Megint előtérbe került a Gripen-ügy.
Az osztrák Profil című lap szerint öt magyar személyt
kellett megvesztegetni ahhoz, hogy a svéd repülőgépgyártók számára kedvező
döntés szülessen vadászrepülőgép-beszerzési ügyben Magyarországon.
Nem egyedüliként vesztegették meg hazánkfiait, ugyanebben az
ügyben az osztrákok, a csehek is szerepelnek.
A ránk eső rész 180 millió schilling volt, ez mai árakon
tizenhárom millió eurót jelent, ami kenőpénznek nem kevés, forintra átszámítva
hárommilliárd hétszázmilliót tesz ki.
Ennyiért már lehet korpás az ember haja.
Gondos előkészítés előzte meg az ügyet, az ügyletet szervező
Alfons Mensdorff-Pouilly, magyar származású felmenőkkel is rendelkező osztrák
gróf három évig tárgyalt magyar partnerével, akit nemes egyszerűséggel csak
„Disznó” fedőnéven emlegetnek a vonatkozó jegyzőkönyvek.
Ennek ismeretében válik érthetővé, hogy miért is volt
szükség a típusváltásra Magyarországon.
A rendszerváltás során a volt Szovjetunióval történő
elszámolás során az oroszok adósságuk egy részét vadászrepülőgépekkel
törlesztették, az akkoriban a legjobb és legkorszerűbb gépek közé tartozó MÍG-29-es
gépekkel, melyek aztán a gyakorlatban igen jól be is váltak.
Annak ellenére, hogy a gépek nem öregedtek el, az oroszok
felajánlották modernizálásukat és szükséges felújításukat, üzemeltetésükhöz és
szükséges javításukhoz rendelkezésre állt a megfelelő műszaki háttér és
szaktudás, a Fidesz mégis múlhatatlanul szükségesnek tartotta a típusváltást,
jóllehet a géppel világbajnokságok sorát hozták el a magyar repülők Londonból.
Hogy a gép jó, azt az is bizonyította, hogy a német légierő
is hadrendbe állította az NDK-tól örökölt gépeket, ma is rendszerben tartja
őket jó néhány ország, Lengyelországtól Indiáig.
Mégis le kellett cserélni a típust, ennek oka a fentiek
fényében könnyen kikövetkeztethető.
A döntés után jött a pávatánc, létrehoztak egy bizottságot,
melynek meg kellett vizsgálni a rendelkezésre álló lehetőségeket, és ennek
tükrében a honvédelmi miniszternek javaslatot kellett tenni a rendszeresíteni
kívánt típusra.
Ugráltak a téma környékén elegen, mert beszállt a BAE -SAAB
konszern mellett a Lockheed-Martin is, befolyásos támogatókat vélve maguk
mellett, nem tudván arról, hogy döglött lovat vernek, hiszen a döntést már
lepacsizták.
Ez azért okozott némi zavart, mert az amerikaiak – az amerikai
adminisztráció is - esélyesnek látta az F-16-os típust, és a csalódás később
nem tett túl jót Orbán amerikai reputációjának.
Merthogy a bizottság az F-16-os gépek beszerzésére tett
javaslatot és ezt terjesztette a kisgazda Nagy János a kabinet elé, majd
mindenki legnagyobb megrökönyödésére a nemzetbiztonsági kabinet 2001. szeptember
10-i ülésén Orbán Viktor különösebb lacafacázás nélkül bejelentette: a
brit-svéd ajánlat nyert.
Így hát jött a Gripen, mint ahogy a libák tavasszal, és nagy
valószínűséggel jött a kenőpénz is, igaz, nem Nokiás dobozban, mert ennyi pénz
csak 300 Nokiás dobozban férne el, és az azért kissé feltűnő lett volna.
Megvannak ennek a pénzátadásnak a megfelelő útjai, egy
megfelelő sziget a karibi-térségben, Tonga mondjuk, egy bank, némi baksis királytól
királynak, egy csillogó kitüntetés és már lehet is utalgatni ide-oda,
apránként.
Merthogy a megvesztegetés alanya ekkora összegek esetén azért
nem valamelyik minisztériumi alsegédfogalmazó, akik a pénzt adják, azt pontosan
tudják, hogy megvesztegetni csak valóságos döntéshozót érdemes.
Márpedig a Fidesz struktúrájában ilyen csak egy van, aki
kitalálja a nevét, kap tőlem egy vanesze jelvényt, a kardokkal és a flekktífusszal.
Természetesen jó diktátor tudja, hogy vissza kell csurgatni
azoknak is valamennyit, akik a formális döntést hozzák, jelen esetben a nemzetbiztonsági
kabinet tagjainak, esetleg az ellenzéknek is, hogy ne támadják túl vadul a
döntést, mindenesetre a döntéshozók között ott találjuk Matolcsyt is, ha már a
döntés unortodox volt, ott is a helye, - ő indokolta egyébként a remek
gazdasági kondíciókkal a beszerzést.
Azóta nyögjük a gépek árát, holott a MIG-eket az ár
töredékéért fel lehetett volna újítani – arra célra, melyre nekünk – és a
NATO-nak – ezek a gépek kellenek, tökéletesen megfeleltek volna még vagy
2025-ig.
Most már csak az a kérdés, hogy ki az a másik Disznó.
Talán egyszer kiderül majd…
A légierő „modernizálása”:
1993. június 23. - Moszkvában aláírják azt a szerződést,
amely szerint a volt Szovjetunió
magyar adósságainak fejében Oroszország 800 millió dollár
értékben haditechnikai
eszközöket, köztük MiG-29-es elfogó vadászrepülőgépeket ad
Magyarországnak. Az orosz fél
szóban vállalja az alkatrész-utánpótlást. A 28 gép 1993
végéig megérkezik.
1995. szeptember 13. - Horn Gyula miniszterelnök Budapesten
elvi együttműködési
programot ír alá a svéd Investor ipari-pénzügyi csoport
elnökével és a Gripen repülőgépet
gyártó Saab AB elnök-vezérigazgatójával. A magyar kormány
vállalja, hogy a haderőreform
követelményeitől, s az ország gazdasági lehetőségeitől
függően 1996-ig dönt a svéd
vadászrepülőgépek megvásárlásáról.
1995. október 30. - Budapesten tárgyalnak az amerikai
légierő és az F-16-os vadászgépet
előállító gyár szakértői.
1996. március 28. - A kormány megállapítja, hogy a svéd JAS
39 Gripen típusú
repülőgép megfelel a Magyar Honvédség követelményeinek, és
alkalmas lehet a magyar
légierő igényeinek kielégítésére.
1996. április 16. - A francia Dassault Aviation cég
Budapesten Mirage 2000-5 típusú
vadászrepülőgépeket kínál megvételre.
1996. május 30. - A kormány döntése szerint a
NATO-csatlakozásról szóló tárgyalások
megkezdéséig, elhalasztják a légvédelem korszerűsítését,
külföldi harci repülőgépek
vásárlását. 1996. szeptember 19. - Az F-16-os vadászgépeket
gyártó Lockheed-Martin amerikai cég
küldöttsége Budapesten tárgyal.
1997. április 7. - Keleti György honvédelmi miniszter
Budapesten bejelenti: az év vége
előtt nem várható a honvédségi vadászgéptender kiírása.
1997. november 12. - A svéd Saab-csoport Budapesten
bejelenti, hogy eddig 105 millió
amerikai dollárt ruházott be, illetve növelte a magyar
kivitelt abban a reményben, hogy a
magyar hadsereg Gripen vadászgépeket vásárol majd.
1998. augusztus 22. - Orbán Viktor miniszterelnök a
kecskeméti repülőnapon bejelenti: a
gazdaság teljesítőképessége nem teszi lehetővé új nyugati
vadászgépek vásárlását.
1999. április 21. - Stuttgartban együttműködési
jegyzőkönyvet ír alá Chikán Attila
gazdasági miniszter és Klaus Mangold, a DaimlerChrysler AG
igazgatósági tagja. Az
óriásvállalat elsősorban a magyar hadsereg korszerűsítésében
kíván részt venni a MiG-29-es
repülőgépek felújításával.
2000. július 3. - A Honvédelmi Minisztérium (HM) és a német
Daimler-Chrysler
Aerospace (DASA) cég szándéknyilatkozatot ír alá a magyar
haderő kötelékében lévő 27
MiG-29-es vadászrepülőgép közül 14 darab korszerűsítéséről,
amit a DASA az orosz MiGgyárral végezne.
2000. augusztus - Szabó János honvédelmi miniszter ajánlatot
kér az F-16-os és F/A-18-
as használt amerikai vadászbombázó gépekre az amerikai
kormánytól.
2000. december 1. - A svéd Saab és a brit BAe Systems 24 Gripen eladására tesz
ajánlatot, pénzügyi és ipari együttműködési javaslattal
kiegészítve.
2001. február 8. - Használt F-16-os vadászrepülőgépek
beszerzéséről dönt a
nemzetbiztonsági kabinet. A MiG-29-esek helyét a felújított
F-16-osok 2004 közepétől,
végétől veszik át.
2001. február 13. - A HM-hez 24 darab Gripen típusú
vadászrepülőgép kölcsönadásáról
szóló svéd ajánlat érkezik.
2001. június 22. - Az Egyesült Államok budapesti
nagykövetsége sajtóközleményben
tudatja, hogy a magyar kormány 2001. április 25-én levélben
kért tájékoztatást és árajánlatot
24 db F-16-os repülőgép ötéves bérletére és szervizelésére.
Az ajánlat első része július 9-én
érkezik meg a HM-be.
2001. július 30. - A török kormány 24 F-16 típusú
vadászrepülőgép bérlésére tesz
ajánlatot.
2001. augusztus 21. - Belgium F-16-os vadászrepülőgépeket
ajánl a HM-nak - ez a
negyedik ajánlat, amely a honvédelmi tárcához érkezik.
2001. szeptember 4. - A HM befejezi a használt
vadászrepülőgépek bérleti ajánlatainak
elemzését.
2001. szeptember 10. - A nemzetbiztonsági kabinet a svéd
kormány vadászrepülőgépekre
vonatkozó ajánlatát találja a legkedvezőbbnek.
Forrás: NOL
A gépbeszerzés forrása: a te zsebed.
:O)))
5 megjegyzés:
Pupu honnan a jó égből veszel 6 millió vanesze jelvényt?Oszi.
2001. szeptember 10-i ülésén Orbán Viktor különösebb lacafacázás nélkül bejelentette: a brit-svéd ajánlat nyert.
Na, oszt másnap New Yorkban.....
Tud ez a Viktor.
A Nol felsorolása kissé hiányos az utolsó pontnál. Ben Orbán és 5 fő, valamint a maguk részére hiányzik, azaz a mondat helyesen:
Az 5 fős nemzetbiztonsági kabinetBEN ORBÁN a svéd kormány vadászrepülőgépekre vonatkozó ajánlatát találja a legkedvezőbbnek A MAGUK RÉSZÉRE.
(A jelenlevő államtitkárocskák csak kibicek, akik nézhettek, mint Rozi a moziban)
Azt meg az elbaltázott azeri ügy óta tudjuk, hogy Orbán a saját "összkormányzati" döntését maga szokta kihirdetni.
Tegnap este Olgánál Vadai Ágnes - kvázi - összefoglalta, amit jelenleg tudni lehet, és először érzékeltette, majd Olga egy kérdésére meg is erősítette, hogy a rendelkezésre álló papírok alapján nagy valószínűséggel lehet tudni - ő pl. így van ezzel, bár ő ismer olyan részleteket is, amiket a nagyközönség nem, mert titkosították -, hogy ki az az öt ember, aki a súlyos milliókat elrakta.
Igen jó lenne, ha valaki ezen a nyomon rajta maradna, mert az ötből egy ezer százalékra biztos: a felcsúti lókupec.
Azt nem mondom, hogy pont ebbe bukna bele - bár civilizált államokban ez így szokás, de hát mi már régen nem vagyunk civilizált állam -, de a hülye ellenzéknek napi szinten kéne ezt sulykolni és emlegetni, gyakorlatilag rásütni - ahogyan ők tették ezt ártatlanokkal. Ez legalább nem is lenne alaptalan.
Még egyszer: napi szinten! Amíg valami nem történik
Akik a döntésen részt vettek: Orbán V., Matolcsy Gy., Varga M.,Pintér S.,Polt P.
..."Annak idején Selmeczi "szenátornő”nagyon lobbizott az F-16 vadászgépek ügyében. A légierő is ezeket a gépeket akarta, mivel több, mint 4000db. van már használatban a világban, és bizonyítottak.
A "rossz nyelvek” szerint egy nemzetbiztonsági kabineti döntés előtt Orbán külön megbeszélést tartott Pintér S. belügy, Matolcsy Gy. gazdaságügyi és Varga M. pénzügyminiszterekkel. Jegyzökönyv szokás szerint nem készült. Ezek után elfogadták a Gripen vadászgépek beszerzését. Itt viszont a jegyzőkönyvet titkosították. A titokgazda állítólag, mily véletlenek vannak, Polt Péter volt. A Gripen beszerzéskor felmerült egy Alfons Mansdorff nevű osztrák gróf neve is mint közvetítő, aki a SAAB cég nevében járt el. A legfőbb ügyészség nem indított vizsgálatot.
Medgyessy-kormány meg rátett egy lapáttal, hogy a Gripeneket alkalmassá kell tenni szövetségesi bevetésekre is. Ez többek között azt is jelenti, hogy légi utántöltésre alkalmasak legyenek. Hogy miért? Nos: A szakértők véleményét NEM meghallgatva, de a “megfelelő egyéb ösztönzők” hatására egy elavult Gripent rendelt meg Orbán. Most, hogy lejárt a titkosítási idő, lehet, hogy Polt Péter a meghosszabbitó? Még tíz évig, 2021. december 31-ig titkos az első Orbán-kormány nemzetbiztonsági kabinetülésének az a jegyzőkönyve, amely a Gripen beszerzésről szól!"...
http://raptor-blog.nolblog.hu/archives/2011/09/14/Orban_Polt_Schiffer_vs_Gyurcsany_avagy_ha_vaj_van_a_fejeden/
Egy éve írtam!! Lehet számolni, h ki az az öt ember! :-))
Megjegyzés küldése