2010. augusztus 2., hétfő

RETRO METRÓ

Már megint áll a bál a budapesti metró körül.

Hétköznapi halandó számára kibogozhatatlan érdekviszonyok, időnként bombasztikus bejelentések teszik szinte követhetetlenné a budapesti metró új vonalának építését és bizonytalanná azt, hogy az ebbe a fejlesztésbe befektetett rengeteg pénz ellenére a főváros lakosai mikor utazhatnak itt majd végre.
De bizonytalan az is, hogy mi lesz a sorsuk azoknak a szovjet gyártmányú metrókocsiknak, melyek matuzsálemi életkora időszerűvé tenné cseréjüket.
A kettes metró kocsijainak cseréjére 22 metrószerelvény szállítására kötött a főváros szerződést a francia Alstom céggel, de az új szerelvények tipusengedélyeét a mai napig sem sikerült a cégnek megszerezni.
Pedig a metró kell a fővárosnak és nagyon nagy szükség lenne a hálózat további bővítésére is, mert a gépkocsik lassan megfojtják a várost.
Szinte elképzelhetetlen, hogy mi lenne az itt élő emberekkel, ha a szocializmus átkos évei alatt nem épülnek fel a ma üzemelő vonalak.
Annakidején büszkék voltunk és vigyáztunk rájuk, értékeltük a gyorsaságot, a megbízhatóságot és az állomások tisztaságát.
Mára jó magyar módra belaktuk és amortizáltuk is rendesen, és bár 2004-től az állomások egy részét felújították, a kulturális színvonal és a közrend zuhanásszerű változásai erősen rajta hagyják nyomukat a föld alatti világon.
A hatvanas évek metróépítéséhez kapcsolódott az aluljárók építése is, melyek felépítésük után hosszú ideig a budapesti ember büszkeségei közé tartoztak, a metróval együtt mintegy a világvárosi lét jelképét láttuk bennük - persze nem is egészen úgy néztek ki, mint manapság.
Tervezőik nem álmodtak bele sem hajléktalanokat, sem koldusokat és a kereskedelmi tevékenység is az állami és szövetkezeti szférára szorítkozott, a közbiztonság tmeg - eléggé el nem Ítélhető módon - tökéletes volt.
Mára a helyzet e tekintetben is átalakult, - némelyik aluljárón átkelni valóságos kalandtúra a Mad Max című filmet idéző környezetben.
Az új metrószakasz építése is eléggé kalandosra sikerült.
A tervezés 1970-ben indult, - reemélhetőleg ennek ötvenedik évfordulóján talán már utazhatunk is rajta.
Több nyomvonalterv és rengeteg műszaki elképzelés született, köztük a franciák által ajánlott gumikerekes megoldás is.
A rendszerváltás után fejeződött be a hármas metró beruházása, ekkor vált időszerűvé a négyes vonal megépítése.
A szovjet, majd az orosz államadósság terhére ugyan meg lehetett volna építeni az új vonalat, - az oroszok ezt fel is ajánlották, sőt, az 1989-es megállapodásokat betartva 1990 elején terveket szállítottak a Budaörs repülőtér - Bocskai út - Kálvin tér közötti szakasz építéséhez, de az Antall-kormány elutasította őket, mert úgy vélte, hogy nyugati hitelből kedvezőbb eredmény születne, - ma is kevesen értik a döntés logikáját.
Az orosz államadósságból való metróépítés gondolata 1995-96-ban ismét terítékre került,  az orosz államadósság felhasználásával 1996-ban három egymást követő kormányhatározat is foglalkozott.
Végül a harmadik kormányhatározat elutasította az orosz államadósság terhére történő metróépítést.
Szerintem ha akkor elfogadjuk az orosz ajánlatot, akkor már vagy tíz éve utazhatnánk rajta.
Aztán 1998. márciusában  ismét szültetett egy kormányhatározat a 4-es vonal építéséről, de ezt az akkor hivatalba lépő Orbán-kormány nem támogatta, pedig milyen szépen lehetett volna a föld alatt is utaztatni egy kört a koronát...
Mindenesetre amúgy fideszes módra a projectet luxusberuházásnak nyilvánították és megvonták az állami garanciát is, - nesze neked bűnös város...
Aztán amikor Orbán elveszítette a következő választást - melynek megismétlődését most is buzgón remélem - nekilendült a dolog, már amennyire Magyarországon nekilendülésről egyátalán beszélni lehet, és ma ott tartunk, hogy nyolc év alatt fúrtunk két mutatós lyukat a föld alá.
Ezt a munkát akár folytathatnánk is, de mi valószínűleg inkább ki fogjuk szerelni a fúrópajzsokat, ahogy elnézegetem.
És hát mindenképpen fontos, hogy a kudarcélmény tartósan társuljon a projecthez, ezért aztán most éppen a metrószerelvények  ellehetetlenítése folyik - dolgozik az ügyön szorgalmasan a megregulázott BKV, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Vitézy Dávid nevével fémjelzett VEKE is.
Ha a szerelvények szállítására kötött szerződéseket felmondják, az igen nagy károkkal jár, ha megoldanák a dolgokat műszaki módosításokkal,  akkor a BKV-nak nem kellene 3,5 milliárd forintot a régi, Ev típusú orosz metrószerelvények felújítására költenie és a Siemens-szel, akik a pálya biztósítóberendezéseit szállítják sem kellene a szerződéseket módosíttatni.
Pedig úgy tünik, mienk lesz a világ első retro-metrója, de jó is lesz nekünk...
Az nemigen értem, hogy miért csak most derült fény arra, hogy az Alstom szerelvényei nem felelnek meg a magyar szabványnak,  de bizonyára vannak, akik erre képesek lennének ésszerű magyarázatot adni, - akik pedig erre képesek, azok ennél durvább dolgokat is megléphetnek bármikor.
Egy metrós portál írja: "35 év alatt 14 pénzügyminiszter, 8 közlekedési miniszter, több tervhivatali, beruházási banki, nemzeti banki elnök váltotta egymást. A felsorolt beosztásokat betöltők között egy sem volt, aki a metróépítést meggyőződéssel támogatta volna. Budapesten metróépítés akkor folyt, amikor azt az ország tényleges vezetője támogatta. Ez a jövőben sem lesz másképp.

Amikor a 2-es vonal első szakaszát 1965-70 között építették, kezzelfoghatóan lehetett érezni a közvélemény zömének támogatását is."
Persze Orbán már megígérte az ötös metrót is, - lehet, azon hamarabb utazhatunk majd, mint ezen a szerncsétlen sorsú vonalon.
A legnagyobb veszély mégis az, hogy a négyes metró átadása esetleg 2015-ig sem valósulhat meg, ez esetben ugyanis az Unió által folyósított támogatásokat vissza kellene fizetni.
Bár első ránézésre ez hihetetlennek tünik, de ha eszünkbe jut az Erzsébet téri buszpályaudvar meg szomszédja, a Gödör története, akkor én azért semmit nem zárnék ki.
Szóval haladunk öles léptekkel a szebb jövő felé, céltudatosan és sebesen mint a liba, amelyik nem tud úszni, csak a tó fenekén sétálgat.
Igaza van annak, aki azt állítja, hogy Magyarországnak nem kell ellenség, elegek vagyunk mi magunk is erre a célra...

:O)))

Ez a blog a http://bolcspupu.blogspot.com mai bejegyzésének másolata





16 megjegyzés:

Névtelen írta...

szia,pupu és mi lett az orosz államadóssággal?érvényben van még?

nem szeretem a metrót.
túlságosan a föld alatt van:)

Névtelen írta...

"Mindenesetre amúgy fideszes módra a projectet luxusberuházásnak nyilvánították és megvonták az állami garanciát is"
Nem volt tán igazuk? Volt/Van rá pénz? Az eredetileg mondott összeg hányszorosánál tartunk? LOL

"Aztán amikor Orbán elveszítette a következő választást - melynek megismétlődését most is buzgón remélem "
Hát, csak reménykedj, de csak szorgalmasan ám! Bár azért csak óvatosan ezzel, kinek hiányozna egy jobbik kurmány 4év múlva..? :D

"És hát mindenképpen fontos, hogy a kudarcélmény tartósan társuljon a projecthez, ezért aztán most éppen a metrószerelvények ellehetetlenítése folyik - dolgozik az ügyön szorgalmasan a megregulázott BKV, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Vitézy Dávid nevével fémjelzett VEKE is."
Mielőtt baromságot írsz/állítasz, nézd meg ezt: http://index.hu/assets/documents/belfold/hatarozat.pdf Itt tételesen leírva láthatod, hogy miért dobták vissza a fostalicska metrokocsi engedélyét... tényleg skandallum, hogy még ezek a birka magyarok normálisan fékezhető metrót akarnak..? Nemár! És ez csak 1 hiba, lehet csemegézni a többi között... gondolom erröl is az a szemét VEKE tehet, meg a békávé :D

Névtelen írta...

Még annyit: demszki esetleges felelősségéről persze nem irtál, ezt senki se várta el töled, de egy kis adalék a zseniálisan balfasz feltételekkel/módon megkötött szerződésről:

http://index.hu/belfold/budapest/2010/08/03/ket_evig_lehet_egy_ures_metroalagutunk/

"..járványok mellett vis maiornak (előre nem látható, a szerződőktől független katasztrófának) számít az is, ha a szállítónak nem sikerül beszereznie az általa gyártott metrókocsira a magyarországi típusengedélyt."

"A nem túl szerencsésen megkötött szerződés továbbá úgy szól, ha a vis maior helyzet hat hónapig fennáll, akkor már az Alstomnak is joga van felmondani a szerződést. Ezzel pedig kútba eshet a fővárosnak az a mostani kényelmes pozíciója, hogy az eddig kifizetett 30 milliárd forintot, valamint a 15 millió eurós jóteljesítési garanciát a bankgaranciák alapján lehívhatja, azaz nem bukik."

Az aláíró (aba) és az őt megbízó (demszki) együttesen elmehetnek a bús pi**ba!

KARMA írta...

ahhh...még nincs válasz.na,majd később visszanézek.

Névtelen írta...

pupu a 2.3. névtelen nem én vagyok,
de ezt biztosan kitaláltad!üdv.KARMA

PuPu írta...

Kedves Karma!
Az orosz áőllamadósság terhére nem tudsz mutatni semmit, ami használt volna az országnak, viszont élelmes nagyvállalkozók pártszínektől függetlenül nagyot hasítottak, mi meg megint szopóágra kerültünk, - szokás szerint...
:O)))))
Kitaláltam hogy te lehetsz, de nemelehetne e mindíg nevet csinálnotok magatoknak?
Köszi!
:O))))
PuPu

PuPu írta...

..."Mindenesetre...
Mindenesetre a metrót sehol nem a gyors megtérülés érdekében építik, mindenhol az állam ruház be erre a célra és általában mindenhol hitelből finanszírozzák.
A másodlagos megtérülése fontosabb, a városlakók komfortérzetét növeli, csökkenz a zaj és füstgázterhelést, gyors, pontos, kényelmes.
te meg tőlem bátran nézheted vezérlő csillagodként Orbán seggét, ellenben ha a Jobbiknak kell jönni, hát legyen, az inga úgyis kileng a szélső pontjáig...
Amit meg a műszaki dolgokról írsz, az azért lányos túlzás, - ha van kifogás, az mind javítható, lehetett volna a próbafutások alatt is kifogásolni, előrébb lennénk.
Egyébként az Alstom a világ legnagyobb metrószerelvény gyártója, ehhez képest ez a fiostalicska kissé erős volt, habár már a Combínóknál is ezt csináltátok, úgyhogy megszokott a dolog.
Ha meg valóban ilyen szerződést kötött Demszky (Írtam volna valaha is, hogy kedvelem?) akkor meg ezerrel kellene megállapodásra törekedni, különben megint milliárdok mennekl ki az ablakon feleslegesen a jobboldali akadékoskodások és károkozás miatt...
:O)))))

Névtelen írta...

"tőlem bátran nézheted vezérlő csillagodként Orbán seggét"
Ez azért ölég gyengécske volt, olyan harmadosztályú beszólás, dehát ennyire telik...

"Amit meg a műszaki dolgokról írsz, az azért lányos túlzás"
Téged se fognak az eszedért ellopni, én csak idéztem egy-két dolgot innen:
http://index.hu/assets/documents/belfold/hatarozat.pdf
Ezek szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság
Kiemelt Ügyek Igazgatósága lányos túlzással állt ehhez az egész történethez...

"Egyébként az Alstom a világ legnagyobb metrószerelvény gyártója"
És? Ez mire garancia? Ez a hűdenagymetrocég képes volt egy sehol se használt, de legalábbis referencia nélküli fékrendszert beszerelni a metroba, ami ráadásul meg se felel a magyar előirásoknak... hogy mik vannak?

"habár már a Combínóknál is ezt csináltátok"
Én biztos nem, bár megvolt a véleményem róla..
Amúgy meg: Múltkori blogbejegyzésednél ez a problem már előjött, egy okostojás kommentelőnek kettőslátása ("csináltátok") támadt, mint most neked...remélem meggyógyulsz, és elmúlik!

"különben megint milliárdok mennekl ki az ablakon feleslegesen a jobboldali akadékoskodások és károkozás miatt..."

Ilyen mondat után nehéz eldönteni, hogy ostoba, rosszindulatú, vagy csak szimplán tudatlan vagy.. nagy a választék!

Idézet az index.hu-ról
"Mint arról az Index márciusban beszámolt [2], a helyzet akkor mérgesedett el, amikor kiderült, újabb négy hónapot késik az új metró a 2-es vonalon: a legutóbbi februári ígérethez képest június végére ígéri az Alstom, hogy megszerzi az új metrókocsikra a végleges típusengedélyt. Demszky - akárcsak az alagútépítő Vincy cég esetében - bekérette a francia nagykövetet, Kocsis ultimátumot nyújtott be a cégnek.
A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest pedig csak nyolc hónappal később, 2009 január végén érkeztek [3] meg. Lassan egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött."

Látod? már kocsis és demszky is akadékoskodott, az év elején ők mind jobboldaliak :D sőt, az alstrom is jobboldali, hogy éveket késett a tipusengedély megszerzésével :) ennek a gaz zorbánnak messzire ér ám a keze! :P

A föv.közgyűlés (jobboldali irányitású szerinted?) döntött úgy, ha nincs típusengedély, akkor fel kell mondani a szerződést a BKV-nak...hát ez ölég ciki! Most itt tart a story, de egyetlen egy dologban egyetértünk: most kell gőzerövel megoldást találni, míg nem késő!

PuPu írta...

Hát mit teyünk, a panelproli neveltetélsem, ugye, habár beláthatod, hogy így is ölég visszafogott voltam...
A NKH hozzáállása az ügyhöz több, mint nevetséges, nem a műszaki részével lenne bajom, hanem a bürokratizmussal.
A problémák nem javíthatatlanok, ehhez képest most valamiért fontos volt megakadályozni a korrekciókat, és elkezdeni a veterán szovjet kocsikat felújítgatni három és fél milliárdért, a biztosítórendszert átéppíttetni ki tudja mennyiért és belemenni az Alsommal egy olyan perbe, melyet biztosan prognosztizálhatóan el fogunk veszíteni.
Egyébként ha mindíg minden új műszaki megoldáshotóz referemónciákat kellett volna bemutatni, akkor te most éppen kőve vésnéd szakócával a hozzászólásodat...
Hogy neked nem tetszik a hozzászólásomban, hogy jobboldali akadékoskodásokról beszélek, akkor ha javasol6om, hogy miután már hozzászóltál, utólag olvasd el a bejegyzéást és magyarázd el szépen, hogy miért is nem lett vona jó egy metró az orosz államadósság terhére, - tán nem tudnak metrót építeni?
és ki akadályozta ezt meg, és hány milliárdot buktunk ezen, - kezdd a számiolást az orosz államadóssággal és fejezd be a kiesett üzemidőre jutó árbevétellel, meg a felszíni közlekedés többletterheivel, - érdekelne a higgadt számításod.
A fővárosi közgyűlés meg egy gittegylet, és a mai működése mindíg attól függ, hogy kit ki vesz meg.
Sajnálom, de neem tudok veled egyetérteni, - kár lenne ezt a projectet végleg elcseszni...
:O))))

Névtelen írta...

"s ölég visszafogott voltam..."
Fátylat rá! :)

"nem a műszaki részével lenne bajom, hanem a bürokratizmussal."
??? Ha valami hibásan/rosszul működik, arról nem hinném, hogy a bürokrácia tehet... Többszöri határidő kitolást
kért az alstrom, ezek a plusz idők mire mentek el?

"és elkezdeni a veterán szovjet kocsikat felújítgatni"
Már elkezdték volna? :o

"melyet biztosan prognosztizálhatóan el fogunk veszíteni."
én azért bizok bennek, hogy addig nem jutunk el.

"ha mindíg minden új műszaki megoldáshotóz"
:D Te PuPu, a kerekek, (ami állitólag teszt alatt elkoptak), meg a fékeket, (amiket több, egymástól független módon
lehet müködtetni) már jó régen kitalálták, nincs semmi indok, hogy ezen variáljanak. Ezt is tudhatták az elején, hogy refi munka kell, erre tessék..

"te most éppen kőve vésnéd szakócával a hozzászólásodat"
Ez jó szöveg volt! :D

"hogy jobboldali akadékoskodásokról beszélek"
Eredetileg ezt irtad:"különben megint milliárdok mennekl ki az ablakon feleslegesen a jobboldali
akadékoskodások és károkozás miatt.."

Kevered gizikét a gözekével ez a problem!

Az hogy Antall mifaszért döntött igy, azt hagy ne találjam ki, mert nemtudom! Az viszont biztos, hogy te elöbbi hsz-ben
jelen/jövő időben írtál a jobboldali károkozásról... nem kell félremagyaráznod ezt!

"kezdd a számiolást az orosz államadóssággal és fejezd be a kiesett üzemidőre jutó árbevétellel,"
Itt persze lehet az orosz metróépítésről beszélni, csakhát minek, mind feltételes mód!

Ami tény: a 98as választások környékén demszki, meg megyó írták alá a szerzödést, a balfaszság innen datálódik,
pontosan tudták, hogy nincs pénz rá, de a tipikus majdleszvalahogy hozzáállással, meg rakás leendő hitellel elindult a folyamat, OV leállitotta a karavánt,
(nagyon helyesen) merthogy nincs rá pénz...utólag látható, hogy abszolut igaza volt. Mennyibe van idáig a metró?? katasztófa, komolyan, és
hol van még a vége?

"fővárosi közgyűlés meg egy gittegylet"
Föv.közgyülés bekaphatja! Ennyi

"Sajnálom, de neem tudok veled egyetérteni, - kár lenne ezt a projectet végleg elcseszni..."
Sajnálom de ebben egyetértünk :D Csak legyenek fékek a metrón, a többi kialakul! Esetleg frédi-bénis fék..? :)

PuPu írta...

"Fátylat rá! :)"
Te imádod, - gazdálkodj vele blátásod szerint!:O)))
Ugyan idézd már be nekem az Alstom álláspontját akárhonnan!
habár az sem egy rossz trükk, hogy állítok valamit, aztán azon folyik a vita, nem a tényeken.
És idecsináltam valahova a BKV válaszait a szetereotip hülyeségekre, ( vagy a kapcsolatra? nem is emléxem...) de nem is ez a lényeg, hanem a nagy iparkoás a szeződés felmondására, - szerintem emögött lóvé lapul, nem is kevés.
Az elkezdeni - az főnévi igenév.
Az elkezdték az meg ige, múlt idő, többes szám.
Bátran fordulj hozzám máskor is, ha értelmezési nehézségeid téámadnának...
Egyébként meg azt sem árt elfogadnod, hogy jövő nincs múlt nélkül, amit meg Orbán kiskiráyi döntéséről írsz, az sík baromság ugye, - egy állami beruházás kormányzati döntéssel kezdődik, és csak utána lehet megkezdeni a tárgyalásokat a finanszírozásról, de ajjoz meg konkrét tervek és költsélgszámítások kellenek, úgyhogy a források biztosítása későbbi fázis, mint a fejlesztésről szóló döntés, - de ez mindegy is, - a rengeteg előkészítő munkát a ráfordított pénzekkel együtt dobhattuk ki a kukába.
Ha én lennék a szoci PR irányítója, ez már régen az agyadba lenne vésve, - legalább lenne rajta egy barázda... :O)))))
Ha az új ruhádon rossz helyre varrzák a gombot, akkor kidobod a kukába?
Szerintem korigálo a hibát, vafy nagyon gazdag vagy, vagy esetleg idióta, vagy a kettő együtt...
És úgy látom, te vagy az a hívő, akivel minden baromságot meg lehet etetni, - persze jó étvágyat hozzá!
:O)))

:O)))))

PuPu írta...

ide is írtam egy választ, ezt is megette a gép, - franc ebbe a szoftba...
És mennem kell, dolog van!
Majd egyszercsak előkerülök!

PuPu írta...

mégiscsak mglett!
Hurrá!
:O)))

Névtelen írta...

Kár, hogy nem ette meg a szoft ezt a válaszodat, mert 0 értelme van, már ha a személyeskedést, meg a ferdítéseket levonom belőle.. :) Baromság baromság hátán! :D Na akkor csak a lényeget: Egy szóval nem mondtam, hogy most akkor kukába az egésszel! Ha értelmes lennél legalább egy picit, és mondjuk nem lennének szövegértelmezési gondjaid, akkor láthatnád: nem én, hanem a közgyűlés akar szerződést bontani! Ugye most már érted..? Mint utaltam rá: szerintem is az lenne a legnagyobb hiba, ha nem sikerülne a szerelvények műszaki problémáit megoldani, nyilván meglehet, hát akkor hajrá!

PuPu írta...

Hááát, ha te nem értesz valamit, akkor azért gyanakoggyál, - hátha a RAM kevés?
Egyébként neked lenne módod szerződést bontani?
Vezérigazgató Úrhoz van szerencsém?
És nagy megerőltetésedbe kerülne felhagyni a bunkóskodással?
De annak azért örülök, hogy a hőbörgéstől eljutottál a megoldás kereséséig, - bevallom, nemigen reménykedtem ebben a viharos fejlődésben...
:O)))))

Névtelen írta...

"És nagy megerőltetésedbe kerülne felhagyni a bunkóskodással?"
Én is ezt várnám tőled, dehát mindhiába...