2010. augusztus 6., péntek

HA PÖRKÖLTET AKARSZ, TANULJ NYELVET!

Visszahozná a Fidesz az egyetemi nyelvvizsgát.


Megjelent a Magyar Nemzetben, hogy a Nemzeti Erőforrás Minisztérium az egyetemeken belül kívánja megszervezni a hallgatók nyelvvizsgáztatását.
Az ok állítólag az, hogy a különböző, piaci alapon működő nyelvvizsgaközpontokkal a hallgatóknak nincs közvetlen kapcsolata, és nem mindig ismerik az ottani bizottság követelményeit, ezért könnyen kudarc érheti őket.
A nyelvvizsgához kötött diploma követelménye az utóbbi húsz év egyik legésszerűbb,legpraktikusabb intézkedése volt, miután magyarember általában nem beszéli a nagy nemzetközi közvetítőnyelvek egyikét sem.
Ha külföldre vetődve a boltban zsömlét akar venni, akkor ökölbe szorítja a kezét és az eladó orra alá dugja, majd jó hangosan, szótagolva elmondja a kívánságát: ZSÖM-LÉT AGGYÁ! NEM ÉRTED, TE MAJOM? ZSÖM-LÉT! HAMM-HAMM!
Eleinte azt gondoltam, hogy az orosz nyelv nyolcéves tanulása után elért eredménytelenség a megszálló muszkákkal szembeni nemzeti ellenállás eredménye, de ma már belátom, tévedtem, hiszen az elmúlt húsz év alatt (húsz év... - hova jutott húsz év alatt a Kádár vezette ország... - hát nem szomorú ez, ha mélyebben belegondolunk?...) az angollal sem értünk el világraszóló eredményeket, jóllehet kétségtelenül többen beszélik ilyen-olyan szinten, mint anno az oroszt.
Azt azért meg merem kockáztatni, hogy a javulásban  nem kis szerepe volt a diplomaszerzéshez kötelező előfeltételként előírt nyelvvizsgának, hiszen így a leglustább diák is arra érez késztetést, hogy előbb-utóbb túlessen a megpróbáltatásom és állami nyelvvizsgát tegyen.
Ez  a vizsga ma nagyjából egyenlő követelményeket támaszt minden vizsgázóval szemben, aki megszerzi, az nagy valószínűséggel meg tudja oldani a hétköznapi életben felmerülő nyelvi problémáit.
Habár az így megszerzett nyelvtudás azért messze nem nevezhető anyanyelvi szintűnek, de azért lényegesen több a semminél.
Hogy az egyetemeken nyelvet oktassanak, annak szerintem semmi akadálya nincs és azt hiszem, hogy ha akkreditáltatja magát egy egyetem nyelvvizsgaközpontja, ma sincs akadálya annak, hogy a hallgató a saját egyetemén szerezze meg az államilag elismert végzettséget.
Amit viszont a jelenlegi kezdeményezés mögött érzek, az egy nagyon rossz törekvés - legyen sokkal nagyobb szerepe az eddigieknél az egyetemeken belüli szubjektív döntéseknek, virágozzék a korrupció, jövedelmezzen a kapcsolati tőke, ahogy ez már Móricz Zsigmond óta megszoktuk.
Nem ez az egyetlen ilyen törekvés, volt már szó mostanában arról is, hogy az egyetemeken vissza kellene állítani a szóbeli felvétei intézményét, merthogy ugye azon esetleg jobban tud produkálni a diák.
Vagy lehet kicsit segíteni a felvételiztető szívének kedves jelentkező bejuttatásában - mondom én.
Szerintem nagyon helytelen lenne újrateremteni azokat a körülményeket, melyek rendszeresen felvételi botrányokhoz vezettek, és amely botrányoknak az egységes felvételi rendszer bevezetése óta nyoma sincs.
Persze ez csak bánatos lamentálás, - ahol az állami vagyon értékesítése sem nyilvános pályázaton kell, hogy eldőljön, hanem az egységes elvek alól hasaütéses alapon kivételt lehet tenni - persze hangzatos nemzeti érdekekre hivatkozva -  és a kormány bármikor utasítást adhat pl. ingatlanok meghatározott személyek számára történő értékesítésére, akkor két dolog biztos.
Az egyik, hogy Orbánt nem lehet majd nyaggatni holmi Sukorói telekcserék ügyében, hiszen ügyesen intézményesítette a rablást - annak ad el egy területet, akinek akarja, - másrészt meg be kell tömni a vazallusok száját is valamivel, - hadd nedvesíthessék meg ők is a csőrüket, ha a Vezér iszik - hogy a Keresztapa című könyv bölcsességére utaljak...
Ezért foyik a szabályok fellazítása, erre az egyre jó ez, semmi másra.
Ha a Nemzeti Erőforrás Minisztérium a nyelvvizsga hiányából adódó nagyszámú "beragadt" diplomából azt a következtetést vonja le, hogy a nyelvoktatás színvonalát emelni kell és hogy az általános iskolák első osztályától kezdve a hét minden napján legalább egy nyelvórát kell tartani minden nebulónak, akkor annak látnám értelmét.
Ehhez ugyanis nem kellene tornatermet építeni, nem kellenének extra beruházások, a tanító nénik is meg tudnák a dolgot oldani némi továbbképzéssel és kis pluszpénzecskéért az osztályteremben, ás a nyelvoktatás eredményessége is javulna.
Merthogy a nyelvtanulás titka az adott nyelv  folyamatos  gyakorlása, - az eredményességé meg a gyakorlati beszédkészség kialakítása.
Ha a kisdiák megtanulja megértetni magát, és gondoskodunk számára sikerélményről, akkor szeretni fogja a nyelvet, ha viszont nem tud egy pohár vizet sem kérni, mi meg az accusative with infinitive fínomságaival szórakoztatjuk, akkor elmegy a kedve az élettől is.
Jártam egyszer Indonéziában és a műemlék-templomok tövében diákcsoportok gyakorolták a túristákon nyelvtudásukat, kérdezgették, hogy ki honnan jött, hogy tetszik az országuk - aranyosak voltak.
Nálunk is lehetne talán egy-két ötlettel közelebb vinni a gyerekeket az élethez, lehetne például slágerszövegeket fordítani, dalokat tanítani, újságokat fordítani, és beszélni, beszélni, beszélni.
A róka is tudja, mikor ül a bokorban és gágog a gyanútlan libának, hogy mennyire fontos a nyelvismeret, - nemde?

:O))))

9 megjegyzés:

- írta...

szia,pupu.milyen jó ez az illusztráció az írásodhoz.általában jók a képanyagok a blogodon.
a fáraós trónszék mondjuk meglepett schmitt beáztatásának örömére:)na,mindegy.

a nyelvtudás,na ez megint egy jó téma...a politikusok nagy része nem beszél idegen nyelvet,még is ott ülhetnek a parlamentben...
bár egy nyelvtől nem lesznek érzékenyebbek mások bajára,amúgy sem tudnak gyakran még magyarul sem.
nem is erről akartam írni,hanem arról,hogy ismerek olyan okos embereket,akiknek semmi nyelvérzékük sincs,de tökéletesek a saját területükön...
és ismerek olyan tehetségtelen,embertelen,durva kúratlan lukat,egy nyelvtanárt akit jól valagba tudnék rúgni,mert nem tud gyerekekkel bánni...
és a pedofil angol tanár sem volt semmi,aki engedély nélkül tartózkodott az országban és nem is volt diplomája...
és van egy hülye,botfülű, középiskolában tanító fazon,aki az angolórákról száműzte a zenét,amivel pedig leköthetné a gyerekeket,akik nem csak a tanárra panaszkodnak,hanem arra is,hogy túl sokan vannak az osztályban és így nem lehet nyelvet tanulni.
én mondtam nekik,hogy Kossuth a börtönben egyedül tanult meg angolul,és kiröhögtek,aztán kiderült,hogy a gyerekek fele iskolán kívül nyelvtanfolyamokra jár.relaxációs,helen doron,organet,callan módszerek közül választhattak,mert minden gyereknek más a jó.mondjuk a szülő jól megszívja,ha a gyereke a callan módszerrel tanul legjobban,mert egy 3o órás callan tanfolyan 128 ezerbe kerül.a gyerekek a játékos tanítást is hiányolják.gyomorfájással,hányingerrel mennek be az angol órákra.így nem is lehet jó eredményeket elérni.
épp a múltkor beszélgettem valakikkel a nyelvtanulásról és mindannyian egyetértettünk abban,hogy az idegennyelvi környezet minden tanfolyamnál hatásosabb,és a diákhitel mellé jó lenne valami világjáró támogatás is,vagy diákcsere akciók nyaranként...de akinek nincs nyelvérzéke,viszont kiváló minden másban,nehogy már ez miatt ne kapjon diplomát.ezt nagyon igazságtalannak tartom!!!!!

és persze,hogy lesznek visszaélések...eddig is voltak nem?
aki tanít,ne vizsgáztasson,és fordítva...
na,hirtelen csak ennyi bukott ki belőlem,ha eszembe jut még valami,akkor biztosan kiadom a taccsot itt nálad:))))))NEM BÍROM AZ ANGOL TANÁROKAT,NINCSENEK JÓ TAPASZTALATAIM...

- írta...

EZ AVRUK JÓ!:))
"ZSÖM-LÉT AGGYÁ!NEM ÉRTED,TE MAJOM?ZSÖM-LÉT!HAMM-HAMM!":))))))FETRENGEK!!!!!:))))

Anya írta...

Szia Pupu,

az oktatás a másik kedvenc témám. Szerencsére már mindkét gyerekem kikerült a magyar oktatási intézményekből. Az, hogy legyen vagy ne legyen nyelvvizsgaközpont az egyetemen, szerintem nem elsősorban arról szól, hogy ismeretségi alapon könnyebb lesz sikeres vizsgát tenni. Hanem arról, hogy így a nem kevés vizsgadíj az egyetemeken tartható. Tudod, leszavazták az emberek a tandíjat, de valamiből fenn kéne tartani az intézményeket. Az is megérne egy misét szerintem, hogy kell-e egy ekkora országnak ennyi felsőoktatási intézmény és diplomás. Szerintem nem. A szóbeli felvételi rendszerének visszaállítását én mindenképpen jó ötletnek tartom. Még akkor is, ha módot ad esetlegesen a részrehajlásra. De csak akkor, ha valamiféle pályaalkalmassági vizsgával is összekötik. Mondok példákat a saját tapasztalataimból. Amikor én jártam egyetemre (a múlt században) volt szóbeli felvételi, és nem csak a matek meg fizika tételekre szorítkozott, hanem arra is, hogy miért akarom éppen az adott pályát választani. Miután felvettek, minden vizsga szóbeli részből is állt. Én programozó matematikusként végeztem. A nagyobbik gyerekem pár éve végezte a jogi egyetemet, az államvizsgát is beleértve kb. 10 azaz tíz szóbeli vizsgája volt. Pont a munkája lényegét, az érvelést nem kellett megtanulnia. Nekem ez elég érdekes tapasztalat volt. A kisebbik gyerekem külföldön jár egyetemre. Az is érdekes tapasztalat a családban, hogy mennyire más az a felsőoktatási rendszer. Hogy csak egyet említsek, nekik kötelező egy fél évet másik országbeli egyetemen eltölteni. Erasmus ösztöndíjjal, amit az egyetem fizet. Aztán az ott szerzett eredményeket elfogadják az eredeti szakon. Ezzel nem növelik meg a képzési időt. Ennek keretében az egyik magyar elitegyetemen töltött a gyerek egy fél évet, angol nyelvű képzésen. Azt mondta, sírnivaló, hogy az angol képzésben résztvevő magyar hallgatók mennyire nem tudják angolul kifejezni magukat. Ez harmadévben történt, fél évvel az alapszak befejezése előtt. Szóval, azt gondolom, hogy teljesen igazad van abban, hogy pici kortól kezdve naponta kellene a gyerekeknek az idegennyelvi környezetet megteremteni. Az enyémek állami óvodába, általános iskolába jártak egy lakótelepen. Ahol ezt korán felismerték, és játékok, mondókák, gyerekdalok formájában hozzászoktatták őket az angolhoz. Az általános iskola első 2 évében csak a szókincsük fejlesztése volt a cél, írni csak harmadiktól tanultak. Mindez a rendszerváltás előtt. Lehet mondani, hogy szerencsénk volt. Én meg azT gondolom, hogy ehhez a szerencsének nem sok köze volt. Tudatosan választottunk óvodát, iskolát. És a gyerekek később tudatosan készültek a választott pályájukra. Dolgoztak érte.

PuPu írta...

Szia Anya!
Teljesen egyet lehet érteni azzal, amit írsz, talán csak a szóbelitetés fontosságáról nem tudtál meggyőzni.
A szóbeli egy egyszeri aklkalom és aki adott esetben mondjuk indiszponált, annak annyi, - és akkor a korrupcióról még szó sem esett.
Szerintem roppant igazságos az érettségihez kötött felvételi, rangot ad a középiskolai munkának.
Mondjuk Pesten van miből választani, - de egy somogyi apőrófaluban?
Pedig lehetne ám ott is nyelvet tanítani, akát a közszolgálatin adott baromságok helyett, akár internetes portálon, - persze ezzel folyamatosan dolgozni kellene, nem lenne elég a lóvé beszedéséhez egy pályázat összetákolása...
:O))))

PuPu írta...

Bocs a sok melléütésért, nekem se ma lenne optimális gépírászatból felvételizni...
:O))))))))

Névtelen írta...

Szörnyű lehet a szexuális élete egy programozó matematikusnak,mindent előre megtervez,kiszámol,az orgazmus nem jöhet se előbb,se később,ha pedig elmarad,rosszak voltak a számítások...Jobb lett volna nem meg tudni,hogy Anya mivel foglalkozik!!!!
Semmiféle felvételi és érettségi vizsga nem kellene,főiskolai pedig detto.Az amerikai módszer a legjobb.Aki hülye úgy is kiesik a végén!

- írta...

bocsánat pupu elfelejtettem az új nevemet oda írni az előbbi üzenet alá,én írtam Anyáról a fenti üzenetet...kicsit csalódtam benne...,és kibujt belőlem a kisördög,hogy a csalódás miatt belecsípjek...

Anya írta...

Igazad van Pupu. Én sem Pesten születtem, hanem egy ma halmozottan hátrányosnak helyzetűnek mondott aprófalvas részén az országnak.
A közszolgálati, meg az internetes oktatással egyetértek. Nyelvet és sok mást lehetne így eljuttatni sokakhoz.
Darma, szerintem azt nem tudtad meg, hogy mivel foglalkozom, csak azt, hogy milyen iskolába jártam. A szexuális életem meg köszöni az érdeklődést, jól van.

- írta...

szia, Anya! örülök,hogy jól van!:)))