2009. december 28., hétfő

OLAJ, HITEL, MUNKAÁROK...

Oroszország ismét kilátásba helyezte a Barátság kőolajvezetéken érkező olajszállítások felfüggesztését.
Ennek oka ismét az ukrán magatartás, - Ukrajna egyoldalúan emelni kívánja a tranzitdíjat.
Eljátszotta ezt már egyszer a gázszállítások ügyében is idén, - akkor Putyin elsimította a vitát, de jelen esetben nem tudható, hogy mennyi idő alatt oldódik meg a probléma.
Az intézkedés a cseheket, szlovákokat és minket érint, de mi viszonylag kedvező helyzetben vagyunk, mert a Barátság kőolajvezeték kiesése esetén el tudjuk látni az országot az Adria vezetéken keresztül is, annak kapacitása megfelel erre a célra.
Emellett az ország rendelkezik 90 napi átlagfogyasztásnak megfelelő tartalékkal, - ha nem húzódik el a probléma megoldása, az is megoldást jelenthet.
Ami azt illeti, ez a helyzet sehogy nem jó nekünk, mert bár a kapacitása nekünk megfelel, de az Adria vezeték tranzitdíja magasabb a Barátság tranzitdíjánál, és ez megdrágítaná a hozzánk érkező olajat, -  de hát ki törödik a mi érdekeinkkel?
Az ukránok biztosan nem, mert ők addig akarnak magasabb tranzitdíjat kicsavarni az oroszokból, amíg magas a zsarolási potenciáljuk, márpedig az olaj ügyében annak hamarosan beffellegzik.
Az oroszok ugyanis elkezdték új vezetékük, a BPS-2 kőolajvezeték építését, mely Ukrajnát és Fehéroroszországot elkerülve közvetlenül orosz tengeri kijáraton át jutattná el az olajat az export piacokra.
Az 1000 km hosszú, mintegy 4 mrd dolláros beruházással létrejövő kőolajvezeték terve a 2006-os orosz-fehérorosz olajvita kapcsán merült fel, s nem titkolt célja, hogy kiváltsa az Ukrajnán és Fehéroroszországon átmenő Barátság kőolajvezetékeket.
Folyik a harc az olaj és gáz értékesítéséhez kapcsolódó szolgáltatások piacáért.
Oroszország persze nem szeretné, ha az árúja versenyképességét, a szállítás biztonságát  veszélyeztetnék az agresszív tranzitországok, - és akkor még nem is beszéltünk a saját céljaikra "lenyúlt" mennyiségekről és a saját import körüli fizetési nehézségek kapcsán felmerülő esetleges orosz intézkedésekről, melyek minket is érinthetnek, - soha nem kellemesen...
Mindenesetre itt lenne az ideje, hogy a gázszállítások terén is legalább olyan biztonságban érezhessük magunkat, mint az olajszállítások ügyében, ehhez viszont új vezeték kell, - legyen annak neve Nabucco vagy Déli Áramlat, - szinte mindegy.
Az energiaszállítások kérdése kényes terület, mint ahogy kényes kérdés lesz Paks bővítése is, - a hajdani repülőgéptender durva politikai csatái szeretők csókolózása lesz az új erőművi blokkok megépítése tárgyában hozott döntés előkészítéséhez képest...

Kormányrendelet készült a hitelnyújtásról. 
Ez  fogja szabályozni a bankok által folyósítható hitelek mértékét és a hitelnyujtás során követendő eljárásokat.
Nem nagyon tetszik ez az intézkedés nekem, - így soha nem fogja megtanulni az állampolgár a saját sorsával kapcsolatos döntések felelősségét, a banktól meg elvárható, hogy saját érdekében szabályozza úgy a tevékenységét, hogy a kockázata elfogadható legyen.
Emellett az ügy életszerűtlen is, - ha pl. egy nyugdíjas nőgyógyász hitelképességét jövedelemoldalról vizsgálják, akkor a  - jobb esetben -  százezer forintos nyugdíja nemigen lesz elég egy levehető ajtajú NDK turmix-gép hitelre történő megvásárlásához sem, jóllehet a befektetései hozama bőven fedezné a törleszőrészleteket.
Csakhát ugye, azokkal nemigen akar majd dicsekedni, merthogy azok forrásai  nehezen bírnák el egy vagyonosodási vizsgálat megpróbáltatásait.
Viszont lehet, hogy a banknak harminc éve ügyfele, és még soha nem maradt adós, - de most majd szigorúak leszünk vele...
Szerintem márt megint túllihegünk és túlszabályozunk valamit, - jobb lenne azt szabályozni, hogy ha egy bank, egy biztosító, egy kórház vagy egy önkormányzat befuccsol, akkor nem toljuk beléjük a pénzt talicskával konszolidáció címen, - egy-két combos cirkusz után viszonylag rövid idő alatt megtanulná  a magyar, hogy kire bízza a pénzét...


Beomlott egy munkaárok, halottak is vannak.
Az árokba nem lett volna szabad lemenni anélkül, hogy az oldalait ne biztosították volna, de a munkások ( meg a főnökük...) szokás szerint bátrak voltak, - és most tessék...

Az jut eszembe, hogy a hétköznapokban hány és hány alkalommal vagyunk mi magunk  is "bátrak", mikor villanyt buherálunk, vagy nem kötjük be magunkat a kocsiban, amikor  a kisgyereket nem ültetjük "arra a pár méterre"  biztonságos gyermekülésbe, amikor két pohárt sör után autóba ülünk, mikor vitorlázni indulunk viharjelzés mellett...
A baj egy pillanat alatt megvan, korrekcióra nem minden esetben van lehetőség, - mint ahogy a válogatott kosárlabdázó sem tudja már korrigálni visszamenőleg a sebességet, melyet ma reggel a jeges úton választott, és amelyik frontális ütközésbe és a halálba vitte.
Nyugodjanak békében mindahányan, mi pedig gondolkodjunk el a sorsukon - és a saját sorsunkon -  egy pillanatra...

:O(((

Nincsenek megjegyzések: