2023. december 3., vasárnap

DK



Nem tudom, hogy ki irányítja a DK tönegkommunikációs tevékenységét, de hogy sok esze nincs, az biztos.
Az ATV honlapján találkoztam a hírrel: "Azonnal le kell állítani az összes akkumulátorgyár-építést" a párt követelése szerint, mert az utóbbi másfél évben már hárman meghaltak az iváncsai akkumulátorgyár építése során, és mint említik, a dél-koreai cég "csak" négyszáznegyvenkétezer forint munkavédelmi bírságot fizetett egyik magyar munkás halála miatt Orbán Viktor kormányhivatalának.
Ha a dupláját fizette volna, rendben lenne a dolog?
Gyanítom, a hozzátartozók véleménye szerint sem.


Hát igen, többek között ezért tartunk itt, ahol tartunk.
Ha a butaság fájna, a DK környékéről hangos sikoltozást lehetne hallani.
A megnyilatkozás olyan szép, hogy akár Rogán Tonya is írhatta volna, csak előbb egy féltéglával hosszasan ütögetni kellene a fejét, hogy totálisan meghülyüljön, merthogy nem hülye, csak csibész és maffiózó, mint tudjuk.
A DK propagandistái nem csibészek és maffiózók, mint tudjuk.
Ellenben....
Hárman meghalnak egy autóbusz gyártása során, hát azonnal le kell állítani az autóbusz-közlekedést. Az egyik áldozat  megitta a szélvédő beragasztásához használt denaturált szeszt és alkoholmérgezésben hunyt el (le kell állítani az alkohol-lepárlókat), a másik áldozatot elütötte egy üzemi targonca, a harmadik áldozat a foga közé vette a háromszáznyolcvanat, majd bekapcsolta az áramot, hátha az feltölti energiával - azzal a szándékkal, hogy aztán hazaviszi és beleköpi a benzintankba - legyen már neki is elektromos autója.
Minden együttérzésem az áldozatok hozzátartozóié, de egy akkumulátorgyárat nem a gyártók építenek, hanem építőipari cégek, alvállalkozókkal rendszerint, - az építés során bekövetkezett balesetekért általában ők felelnek, hacsak a jog mást nem mond - ezért is lehetett ilyen alacsony a beruházóra kivetett munkavédelmi bírság - valószínűleg.
Nagyeszű propagandista ha villanyszerelőt hív és azt agyoncsapja a kettőhúsz, nem kap bírságot, hacsak nem tejesen zakkant a hivatal.
De nem csak ez a baj.
A baj inkább az, hogy a munkaalkalmassági vizsgálat kötelező jellegének eltörlése alkalmából az egész dicső ellenzék kussolt, - valószínűleg féltek, hogy rájuk is kiterjesztik a vizsgálatot.
Márpedig akkor a tömegkomunikáció irányítóit azonnal kiszűrnék, nagy piros pecsétet kapnának: ALKALMATLAN! 
Persze a választók egy része buta, lusta és megvezethető, de nem hinném, hogy az ellenzéknek a választó becsapásában kell jobbnak lenni.
Pártstratégiát alkotni nem lehet pillanatnyi ötletek alapján, és nem biztos, hogy egy választási győzelemért le kell menni kutyába, különösen, ha érzékelhető, hogy az sem hoz semmit a konyhára.


Tulajdonképpen nincs sok értelme annak sem, hogy ezt a posztot írom, az egész ellenzék - Donáth Annástól, DK-stól, szocialistástól, az összes mikropártostól - megkaphatná a pecsétet.
Az fáj csak, hogy a DK-ból kinéztem valaha valami lehetőséget arra, hogy az idők előrehaladtával egyre szakmaibbá válik, erre most populistáskodnak,  szocáldemokratizálódnak és dögevésre adják a fejüket.
Ahelyett, hogy a demokráciát és minden jellemes embert  eláruló Karácsony seggét szétrugdalnák, vagy feldugnák neki a karóit,  inkább csókolgatják, mert az elmúlt ciklus nem volt elég, hogy felépítsenek valakit, aki hiteles, jellemes és becsületes.
Nem jellemtelenek, ennél rosszabb: ügyetlenek.


Kár.


:O)))

22 megjegyzés:

Belák Andrea írta...

Értem. Az akkugyárak építése egyéb okok miatt nem jó ötlet.
Ami viszont a haláleseteket illeti, részleteket nem tudunk. Nem tudom, volt-e kivizsgálás. De mindettól függetlenül 3 ember haláláért a 420 ezer Ft kurva kevés. Ezt, remélem, nem vonod kétségbe.
És, ha azt mondom, hogy mindettől függetlenül nem kellene több akkugyár? Mert, hogy Magyarországon lakó magyar emberek ezekben nem fogják magukat gazdaggá keresni...

PuPu írta...

És mi van akkor, ha mégis jó ötlet, Andikám?
Mi van akkor, ha a belső égésű motorok ideje lejárt és a járműipar az elektromos meghajtás felé veszi az irányt?
És ki állapította meg azokat az egyéb okokat?
Csak nem benne van a köolaj-ipar keze?
Olajkút itt mostanában nem lesz, az autógyárak meg a járműveikhez igénylik az akkumulátorokat, és mi ezekkel ott leszünk a haladás élvonalában.
Ezek a gyárak mind-mind termelni és adózni fognak, munkásokat foglalkoztatnak, akik ha gennyesre nem is, de legalább keresni fognak azokban a gyárakban, amelyek termékeire lesz kereslet.
És itt ma nem tervgazdálkodás vanm hanem szabadversenyes kapitalizmus, annak szabályai szerint kell játszani.
Persze politikailag lehet ezzel támadni,. atomerőművel is lehet támadni, ez - amellett, hogy hülyének néznek téged, még jövedelmezhető is lehet az ellenzék számára, de én azért azon az áron nem akarnék nyerni, hogy az országot a középkorban hagyjuk.
És a bírság összege nem a három ember életének ára, hanem a be nem tartott szabály miatti büntetés - mellesleg azt se tudjuk miért szabták ki, lehet, hogy a munkaalkalmassági vizsgálatok elmaradása miatt - ezektől minden kitelik...
Támogatom azt, hogy a szabályozásokat taretassák be velük, de tartassák be a százhalombattai kőolajfinomítóval meg az erőművel is, mert a rádióaktiv pernye miatt errefelé például már többszázszor hárman haltak meg - ez ellen harcolni egy értelmes cél.
Node a haladás ellen?
:O)))

mavtelep írta...

Hmmm...azt hiszem nem tévedek, ha mint "angyalföldi proli" nézem a világot, ami persze teljesen más nézőpont, mint egy értelmiségi agyalóé.
Előszőr is a munkavédelmi bírság : botrányos. Nem hiszem el, hogy egy ilyen összeg arra sarkalná a főnököket, hogy egyáltalán alkalmazzanak munkavédelmi előadót..
Másrészt, -" jó volna, ha az ellenzék olyan programot dolgozna ki, ami előre viszi az országot."
Ez tényleg jó volna, de ahhoz olyan sok információ kellene, aminek a felét sem biztosítja a
hatalom.
De ha már itt tartunk , a gazdaságot elárasztó akkugyártás igencsak kétes kimenetelű.
Ha anno nem sikerült a vas-és acél országává lennünk, akkor az akkugyártásban sem leszünk vezető nagyhatalom. És még csak a szónoki része az egésznek, a valódi termelés nem igazán fogja felvirágoztatni hazánkat.
Ja, és még arra is gondoljunk, hogy az országok nagy része képes akku gyártásra. Meg is teszik, ha ezt klkuláció igazolja.

PuPu írta...

Kedves mavtelep, azt se tudjuk, ki bírságolt meg kit, és milyen jogszabály megsértése miatt.
Nem biztos, hogy az akinek a felelősségét a bíróság majd megállapítja, nem biztos, hogy a halálokkal összefüggő szabálysértés miatt, nem biztos, hogy a szabálysértés olyan súly volt, hogy ilyen büntetést is érdemelt, csak azt tudjuk, hogy akkugyár nem kell.
De robbanóanyag gyár az kell, harcjárműgyártás az kell, fegyverkezni kell, ellenben akku nem kell.
Annyira logikus, ez ellen míg tiltakozol, nem nézel más tiltakoznivaló után, pedig akadna egy-kettő...
A vas és acél országa csak jelszó volt, de azért felépült Sztálinváros, termelt Diósgyőr és az acélgyártás egyébként sem csak arról szól, hogy gazdasági hasznának kell lenni, ennél az ügy bonyolultabb, sokféle gazdasági és politikai összefüggése van.
Viszont az akkumulátor-gyártás színtiszta üzleti ügy, nem állami vállalkozás, ha bukik, akkor a befektetők buknak.
A hétköznapi ember haszna a munkahely, az adóbevételek, a gyártási kultúra, a stabil gazdaság, mely olyan termékek termelésén alapul amelyekre van kereslet.
Erre lesz kereslet, az ma már látszik, és egyre nő az áram "raktározására" való igény az élet ezer területén.
Ismeretlen tecnnika, ismeretlen gyártási eljárások - az emberek félnek, ez természetes. Mindentől félnek, az atom-máglyától is, mert nem ők hasogatják hozzá az aprófát, de boldogan elmennek rőzsét szedni a felrtaláló elégetéséhez.
Hajdan az vonat előtt lovas vágtatott piros zászlóval.
Nem sokat változott az ember, mióta leesett a fáról...

:O)))
:O)))

glorianna írta...

Kedves Pupu, ha az akkugyártás tisztán üzleti ügy volna, Magyaroszágon max. egy egészen kicsike akkugyárat alapított volna valamelyik német autógyárunk. Kicsit - tényleg keveset - tudok róla, ezért bátorkodom hűteni kicsit a lelkesedésedet az akkumulátorgyárak iránt. Végleges álláspontod kialakításához nézd meg Győrffy Dóra közgazdásszal a témában folytatott beszélgetéseket (pl. https://www.youtube.com/watch?v=kuOQ4C6-PCg&ab_channel=24.hu). Valamint próbáld meg figyelembe venni, hogy a jelenleg ismerhető tervek szerint itt lítiumalapú akksikat gyártanának, holott a tudomány és technika jelen állása szerint ezek pár éven belül elavulnak, lévén igen előrehaladott stádiumban néhány alternatív eljárás. Mindezeken túl ott van az a temérdek pénz, amit most von el tőlünk - iskolától, egészségügytől, szociális és kulturális szférától, közlekedéstől, közművektől, nyugdíjakból stb. - hőn szeretett kormányunk, és ad támogatásként az akkumulátorgyáraknak, évtizedekre előre kifizetve a vendégmunkások bérét és a balesetek / környezetkárosítások miatti bírságokat. Végül, de nem utolsó sorban, ott a kötelezettség, hogy az elhasznált akksikat ott kell ártalmatlanítani, ahol gyártották - pillanatokon, azaz néhány éven belül elindul az összes itt készült akku visszafelé, ha semmi nem változik, mi leszünk a világ legnagyobb akkutemetője. Nem, az akkumulátorok és hozzávalók gyártása nem lesz olyan könnyen megúszható, mint a vasé és acélé.

PuPu írta...

Kedves glorianna, természetesen egyetlen külfökdi beruházás sem tisztán üzleti ügy, meglehetősen bonyolult a különféle gazdasági, politikai, tecnikai részletek egyeztetése.
Megnéztem Györffy Dóra interjúját is, melyben számtalan kérdést fogalmaz meg, számtalan feltételezését osztja meg velünk és meglehetősen szkeptikusan áll az ügyhöz.
Szíve joga, és isten ments, hogy vele vitatkozzam, különösen a számaival nincs kedvem vitázni, a beszélgetés igencsak hasonló lenne a kaotány és a gépház beszélgetéséhez:
-Mennyi?
-Harminc.
-Mi harminc?
-Mi mennyi?
Azonban egy-két megjegyzésem lenne, leszögezve, hogy nem kivánok az akkumulátor-gyártás prófétája lenni.
1. El kellene dönteni, hogy ez politikai vagy gazdasági, esetleg környezetvédelmi ügy?
Hogy rettegünk a kínaiaktól, az rendben van, hiszen mások, mint mi, de hát a mi rettegésünk miatt nem fog másfél milliárd ember alkalmazkodni tízmillióhoz. Ők továbbra is a saját útjukat fogják járni, mi meg alkalmazkodunk, vagy kihalunk, mint a vizigótok.
2. Le kellene szögezni, hogy kapitalizmusban élünk, ahol a beruházás magánügy, ha a tőkésnek van befekltetni való tőkéje, és azt ő a leghatékonyabban az akkumulátor -gyártásban véli befektetni, akkor az- a jogszabályi keretek között - az ő ügye.
3. Az állam dolga a megfelelő jogszanályi környezet megteremtése, csakúgy.mint a szabályok rigorózus betartatása, melyhez az összes szükséges jogosítvánnyal rendelkezik.
4. A tőkés általában nem hülye, pontosan tudja, hogy egy beruházásnak melyek az előfeltételei, ha ezek nincsenek meg, a beruházásba bele se kezd.
5. Az állam dolga, hogy olyan beruházásokat támogasson, mely számára valamilyen okból (foglalkoztatás, technológiai fejlődés, stb.) kedvező. Az állampolgár dolga, hogy az államot rákényszerítse arra, hogy ezek a célok átláthatók legyenek, az állam által kötött szerződések megfelelő eljárási szabályokkal készüljenek, és megismerhetők legyenek.
6. Az állami kötelezettségek vállalásának szigorú szabályai kell legyenek, ezeket semmiféle kreált vészhelyzet, háborús helyzet ne írhassa felül, csak az Országgyűlés - a képviselők korlátlan anyagi és büntetőjogi felelőssége mellett.
7. Az önkormányzatiságért is lehet harcolni, de nem utólag, mert akkor már döglött lovat verünk. Az ellenőrzési mechanizmusokat erősíteni kell, a szankciókbak húsba vágóknak kell lenni, de az atányosság elvét be kell tartani.
8. Minden beruházásnak vannak negatív hatásai, állítólag a tehén is károsítja a környezetet, ezért nem kell betiltani a túróscsuszát, és nem kell visszamenni a középkorba, hanem a fejlődést kell összehangolni a társadalommal - de ennek nem az a módja, hogy megakadályozzuk a fejlődést.
Anno a nullás körgyürü építésekor a halásztelkiek majdnem sikeresen harcoltak a lejáró megépítése ellen, a harasztiak eredményt is értek el, ma már nevetséges érvekkel, láthatólag negatív hatással, majdnem kárt okozva a közösségeknek.
Nem kellene a fürdővzzel kiönteni a gyereket, a szakmát rá kellene hagyni a szakemberekre, és ellenőrizni kellene okos szabályok betartását.
Úgy egyébként anno azt is megjósolták komoly emberek, hogy a gépkocsi a maga hatvan kilométeres sebességével maradabdó károsodást okoz az embert szervezetben.
Azt meg nem, hogy a német autógyárak csalni fognak a károsanyag kibocsájtás tekintetében.
Bonyolult a világ...
:O)))

kekec írta...

Pupu, szerintem joggal félnek az emberek,mivel nálunk igencsak szétverték a környezetvédelmet, ezért semmiféle biztosíték sincs arra, hogy nem fogja károsítani a közelben élők egészségét egy beruházás. Ismétlem: SEMMIFÉLE.
Azt meg nem is értem, miért csak az autóipari aksikról szól a fáma, amikor az egyre elterjedtebb napelemek hatékony használatához szintén tárolók kellenek.
Nagyobb gond, hogy alacsony hozzáadott értékű az akku beruházás, és a túlsúlyozása a jövőbeni fejlődések akadálya.
Szintén gond a visszaszállított elemek ártalmatlanítása -bár talán kibányászható belőle a litium, ami üzletnek sem utolsó. Persze amíg szükség lesz egyáltalán litiumra.
Azt meg nem is értem, hogy az atomerőmű elleni tiltakozást miért nem úgy teszik fel, hogy "Atom- vagy vízierőmű?" És ki lehetne fejteni, hogy a vízierőművet ellenzői hülye érvekkel mekkora károkat okoztak.

sphagin írta...

Kedves PuPu !


Az az igazság, hogy egy sor dologban egyetértek veled.
Van itt baj elég, ráadásul egy sor ismeretlen tényező is szerepet játszik, amit nem ismerünk !

Orbánék meg előre menekülnek a maguk módján és mindent egy lapra tesznek fel.
Ha bejön, akkor nyertek, ha nem akkor meg kínlódjon vele az utódjuk és igya meg a levét az, akinek nem kellett a FIDESZ ! Ínnen nézve Orbán csak nyerhet az üzleten.

Egyre inkább igazolva látom, hogy Orbánt Merkel szabadította ránk, hogy szétverje a Kádár által épített, működő társadalmi világunkat. Ez nem engedi meg a kapitalizmus kifejlődését a teljes valóságban és az a bosszantó a számunkra, hogy igaza is van.

Az ellenzék, ezen belül a baloldal pedig egyre gyengül.
Ennek okát én az MSZP, FIDESZZEL mutyizó táborában látom, hogy másra is rámutassak.
A baloldalnak ők ártottak a legtöbbet, megkérdőjelezhetővé tették a hitelességét.

A DK meg igen nehéz helyzetben van és van mit tanulnia.
Nincs náluk a bölcsek köve és sokan tesznek is azért, hogy ne is legyen, még a baloldalon is.
Én személy szerint a hidrogén meghajtást favorizálom, de valószínű, hogy egy vegyes felvágott lesz ebből is. Kinek, kinek az adott lehetőségi szintje fogja ezt meghatározni.
Egy látszik biztosnak, hogy az olaj és a földgáz korszakának vége. Nem fog eltünni és sokáig használjuk még, de lényegesen csökken a felhasználása és a jelentősége.

A DK meg csak annyit tud tenni, amennyit a választók akarnak vele kapcsolatban.
Rengeteget hibázik és szinte érthetetlen, hogy mégsincs jobb tőle, pedig szerintem nem is nagyon bánná.
Gyenge a kommunikációja, de a többinek még olyan sincs, a választók meg eszik amit a FIDESZ elébük tár !
Olyan ez mint a foci. A csapat úgy tud focizni, amennyit az ellenfél megenged neki és itt el is dől a meccs !

Üdv sphagin.

mavtelep írta...

Kedves PuPu !
Persze a "vas-és acél országa" csak jelszó volt, mert az egész azzal kezdődött, hogy a SzU adott nyersanyagot a háború után, hogy egyáltalán dolgozni lehessen.
Sőt ! Dunaújváros és Kazincbarcika biztosítottra az alapanyagot a továbbiakban az iparnak.
Aztán felbomlott a SzU és itt álltunk megfürödve, de legalább 40 évig eldöcögtünk.
Az akkugyártással nem fogunk, egyáltalán nem tervezhetünk évtizedekre.
A kiművelt emberfőket kellene itthon tartani, valamint normális kapcsolatot tartani a világ országaival.

Gondolom...)))

1970 írta...

"Egyre inkább igazolva látom, hogy Orbánt Merkel szabadította ránk, hogy szétverje a Kádár által épített, működő társadalmi világunkat."

Kedves sphagin!

Na végre, valami, amiben mélységesen egyetértünk. Mármint, ami a mondatod második felét illeti.
Na, de azt, hogy Markel szabadította volna ránk ezért??? Tudod, erről eszembe jut, amikor Kohl közölte Tél tábornokkal (Moldova nevezte így Antallt), hogy legyen szíves az állattenyésztési ágazatot leépíteni, ehhez kapcsolódóan a hazai élelmiszeripart is. Antall pedig szolgai módon végre is hajtotta. A kádári világ szétverése valahol itt kezdődött, kisgömböc ezt már csak "tökélyre" fejlesztette. Ez nem Merkel "sara"...
(Ami pedig a DK-t illeti: ez egy neolib társaság, amely - ki tudja miért - ezt nem vállalja fel. Helyette mindenféle hazugságokat terjeszt saját baloldaliságáról. Így azonban nem fog menni... és ezzel pont ők azok, akik a baloldaliságnak a legtöbbet ártanak.)

anteus írta...

Kedves mávtelep!

„Eldöcögtünk”???

Érthetetlen számomra, hogy még a gondolkodó emberek is mennyire rosszul ítélik meg az átkos munkásdiktatúra tényleges eredményeit.

A magyar szegénységkutatás szociológus nagyasszonya, Ferge Zsuzsa egy 2012-es interjújában (Fordulat 19. szám 2012/3. 119-127.old) – többek között - ezeket is kifejtette:

„Ma azonban azt is megfejtendőnek tartom, hogy hogyan csökkenhettek ilyen radikálisan az egyenlőtlenségek, hogyan lehetett két-három évtized alatt mindenkit eljuttatni az orvoshoz (leküzdeni a tébécét, minden gyereknek oltást adni, stb.) vagy a nyolc általá¬nos elvégzéséhez, hogyan emelkedett a fürdőszobás lakások aránya a háború előtti 10 százalékról 90 százalékra?”
(…)
„A mérvadó többség ma is azt állítja, hogy a pazarló fogyasztás miatt adósodott el az ország, holott igazából a jövőbe való beruházásra ment el a kiadások többsége”

Ezek tények, és minden elemzést tényekből kiindulva kell elvégezni.
Érdemes az egész cikket elolvasni itt:
http://fordulat.net/pdf/19/F19_Ferge-interju.pdf

Más kérdés, hogy elájultam, mikor ezt egy valódi társadalomtudós, sok évtizedes meghatározó tudományos munka után, 2012-ben is még „megfejtendőnek” tartja – hát a kutatási során nem látta ezeket a tényeket? S ha igen, miért nem épült be tudományos feladatai közé? Hogy lehet évezredes eredményeket (pl. a parasztok addig soha nem volt öregkori biztonsága – a nyugdíj alkotmányos jogának megállapítása) menet közben nem „megfejteni”, és a további elmélkedést ezen a pályán folytatni? „MA azonban?”

Bennem súlyos kérdéseket vet fel ez a dolog! De hát ő az AKADÉMIKUS, egyetemi professzor, én csak egy kis izé vagyok…

A társdalommal elhitették, hogy az értelmiség szellemi szükségletei az elsőrendűek, a lakás, a lexikon vastagságú munkatörvénykönyv, az ingyenes tanulás minden szinten, az ingyenes egészségügy huszadrangú szempont a jólét szempontjából!

Hazudnak reggel, hazudnak éjjel-nappal, hazudnak mindenhol és mindennap. Rablók.

mavtelep írta...

Kedves anteus !
"Eldöcögtünk", igen valahogy így volt.
Nem volt versenyképes a gazdaságunk és amíg kimaradtunk a Nyugat gazdasági fejlődéséből, addig annak nehézségeit el kellett viselnünk, pl. olajválság.
Ha visszanézünk a szoc. Magyarországra, nagyjából 10 évenként válságos helyzeteket kezeltünk.
Az "Új gazdasági mechanizmus", az olajválság, eladósodás, a SzU összeomlása mind-mind megtalált minket.
Társadalmilag óriási volt a fejlődés, anyám szavaival : " a szoc.-ban az a jó, hogy lehet tanulni és dolgozni ".
Mostanában látjuk a tőkés társadalom működését, , így látjuk a szegények és gazdagok élete közötti különbséget is.
Nagyon szomorú ...

anteus írta...

Kedves mávtelep:

Csak „apró” kiegészítésként:
„Én magam azokat a feltételeket tartom alapvetőnek, amelyek azt segítik elő, hogy ne legyenek túl nagy egyenlőtlenségek az egyének fizikai és társadalmi életesélyeiben.” (Ferge Zsuzsa)
/Kivonat a “Szociálpolitika és társadalom” válogatás Ferge Zsuzsa tanulmányaiból c. kötetből, 41. old. ELTE- SZI – T-TWINS 1991. vál.: Várnai Györgyi/

Akkor hogy’ is van az interjúban jelzett egyenlőtlenségek „radikális csökkenése” a "hangos ideológiák" ellenére? Csak nekem tűnik komoly ellentmondásnak? Hiszen, ha radikális csökkenés után is nagyok az egyenlőtlenségek, a csökkentés „radikális” mérete még jelentősebb teljesítmény, nemde?

A dagadt rabló államában egy ilyen teljesítményt 100 db 93 ezer km2-es kék plakát adná tudtunkra… Ennyire hangos a Kádár-propaganda azért nem volt…

anteus írta...

Kedves mávtelep, a versenyképesség min gazdasági kategória viszonyszám. A tőke természetesen üzeme szintjén méri, és ezt csicsergi abszolútumként minden gazdasági hotvolé.
Egy társadalomnak azonban minden tagja megélhetését biztosítania kell - a javakhoz jutást adó munkával.
Vagyis a termelés társadalmi összmunkájára (összkapacitására!) vetítve korrekt a minősítés.
A versenymunka a rablórend szent (és aljas) fogalma - és csak az ő szintjén releváns.

1970 írta...

"Nem volt versenyképes a gazdaságunk"

Kedves mavtelep!

Ez az unos-untalan ismételgetett neolib mantra tételesen nem igaz. Ha más nem is, a hazai mezőgazdaság tételesen cáfolja ezt, különben miért parancsolta volna Kohl Antallnak az állattenyésztési ágazat és a növényolajipar totális megsemmisítését. Ráadásul szerintem ipari területen is volt bőven ellenpélda...
Csak óvatosan a hazug mantrák ismételgetésével...

mavtelep írta...

Kedves Olvasók !

Valóban, a mezgazd. világsiker volt a 70-es években, de az iparunk nem.
Exportunk döntő része a SzU-ba ment, SZERENCSÉRE ! de nagyon NYOMOTT ÁRON !.
Nemcsak az export, de a legkorszerűbb fejlesztések sem voltak elérhetőek a magyaroknak,- emléxik valaki a CoCom listákra ?
Arról nem is beszélve, hogy nem igazán volt nyersanyagunk.
Ami segítség volt, az a bérmunka, - de viszonylag rövid idő alatt az európai bérmunka Keletre ment.
Az külön történet, hogy hogyan erősödött föl ebből a kínai gazdaságuk.
A rendszerv váltás volt a mi számunkra a kegyelemdöfés, lenullázott és nem mentünk semmire a társadalmi és politikai változásokkal.
Többek közt ma nincs munkásosztály, prolizás van és leszakadás.

.

Czékus Lajos írta...

Az akkumulátorgyáraktól eljutottunk a mezőgazdaság tönkretételéig (by torgyán & Antall). Vissza az aksikhoz: én sem vagyok boldog, hogy újabb olyan beruházások lesznek, amelyekben a hozzáadott érték részünkről igen kevés. Tulajdonképpen ezek is az összeszerelő üzemek sokaságát növelik, amelyeknél egyszerű betanított munkásokra van szükség. (S ezek többségét külföldről toborzott alkalmazottak teszik ki.)
Az akkumulátorgyártással kapcsolatos véleményemet alaposan befolyásolta Horváth András előadása e témáról, aki alaposan felkészült, s tárgyilagosan tudtunkra adja e gyárak előnyeit és hátrányait. Ajánlom az érdeklődők figyelmébe.
Katt ide:

https://www.youtube.com/watch?v=pGWxV6Lm7Ww


1970 írta...

"Valóban, a mezgazd. világsiker volt a 70-es években, de az iparunk nem."

Kedves mavtelep!

Velem, akinek egyik szülője a textiliparban, a másik a növényolajiparban dolgozott, nem igazán lehet lenyeletni és - gondolkodás nélkül - visszaböfögtetni ezt a rendszerváltó dumát. Tudom, emlékszem arra, miképpen tették tönkre mindkét iparágat, hogyan kótyavetyélték el az egykori Növényolajipari és Mosószergyártó Vállalatot. (Az eladás utáni nap jött az olasz konkurencia és összevagdosta a gépeket; most nézz körül Rákospalotán, az "ipari parkban", de vigyél sok zsebkendőt!)
És most szándékosan nem említettem az Ikarust...
Egyszerűen ennyi elég, hogy 600-szor elismétlik az üres, hazug mantrát, 601. alkalommal már mi mondjuk???

mavtelep írta...

Kedves 1970 !

Én "csak" a konfekcióról tudok egy-két esetet említeni, - igen az olaszok felvásárolták.
De a piacokra ömlött a török, indonéz, kínai áru is. Simán lemásolták az európai cuccokat, aztán visszaküldték Európába.
Igaz, a német technikus világosan megmondta (1989), ha nem teljesítünk jól, akkor elviszik a megrendelést Keletre .Azért hivatkozom erre, mert saját fülemmel hallottam.
( Az amik meg Hondurasba vitték a nagy szériákat pl.Lewis)
Fenntartom a véleményemet : az iparunk nem tett naggyá minket, objektív okok és szubjektív döntések miatt . De legalább a társadalom megbecsült tagja volt a cirka 10 millió ember .
Szép emlék a mai időseknek.

1970 írta...

Kedves mavtelep!

Rendben, de egyetlen iparágat sem látsz, amely naggyá tett akkor minket? Az, hogy az "ipar" valóban tág fogalom, és ebben az értelemben igazad van, de egyes iparágak bizonyosan kiemelhetők pozitív példaként.
A 10 és fél millió ember valóban az volt. Ma a 9 és fél millióból cca. 9 millió 450 ezer messze nem az!

mavtelep írta...

Kedves 1970 !...)))

Szerencsére "egyetlen " iparágat sem találok. ami naggyá tett volna minket. De jónéhány vállalat és tevékenység jó/megbízható/ szinten teljesített.
Ha az ország nagyságát és forrásait nézzük, akkor már az is szép teljesítmény, hogy saját gazdaságunkat el tudtuk látni eszközökkel és technológiával , az Általad említett Ikarus, a Láng, a Tungsramstb.stb. még exportált is.
A gazdaságunk ezzel sem tudott belépni a világpiacra.
A jövőben sem fogunk, ha kínai bérmunkát vállalunk, akkor az Jóisten irgalmazzon nekünk...
Én így látom.

1970 írta...

Kedves mavtelep!

Ezen nem fogunk összeveszni, szerintem nagyon sok dolgot hasonlóan látunk. Én azt gondolom, volt magyar ipar (is), és ezt elkótyavetyélték. Sajnos ebben nem csak kisgömböc felelőssége érhető tetten:(.