akkor lehet gyártani, ha van rá fizetőképes kereslet, azt pedig nem lehet úgy generálni, ha nincs olyan termék, mely komolyabb nagyságrendben a hétköznapokban is megmutatta már magát.
Prospektussal meg ígéretekkel buszt eladni nem lehet, mert az üzemeltető csak nálunk fogad el olyan buszokat, melyek nem tudnak befordulni egy keskenyebb utcába, ki tudja, miért?
A Volán vállalatok évtizedek óta szenvednek, időnként átszervezik őket, ahány cég, annyi típus, az elővárosi közlekedésben hol monopolhelyzetben vannak, hog a nyakukra hozzák a BKV-t, BKK-t , nekik meg mindig le kell nyelniük a BK-t.
Viszont a kiskirályságokkal ki lehet fizetni a vazallusokat, a szerződéses partnerekkel pedig sok dolgot meg lehet oldani okosba...
Ha az ország érdekeit néznék, akkor központi beszerzéssel kellene kiválasztani azt a típust, melyet a következő évtizedekben használni szeretnénk, és helyzetbe kellene hozni a magyar ipart, melyet a járműgyártás terén  talán a buszgyártásra lehetne legkönnyebben felkészíteni.
Vannak tradíciók, készen állnak új típusok, még élnek a szakemberek, akik képesek lennének buszt gyártani, ha lenne kinek.
Sokszor olyanok vagyunk, mint a gazdasszony, akinek az ólban ott gágognak a libái, mégis elmegy a henteshez, kissé állott és nyálkás libacombokat venni...


Aztán itt van ez a taxis-válság is.Ez arra nagyon jó, hogy megmutatta, hogy a magyar nem hülye, tudja pontosan, hogy melyik követelés jogos, melyik meg csak erőszaos.
Aki azt gondolja, hogy a taxis-blokád idején a nép szerette a taxisokat, az téved, mert már abban az időben sem viselkedtek valami szeretetreméltó módon, de akkor a támogatásuk politikai kérdés volt - a regnáló kormánnyal szembeni elégedetlenséget fejezte ki.
A taxisok azóta csak romlottak, ha választanom kell köztük, meg valamelyik alternatív megoldás között, hát egészen biztosan mást választok.
Valamilyen rejtélyes oknál fogva azt gondolják, hogy úgy kell viselkedniük, mintha ők lennének a közutak császárai, az utas meg egy megtűrt senki, akit időnként fegyelmezni kell.

Amikor a bunkó megverte az Omega kissé leamortizált és semmiképpen sem húszéves zenészeit, akkor azt várta volna az ember, hogy a szakma végre tegyen rendet a saját háza táján, de nem történt semmi.
A Liszt Ferenc Repülőtéren - mely azért kapta új nevét, hogy a Vezérnek Ferihegyen ne legyenek gyomorbántalmai és ne kelljen a nyelvét lengetni, ahányszor csak külföldre utazik - évtizedek óta álla bál, most annyit változott a helyzet, hogy jó orbáni szokás szerint monopolhelyzetet teremtettek, de a bunkóság maradt.
A kockások forgalomirányítója ott ugrál a beérkező utasok előtt-között, és ha belebotlik valakinek a bőröndjébe, akkor azt kihívja ökölpárbajra az oszlop mögé, ahova nem lát a kamera.

Persze ott áll száz taxi a közelben, és a százból mindig akad tíz-húsz erősfiú, úgyhogy az áll le vele verekedni, akinek csepp esze sincsen, viszont óbégat, kurvanyázik, elképesztó stílusban.
Lehet, szeretnünk kellene őket, de valamiért nehezen megy.


Ami meg a monopolhelyzetüket illeti, az teljeséggel vicces, hogy siránkoznak.
Amikor megjelentek a multik az élelmiszerkereskedők fele tönkrement, pedig ők is fektettek pénzt a boltjaikba, adót is fizettek, mégsem hőbörögtek, hanem vergődtek - megpróbálták állni a konkurenciaharcot, vegyes sikerrel.
Az Uber a közösségi aktivitás terméke, épen azokat a cafrangokat nyeste le a szakmáról, melyre a taxisok ma oly büszkék.
Nem mondom, szépen mutatnak a sárga kocsik, tetszik is nagyon, de ha el akarok jutni A pontból B pontba, akkor ez huszadrangú szempont, megelőzi ezt az ár, a rugalmasság, a megbízhatóság és az udvariasság, aztán tőlem lehet a taxi hupikék is.

A feltünő szín a taxi üzemeltetőjének érdekeit szolgálja, a potenciális utas az utcán így könnyebben észreveszi a kocsit.
A konkurenciánál ez másodlagos, mert a kocsira nem kell vadászni, és aki ott dolgozik, az tudja, hogy egyetlen alkalma van bunkóskodni az utassal, mert ha ez kiderül, az életben többé soha nem lesz lehetősége a cégnél dolgozni.
Mindenesetre ez korunkhoz jobban illeszkedő megoldás, a taxisok agresszív része meg visszamehet a billencsre, a sóder nem fogja zavarni őket.
És akkor az árakról még nem is beszéltünk.



Szóval a szakma nem a legjobb imázzsal rendelkezik, ezért is kudarcos a tüntetés, a közöttük levő szolidaritás meg - úgy tűnik - csak verekedéseknél érvényes.
Talán újra kellene gombolni a taxisok kabátját is, úja kellene tárgyalni az üzemeltetés feltételeit  a Fővárossal, mert keresztbefeküdni a kor változásai előtt - reménytelen.
Ha sokáig ragaszkodnak az elképzeléseikhez, mehetnek a Közlekedési Múzeumba.


Jó dolguk lesz, az új igazgatót Vitézy Dávidnak hívják...

:O))) 

32 megjegyzés:

mavtelep írta...

Kedves PuPu !
Ledermedtem a taxisokról szóló kis ítéletedről, mert a hivatalosan terjesztett szöveggel egybecseng !
Itt nem arról van szó, hogy szeretjük-e a taxisokat - soha nem szerettük -, hanem arról, hogy
lehet-e őket az Uber módszereivel földbe döngölni ? És nem lehet ! Azért mondom ezt olyan bátran, mert jobb helyeken az ilyen Uber félékre is vonatkoznak szabályok és törvények.
Ha egy kockás taxist azért büntetnek mert a "Szabad" jelzést nem használhatja amig az utas becuccol, akkor talán az Ubert sem lenne szabad a saját elképzelései szerint működni, különösen, ha biztonsági és adófizetési kötelezettségei is kétségesek.
Szervusztok, jó napot !

PuPu írta...

Hát nem tudom, talán akkor a törvény a hibás...
A taxisokról csak annyit: viszolygok az agresszivitásuktól - természetesen tisztelet a kivételnek.
Egyébként ez nem szerelmi kérdés, hanem a szakma problémája: ők ismerik eymást, nekik kellene elküldeni az oda nem való figuráákat, ehelyett a mai taxis ethosz az agresszív, nagypofájú büdösbunkókat preferálja, akik a saját kollegáikkal sem viselkednek másként...
Egyébként az Uber a saját szabályai szerint működik, a taxisok is - átmenetileg...
http://www.hirado.hu/2016/01/20/2018-tol-csak-taxisok-uberezhetnek-magyarorszagon/
:O))))

mavtelep írta...

Az Uber saját szabályai általában nem aratnak sikert. Ahova betették a lábukat ott mindig balhé lett, akár még akkora is, hogy betiltsák a tevékenységüket...)))

PuPu írta...

Lehet, de olcsó, gyors, megbízható, egyszerű.
A postai levélforgalomnak is annyi, a nyomtatott sajtó is halódik, megszünt a szedő szakma a nyomdákban, a nyílpuska-gyártóknak is befellegzett...
Ilyen a világ, nem?

:O)))

mavtelep írta...

Hát ja...a fiatal generációra vár, hogy boldoguljon benne...)))

Geza írta...

mavtelep:

Hol voltak a harcos taxisok, amikor egyseges sargara kellett festeni a kocsijukat? Ezt fszan benyeltek (meg a tobbi szigoritast is), es nem gondolkoztak el azon, hogy arra kenyszeritsek a hatalmat, hogy kulonbseget tegyen az allam altal kinalt szolgaltatasok szabalyai es a szabadversenyt illeto eselyegyenloseg kozott. Akkor kellett volna handabandazni, es kovetelni a sokszinuseget [szoszerint]. Most maar oek is egyfajta kozalkalmazottak, es azt kell nekik is csinalni, amit eppen a hatalom megenged. Ha ehhez hozzavesszuk a magyar taxitarsadalom moraljat (amely sohasem volt magas), akkor szerintem Te is kevesbe fogsz szimpatizalni veluk.

Frank írta...

Már alig várom, hogy a bankárok tüntessenek a BITCOIN, vagy OCTACOIN ellen, mert ezek a virtuális fizetőeszközök megszüntetik az uralmukat.
A taxisok meg nem sokat tehetnek az UBER ellen, ahhoz meg kellene szüntetni az internetet.

Wolk írta...

Frankkal teljesen egyetértek. Egyébként meg az Über ellen tiltakozó taxisok miért nem tesznek úgy mint sok kollégájuk? Átállnak a könnyebben járható útra (...mert szerintük számukra nagy nehézséget, sőt versenyhátrányt okoznak a velük szemben támasztott követelmények) vagyis Überesek lesznek és már meg is oldódott a helyzet. Itt inkább a taxis cégek tulajdonosai lehetnek a háttérbe.

Wolk írta...

...háttérben.

mavtelep írta...

Geza
Amikor a taxisok a saját érdeküket nézve belementek a feltételek szigorításába, az Uber még
nem volt sehol.
Másrészt : jó lett volna, ha a közalkalmazottak is önként vállalták volna a közmunkát még tavaly előtt, hiszen megúsztak volna egy befizetni valót. Nemde ?!

mavtelep írta...

...megúsztak volna egy csomó befizetni valót

Wolk írta...

A vezető nélküli autók alapvetően forradalmasíthatják majd a városi közlekedést. Erre a kis időre meg békét kell kötni.

mavtelep írta...

Wolk
Nekem is feltálalták ezt hírt , de nem ettem meg...)))

Geza írta...

Kedves mavtelep:

Az Uber-nek semmi koze sincs ahhoz, hogy a taxisok belementek a megszigoritasokba. Oek egyszeruen kovetik a tobbi ungarishe people-t es nem latjak, hogy mikor "treningezik" oket. A kocsifestes az egy TRENING volt. Amig gondoljuk, hogy megusszuk, addig engedelmeskedunk (meeg a hajunk sargara festese mellett is), aztan jon valami gebasz, kajabalunk, a neep leszar [egyebkent egy kicsit joggal], utana meg kepesztetunk tovabb (neep, taxisok, etc.) egy ideig, kozbe meg duul a kapitalizmus, amelyet a magyar gyerekek szivbol utalnak, belertve ebbe elsosorban a VERSENYT. Nem kell csodalkozni, hogy a taxisok hoborognek, csak a nemzeti mintat kovetik.

mavtelep írta...

Geza
Én nem a hőbörgésen csodálkozom- ez a mostani megmozdulás nem az - hanem azon, hogy idáig vártak. Ha csak most ismerték fel, hogy ki akarják rugdalni őket a piacról, akkor nehéz dolguk lesz, bár azt meg nem tudjuk, hogy mire képesek ?

morzsi írta...

Vagy 20 éve, ha egy taxis úgy gondolta, hogy az 500 ezer kilómétert is megtett autóján túl kell már adni, csak eldobta a forgalmi engedélyét (amibe a a hatóság beleírta, hogy a jelzett autót taxinak használták) és közölte, hogy az elveszett... Kapott egy újat, amibe az előbbi jelzés már nem volt benne...
Aztán egy ezresért "visszatekertette" a kilométer óra állását 180-ra és bevitte egy használt autó-kereskedésbe, ahol aztán azt eladták. Az új "tulaj" meg soha nem tudta meg, hogy az autója miért "nem húz rendesen..."

A hét vicce, amikor a sárga taxisok azt kérik számon az Uber-eseken, hogy azok adót csalnak...:D)

mavtelep írta...

morzsi
Orbánék most adják él a Szent Magyar Anyaföldet, amit a szocik idején megvédtek !...)))
Nem Mo-n élsz ?

Wolk írta...

Kell a cirkusz, hogy a figyelmet eltereljék a lényegről akár a földről akár a lopásokról akár a 30 évre titkosított alkotmánymódosítási tervről stb. ("...Én nem a hőbörgésen csodálkozom- ez a mostani megmozdulás nem az - hanem azon, hogy idáig vártak...")

morzsi írta...

http://index.hu/gazdasag/2016/01/20/a_kormany_a_taxisok_mellett_all/

Szerintem meg félnek a taxisoktól.
De most üt vissza az, hogy az Uber-esek meg fizettek azért, hogy működési engedélyt kaptak Mo.-on.

Joszi írta...

Szerintem azert most cirkuszolnak, mert megbizoik mst szoltak nekik, hogy menni kell, s ha menni kell....Ok potoljak a migrancsokat atmenetileg, hogy mindenki erezze, mily nagy szukseg is van a felhatalmazasi torvenyre, szegeny Juhasz Peter meg rarepul a luftra.

Névtelen írta...

A taxisoknak fel sem tűnik, hogy azokhoz fordultak segítségért, akik többszázezerrel megvágták őket és semmit nem nyújtottak. Egyébként olyanokat mutattak nyilatkozva, akiknek az életben nem szállnék be a kocsijába. Tegnap én is letöltöttem az Ubert.

hello írta...

Most csak az utolsó mondatodhoz:

Nem tudhatom persze, ebben a fiatal Vitézy Dávidnak személyesen mekkora szerepe volt, de azt igen, hogy több járat útvonal-racionalizálása, továbbá rendkívül hasznos új járatok beállítása arra az időszakra esett, amíg ő volt a BKK-nál vezető.

hello írta...

No meg akkortájt a BKK-nál nyilván jobban, ésszerűbben működött a logisztika, ugyanis korábban nem, csak mostanában látni a város legkülönbözőbb részein és napszakaiban csőstül rohangálni "Utasokat nem szállít" feliratú buszokat. Ilyen sok a felesleges üzemanyaguk?

Kibic37 írta...

Szerintem csak annyi, hogy most kiírják.

góbé írta...


Ha az uber egyfajta telekocsi-rendszer, csak üdvözölhető akár még környezetvédelmi szempontból is. Ha inkább szürkés-taxi akkor illik közös nevezőre hozni a többi taxival. Nekem inkább az üt szöget a fejembe, ha Sándor Mária pár perc demonstrációért végül 10e. Ft. büntetést kapott,
mi lesz kiosztva a lassan egy hete tevékenykedő a sárga-taxisoknak...

hello írta...

Sándor Máriát azért meszelték el, mert nem jelentette be a tüntit. Flashmobként nem fogadták el, mert más volt a jellege.
Azt meg nem fogták fel, hogy mindnyájunkért, az egészségügy teljes rombadöntése ellen tüntettek.
A taxisoknak viszont van engedélyük - most péntekig még meg is hosszabbították nekik.

góbé írta...


Kedves Hello ! Lehet hogy rosszul tudom, - ami kizárt, - de a taxisoknak csak lett (!!!) engedélyük, ők sem jelentettek be semmit, az engedélyt utólag, meccs közben kapták.

A törvényesség és a jogkövető megatartás biztositása okán fenntartott szervek -Rendőrség - részéről az lett volna a korrekt és törvényes eljárás, ha az engedélyezést megelőzően a demonstrációban résztvevőkkel szemben, Sándor Máriához hasonlóan szab.sért. eljárás lefolytatását kezdeményezik, nem pedig bexarnak részben a hatalomtól, részben a taxis tömegektől.

A méltatlankodó, kőkorszaki taxisaink pedig komoly szándék esetén nem a Deák tér és környékén bénitották volna meg a közlekedést a munkába, iskolákba igyekvő pestieket szivatva, hanem kora hajnalban a Kossuth teret zárták volna 40-50 kocsival oly szorosan, hogy az elszállitásuk lehetetlenné váljon. Az ügyben döntési potenciállal rendelkezők ugyanis ott, a Parlamentben lelhetők fel.

Látszólagos mentségükre legyen mondva, ők is csak a fideszt másolják, miszerint lehet valami bármilyen gány, megtesszük, mert megtehetjük. Ezt pl. igazolta is a "hatalom" a meghátrálásával.

Van azonban az egésznek egy figyelemre méltó konkluziója: az egyénnel, a kiszolgáltatottal kőkeményen kegyetlen, a tömeget, az erőt viszont nagyon is respektálja, tart tőle a hatalom.

talalom írta...

Már bocsi, de a taxisok fordítva ülnek a lovon. Anno ők voltak - vagy a nagy társaságok? - akik kibrusztolták a szigorú, egységes szabályozást, az azonos árakat. Ha valamit, akkor a vállalkozások - mindegyik - nyakába sózott istentelen adókat, előírásokat, kötelezettségeket kellene kifogásolniuk. Nekem egyébként nincsenek rossz tapasztalataim, igaz, évente úgy kétszer ülök taxiba, amióta így megemelkedett az áruk - apropo, a benzin 25%-kal olcsóbb lett, ez nem játszik, legalább 10% mínuszt? Bcsi, nem szoktam reklámozni, de: http://kanadaihirlap.com/2016/01/19/haramia-allam-uber-vs-budapesti-taxisok/

Anikó írta...

http://frontembermegmondja.blogspot.hu/2016/01/nyilt-level-taxis-tuntetoknek-egy.html

érdemes rákattintani a fenti linkre, minden mondatával egyetértek, ez így ment sok évtizeden át, úgy hogy a taxisok jobb, ha mélyen hallgatnak, majd ha tisztességesen fognak "játszani" akkor kiállok értük, de így soha ebben a büdös életben.

morzsi írta...

Anikó-nak tisztelettel!

Tényleg remek cikk! Mindenkinek ajánlom elolvasásra: m.

Joszi írta...

Na levonultak a fiuk, szoltak nekik, hogy ennyi volt.

Presbiter írta...

Kedves Pupu!
Magyarországon ma már semmi sem létezik az autóbusz gyártáshoz szükséges gépekből, berendezésekből, és senki sem a szakemberekből.A fehérvári Ikarusz szerelőcsarnokában pl. a futódarut lángvágóval vágták le a magasból, úgy zuhant a csarnok talajára. Úgyis elvitték az anyagát a spec gépekével együtt az ócskavas telepre. Amit nem lehetett ott "értékesíteni" azzal betömték a szerelőárkokat. Pedig a fehérvári gyáregység nem volt veszteséges. Csak a budapesti. Semmiképp sem kellett volna az egész üzemet "leépíteni" tönkretenni vagy ellpni a berendezéseit pedig semmiképp.