2011. augusztus 29., hétfő

SKODA


Volt egy barátom – szegény, már sok éve halott – aki a Skoda szerelmese volt.
Ez még jócskán az emberarcú szocializmus évei alatt történt, mikor a kocsikat nem megvettük, hanem kiutalták és a márkák közötti konkurenciaharc leginkább a Zsiguli, a Skoda, a Wartburg és a Nagypolski vonulat mentén dobogtatta meg a férfiember szívét, és hiába esküdtem én a kereklámpás ezerötös Zsigulira, mindig mondta, hogy nem értek én hozzá.
Majd meglátom, egyszer ezek a cselákok még nagyot dobnak, majd csak tátva marad a szám.
Ha élne és megtudná, hogy kedvenc márkája a kormánytagok becses fenekét fogja hurcolászni, sírva fakadna a boldogságtól.
A vita csak azért nem mérgesedett el, mert a szívem már megdobogtatta a Tatra 603, és azt azért el kellett ismernem, hogy Holubár leszármazottai értenek az autókhoz.
Skodánk egyébként nekünk is volt, nem is egy. 
Volt Octavia, 1000MB, a végén S100-as.
Ez utóbbi kissé rohadékony volt, és amikor apám kint dolgozott a cseheknél, és végre nagy keservesen megszervezett egy svarc karosszériacserét, majdnem meghiúsult az ügy - a magyar finánc a határon vissza akarta fordítani, mondván, a kocsi külleme rontja a Népköztársaság tekintélyét.
Azért jól szolgáltak, elvittek bennünket mindenfelé, gond is alig volt velük, legfeljebb kilyukadt a hűtő, de azt lenmagliszttel gyógyítottuk, csak az adagolással lehetett kis probléma, mert mire hazaértünk, minden gumicső átjárhatatlanná vált és egy vagyonba került a Skodri újraélesztése…
Jött a rendszerváltás, a keleti márkák napja leáldozott, rohant a magyar tizenöt éves Opelokat venni, én is vettem ezerötszáz márkáért egy Audi L5-öt, remek darab volt, csak a kanyarokban darált a féltengely és az ülésből kilógó lószőr szúrta a hátam, de ment, mint állat - ecsém, dekirály volt!
Sokan azt gondolták, hogy a többi márkával együtt a Skodának is befellegzett, de a németek még nem felejtették el, hogy híres-hirhedt páncélosaik zömét a Skoda gyártotta, így aztán nem vonták kétségbe és nem találták eldobnivalónak sem a márkát, sem a szaktudást, invesztáltak a gyártásba.
Kapott az autó VW motort, aztán fokozatosan új karosszériát , és ma már senki nem merné lebecsülni a cseh gyártású, de német fejlesztéssel készült kocsikat.
A termékpaletta nem túl széles, de amit gyártanak azt jó minőségben készítik el, a kocsi megbízható és ugyanazt tudja, mint német testvére, csak hát ugye a márka még a mai napig nem tudta levetni magáról a szocializmus évtizedei során rárakodott előítéleteket.
A magyar vásárló is csendes lenézéssel szemléli a Skodákat, valami kispolgári, kissé szegényszagú, de semmiképpen nem rongyrázós feeling tapadt hozzá, amitől a márka vezetői hideglelést kapnak, ha véletlenül szembenéznek a valósággal.
Erre játszik rá most éppen Orbán és csapata, mikor az autóbeszerzést ideológiai alapokra helyezte.
Lázár János, aki egyébként a vérlázító pofátlanságán túl a drága autók iránti olthatatlan szerelméről híresült el, meghirdette a mértéktartást a gépkocsi-fronton is, imígyen: „A Fidesz-kormány világosan megbélyegezte az Audival járókat és egyértelműen letette a voksot a népautó Skoda mellett” – mondá és az maga a csoda, hogy a nép nem fetreng az utcákon a röhögéstől.
Kezdjük talán ott, hogy a kormány tagjai az Audikból nem Skoda Fabiába, hanem Skoda Superb - be ülnek át.
Ez az autó a Skoda csúcsmodellje, minden földi jóval felszerelhető, de ennek ára van – egy-egy ilyen kocsit úgy tizenkét millió körül lehet kihozni a szalonból, és attól tartok, hogy egy ilyen ambiciózus kormány, mely ad magára nem fog mást választani, mint az Elegance vagy az Ambition modellt, abban fognak nyomorogni, szegények.
Merthogy maga a kereskedő is azoknak ajánlja a modellt, akik szeretik a csúcsszolgáltatásokat, de nem akarnak feltűnést kelteni – meg azoknak, akik képtelenek kihagyni az üzleti lehetőséget.
Üzlet itt a dolog két végén van – a vételi oldalon nem lennék meglepve, ha a döntéshozói kör asszonyai, gyermekei a közeljövőben új VW-k kormányai mögött lennének láthatók, de lehet üzlet itt az eladói oldalon is, - mármint a leadott Audik és egyebek értékesítésénél, - haverok, unokatesók, csókosok  előnyben!
Mindezt akkor, amikor Orbánnak már taknya-nyála egybefolyt a siránkozástól, merthogy az elmúlt hónapok devizamozgásai miatt szinte kilátástalan helyzetbe kerültünk és újabb intézkedésekre van szükség a közeljövőben – legalábbis szerinte.
Ami a szinte kilátástalan helyzetet illeti, abba leginkább ő manőverezte bele az országot, kedvenc Matolcsyjával kéz a kézben.
Hogy miért van az, hogy egy ilyen bejelentésnél senki sem arra gondol, hogy több pénz marad a zsebében - ki tudja?
Olyan optimista tud ilyenkor lenni az ember, alig várja már a beígért sarkalatosnak nevezett törvényeket.
Bizonyára azokban lesz elrendelve a papi tized, meg körülírva az urbárium, melyben pontosan meg lesz határozva, hogy hány napi robottal tartozunk Nagyurunknak, milyen egyéb szolgáltatásokat vagyunk kötelesek teljesíteni neki terményben, jószágban.
Az is lehet, hogy az eddig nem forszírozott ius primae noctis is szóba kerül majd.
Azt mindenesetre előre megmondom, hogy a libát nem adom, élni fogok az Aranybullában közzétett ellenállási záradékkal, zabáljon a Mi Reménységünk varjúpörköltet!
Azt azért kicsit nehezményezem, hogy Orbán, akinek vagy hat szolgálati autója és egy páncélozott Audija is van, bohóckodnak nekünk és hülyeségeket beszélnek megbízhatatlan és állandóan lerobbanó gépkocsiparkról, mintha az egész társadalmat idiótának néznék.
Ezek az autók nem szoktak elromlani, különösen nem, ha megkapják a szükséges szervizt.
Szerintem még Kádár autója is vígam szaladgál az utakon, meghibásodás nélkül.
Ha márt Kádár szóbakerült, ő azt mondta, hogy a gyalogosok pártján áll.
Orbán meg a tízmilliós autóban ülők pártján.
Ma hallottam, hogy az elmúlt negyedévben több prémium - kategóriás autót adtak el a kereskedők, mint Suzukit – ebből is látszik, melyik társadalmi csoportnak megy ma jól Magyarországon.
Baj lesz még ebből, nem is sokára…

:O)))

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Sárga irigység.

éva írta...

Ha az Mszp-nek lenne esze (csak sajnos nincs) már óriásplakátokon virítanának a SKODA Superb listaárai.
És sajnos nem "mintha" nézik Orbáncék az egész társadalmat idiótának. Hanem ténylegesen és alappal!

Névtelen írta...

A Skoda egy jó autó és egyre jobb.De van nekünk Suzuki gyárunk Opel gyárunk Audi gyárunk és rövidesen lesz Mercedes gyárunk is.Vegyél Magyar árut???

Patti írta...

Azért Orbán igazán odaajándékozhatta volna a páncélozott Audit a mentősöknek, mintegy kedves gesztusként... Igaz, a célra kissé szűkös, de sebaj, az eü-dolgozók és a betegek már megszokták a ridegtartást, némi átfestés után fel se tűnne az autó eredeti hovatartozása...
Kissé feltűnő, hogy a Skoda-felvásárlásokkal egyidőben kitolták a mentőskocsik használhatóságát 13 évre, mostmár végképp nem mondhatók EU-konform segédeszköznek. (Az EU-ban ez az idő 6 év!)

éva írta...

Patti, NEKÜNK feltűnő, mert mi ha 2-t és 2-t összeadunk, akkor nem hisszük el, hogy az 22, csak mert a SzájjalÁrtó asszonta. Mert nem a kormány-irányította médiákból tájékozódunk. Ott is fellelhető a 2 hír - csak éppen jó távol egymástól, közéjük egy csomó bulvár és krimihírt beékelve, továbbá óvakodnak felhívni a fogyasztóik figyelmét az összefüggésre - és sajnos a magyarembernek egy kissé több idő kell, mint egy átlagosan normális ország polgárainak, hogy maguk is képesek legyenek levonni bizonyos következtetéseket. Nem véletlenül javasoltam ám az óriásplakátokat, csak a Skoda árlista mellett a mentőautók korát és értékét is fel kellene tüntetni.