Mindszenty nélkül más lenne a közös huszadik századi
történelmünk, de "az önmagunkról, politikai nemzetünkről alkotott önképünk
is szegényebb lenne" - jelentette ki Áder János vasárnap Zalaegerszegen, a
bíboros születésének 120. évfordulója alkalmából rendezett kiállítás
megnyitóján.
Már megint egy olyan személyiség történelmünkben, aki
negatív és pozitív tulajdonságokat egyaránt hordozott, akinek megítélése messze
nem olyan egyértelmű, mint azt Áder láttatni szeretné.
Ami azt illeti, ha van ennek a rendszernek bűne (hajaj, de
mennyire, hogy van, és mennyi…), akkor az egyik az, hogy képtelen az árnyalt
történelemértékelésre, a milliószínű világot fekete-fehérben látja és láttatja,
megaztán ezek a mai kurzustörténészek is gyengék, mint a májusi libafos, hogy
hadd legyek kissé rusztikus.
Egyet nem lehet mutatni a maiak közül, aki felérne Ormos
Mária bokájáig, ezek valahogy csak odáig jutottak el tanulmányaik során, hogy
megjegyezték az „akié a múlt, azé a jövő” kétes igazságát, és még ahhoz sem
vették a fáradságot, hogy az utóbbi százötven év tükrében megvizsgálják ennek helytálló
voltát.
No, de Mindszenty.
Azt mondta Áder, hogy "Mindszentyről középiskolás
korunkban csak annyit mondtak, hogy ő volt a klerikális reakció híve, a nép
ellensége".
Hát, igen gyenge középiskolába járhatott, arról nem is
szólva, hogy akit érdekelt a történelem vagy a politika, az gyakorlatilag
mindent megtudhatott néhai Pehm Józsefről, semmiféle titok nem lengte körül
személyiségét.
Érdekes figurája volt ő a huszadik század magyar
történelmének.
Sziklaszilárd antikommunizmusát a Tanácsköztársaság alapozta
meg, mivel püspökével együtt internálták.
Természetesen ez mély nyomot hagyott gondolkodásában, a
fiatal embert idealizmusa amúgy is hajlamossá teszi szélsőséges álláspontok
kialakítására, de Mindszenty egyébként sem kompromisszumkészségéről vagy hajlékonyságáról
volt elhíresülve, egész élete ezt bizonyítja.
Horthy volt az egyetlen, akinek börtönében nem tapogatta meg
a saját tégláját, de Szálasi és Rákosi majd Kádár is módot adott neki a
magányos elmélkedésre, Rákosi erre még különleges eszközökkel motiválta is.
De hiába, az akkor már bíborosi és az esztergomi prímási stallumot
betöltő főpap akaratát nem tudta megtörni.
Így aztán koncepciós perének tárgyalásán állítólag
pszichotrop anyagokat is alkalmazni kellett, hogy beismerő vallomást tegyen.
A szovjet „igazságszolgáltatás” – és ennek megfelelően
legjobb magyar tanítványaik - gyakorlatában, abban az időben a beismerő
vallomás volt a bizonyítékok királynője, innentől kezdve már csak a verőemberek
találékonyságán és hatékonyságán múlt a dolog.
Mondjuk, abban azért nem vagyok biztos, hogy a vele szemben
felhozott valamennyi vádpont koncepciós lett volna, hiszen úgy utálta a
kommunistákat, mint a Petőfi hőse a kukoricagölödint.
Mindent megtett azért, hogy az egyház és a klérus elleni támadásokat
visszaverje, de ez a kor szokásai szerint nem volt elég, kellettek drámai jelenetek
is a vádba, csőszkunyhó, elásott pénz, ürgebőr, ilyesmik – hát, ha kellett, meglett.
Rákosi tudta, hogy komoly ellenfél, akivel már Szálasi sem
bírt, pedig volt a rovásán bőven, hiszen ő volt a kezdeményezője annak a
levélnek, melyet az ország elpusztítása és a zsidóüldözés ellen fogalmaztak meg
a dunántúli püspökök – sajnos meglehetősen későn.
De erről ő nem tehet, hiszen püspöki kinevezését 1944
márciusában kapta meg, napokkal a nyilas hatalomátvétel előtt.
Rákosi fogságából csak 1956–ban szabadulhatott.
Pálinkás-Pallavicini Antal, a Néphadsereg páncélostisztje Felsőpetényből
Budapestre szállította, később az életével fizetett ezért.
Van az úgy, hogy az ember azt hiszi, hogy jót és jól cselekszik,
miközben ellenségét támogatja, így járt a bíboros is.
Beszédet mondott a rádióban, - akkortájt az volt az egyetlen
országos médium – melyben szólt néhány szót az elkövetkező felelősségrevonásokról
– ezzel nem is lett volna baj, mert a magyar semmit sem szeret jobban, mint
felelősségre vonni, meg bocsánatkérésre bíztatni – talán csak sírokat feltúrni
és a halottakat ide-oda hurcibálni - de szó esett a beszédben az egyházi vagyon
visszaszolgáltatásáról is.
Ez pedig azonnal felkeltette az éber magyar paraszt
érdeklődését, merthogy nagyon sokuk a földosztás során a felosztott egyházi
birtokokból kapta meg saját földecskéjét.
Mivel még nem volt olyan messze a zsellérélet, mint
1989-ben, így erősen eltöprenkedtek.
Aztán arra jutottak, hogy akkor ők most inkább kivárnak -
így eshetett, hogy a magyar falu 56-ban meglehetősen csendben volt, leszámítva
néhány izgágát meg a hajdani földbirtokosokat.
Miután kiderült, csapataink nem állnak harcban és már a
kormány sincs a helyén, ő is felkapta reverendája szélét és sietősen felkereste
az amerikai nagykövetséget, itt élt 1971-ig, meglehetősen csendben, mert az
amerikaiak nem szerettek volna nemzetközi konfliktust generálni.
Mikor Kádár kiengedte, akkor búcsúzóul még összeveszett a
pápával, aki ugyan nem tudta bebörtönöztetni, pedig azt hiszem, tetszett volna
neki, de a bíboros élete hátralevő részét gyakorlatilag száműzetésben töltötte
a bécsi Pazmaneumban:
Nem élt már sokáig, 1975-ben meghalt.
"Ma is követendő példát mutat számunkra a cselekvő
keresztényi szeretetből, a türelemből, az alázatból, a szabadság melletti
kiállásból, és az emberi méltóság feltétlen tiszteletéből" – mondta Áder.
Ami azt illeti, a türelem és az alázat nemigen tartozott
jellemző tulajdonságai közé.
Magas méltóságát meglehetősen sajátosan, úgy a XVI. századi felfogásnak
megfelelően értelmezte, magát hercegprímásnak, az ország első zászlósurának
tekintette és ehhez mérten viselkedett is.
Számos papnak lett példaképe, ami nem tesz túl jó
szolgálatot egyházának, mert menet közben a világ megváltozott, és ezt a
változást a magyar katolikus egyház nem tudta követni, mert a tekintélyelvűség
ideje elmúlt, a hívők erre nemigen vevők, leszámítva persze egy szűk réteget,
melynek úgy kell a világi és egyházi hatalom és általában minden tekintély
tisztelete, mint falat kenyér.
Mindszenty tragikus személyiség volt, bátor, elvhű, a
merevségig következetes ember, ő aztán nem kötött kompromisszumokat senkivel.
De nem felejtette, hogy honnan jött, megmaradt szociális
érzékenysége és a totalitárius törekvésekkel szembeni töretlen ellenszenve.
Lehet akár tisztelnünk is az emlékét, - nehéz korban, nehéz
poszton, nehéz természetű ember volt.
:O)))
7 megjegyzés:
bátor elvhű egy igazi patkány volt
az a midszenty
"1971. szeptember 28-án a Szentszék és a Magyar Népköztársaság megállapodásának megfelelően - szándéka ellenére, de a pápának fogadott engedelmesség okán - elhagyta Magyarországot."
1974-ben a pápa az esztergomi püspöki széket nyílvánította betöltetlennek és Lékai 1976-ban lett kinevezve oda
Igazad van, fene egye, elnéztem...
Kijavítom!
:O)))javascript:void(0)
Még egy javítás! :)
Egy lényeges dolog kimaradt az írásból, mégpedig az, hogy a legnagyobb antiszemita volt a bíboros.
Ez ugyan talán következne az antikommunizmusából, de szerintem lényeges megjegyezni.
Rühellte a komcsikat, rossz ember nem lehetett...
Aki mesekönyvből tanulta, és ismerte meg a történelmünket, annak lehetnek ilyen tévedései. Aki megélte a kort, és még élőben megismerhette, annak más a véleménye. Rendkívűl konok ember volt, egoista és hatalomvágyó. Soha, senkinek példaképül nem állítanám. Szeretett, okos, tömören fogalmazó, NÉVTELEN. Nem csak a komcsikat nem szerette, de gyűlölte a fasisztákat, magát a pápát is, és mindenkit akinek más volt az eszmeisége. Egy igazi megnemértett "szabadságharcos" volt.
azért a fasisztákat szerette csak a szociáldemokratákat nem
(Károlyi Mihály idején ültetették le nem a tanács köztársaság alatt)
Támogatta 1,2,3 zsidó törvényt
a nyilasokat nem szerette az igaz mert el akarták venni a papi birtokokat
Megjegyzés küldése