Bakker, ha hiszed, ha nem, ma hihetetlen megtiszteltetésben
volt részem: Viktorral egy kultúrkörben létezhettem.
Ugyanis, ma a Kamrában voltam, igaz, hogy nem Alcsúton és ez
valamelyest csökkentette a dicsőségem, hanem a Ferenciek terén, és kalbászt sem
tudtam vágni, ami ugyan csökkentette az ünnepség fényét, de hát mit tegyek, én
már eleve hendikeppel indultam, az én jelem az óvodában a cseresznye volt, nem
a töpörtyű, mint a Vezérnek.
A Kamra a Katona József Színház kamaraszínháza, ott néztem
meg Tadeusz Slobodzianek színművét, melynek címe „A mi osztályunk”.
Aki még nem ábrándult ki teljesen az ember nevű állatból,
hát itt az alkalom, meg lehet tekinteni az embert a maga valójában.
Az ember ugyanis a hétköznapi életben szeretnivaló, kedves
társ, osztálytárs, munkatárs, szomszéd és barát, ámde a történelem furcsa
játékot játszik vele, bele-belepottyantja különféle kiélezett helyzetekbe, melyekben
állást kell foglalni, ide vagy oda kell csatlakozni, alkalmazkodni vagy
ellenállni, tenni vagy kushadni.
És ezekben a helyzetekben az ember vagy helytáll, vagy
elbukik, vagy mindkettőt teszi egyszerre, vagy egymás után - az élet, ugye, nem
méznyalogatás.
Lengyel a darab, de lehetne akár magyar is.
Egy iskolai osztályról szól, a huszadik század harmincas - negyvenes
éveiben, az osztályban mindenki mindenkivel jóban van.
Zsidó, lengyel egy közösség tagjaként éli hétköznapjait, míg
csak közbe nem szól a politika, a történelem, mely szétzilálja az emberi
kapcsolatokat és szétveri a közösséget.
A történelem akkor sem volt kegyes és ma is, csak gondoljuk
azt, hogy az lesz.
Így lesz osztálytársa gyilkosa a tegnapi barát, így
erőszakolja meg osztálytársnőjét az, akit aztán megkínoz annak férje, a szintén
osztálytárs, aki az állambiztonság tagjaként kísérli meg felelősségre vonni - a
társadalom képmutatása miatt sikertelenül.
Remek darab, a közönség pisszenés nélkül ülte végig az
előadást, igazi katartikus színházi élmény volt.
A darabban szerepel egy történet, mely arról szól, hogy a
lengyelek behajtották egy pajtába a zsidókat, majd rájuk gyújtották a pajtát –
ez egyébként történelmi tényeken alapul.
A hatvanas években emlékművet állítottak az áldozatoknak, az
emlékmű felirata szerint a nácik és a csendőrök végeztek velük.
Mintha Magyarországról szólna a darab, nem mi vagyunk a
bűnösök, hanem a németek meg - esetleg – a nyilasok.
Nem is az érdekes, hogy a történelem mit hozott ezeknek az
embereknek, hanem az, hogy az ember mennyire esendő, mennyire el tudják vinni
az érzelmei, az indulatai, mennyire manipulálható, mennyire érdekvezérelt.
És mennyire könnyen válhat, válik áldozattá.
Elgondolkodtam – elsősorban fiataloknak kellene ezt látni,
hiszen az idősebb korosztály érzi a veszélyt, de a fiatalok még gyanútlanok, velük
kellene megértetni, hogy az efféle szörnyűségeknek még bekövetkeztük előtt útját
kellene állni.
A vállalkozás majdnem reménytelen, a mai fiatalok
veszélyérzete a nulla felé konvergál, pedig nem lenne baj, ha tudnák, hogy
amikor már kézzelfogható a baj, akkor már késő, akkor már csak gyilkosok és áldozatok
vannak.
Nem hiszik el.
Nagy baj ez, mert ez a mentalitás ad játékteret a náciknak,
ez a mentalitás veszi el hatmillió halott áldozatának értelmét.
Meg kellene néznie ezt a darabot minden fiatalnak, minden
idősebbnek, aki elveszítette a veszélyérzékét.
A színészek remekül tették a dolgukat, élükön Haumann
Péterrel, de a fiatalok is művészek a javából, lenyűgöző teljesítményt
nyújtottak.
Aki tudja, az nézze meg, nem eltékozolt idő.
És elnézést, hogy ma nem aktuálpolitika volt a téma…
:O))))
3 megjegyzés:
Az aktualpolitikahoz valo hozzaallasunk az olyan alapveto ertekekhez/viselkedesmodokhoz torteno hozzaallason alapul, mint amirol ez a kituno blog is szol.
En eloszor 1980-ban a szolidaritas felemelkedese alatt voltam hosszabb ideig Varsoban. Igen jo idok voltak azok (nyar, elso tanulmanyut es este a BBC magyar adasa a lengyel esemenyekrol). Ugyanakkor tokre nem ertettem, hogy mit is akarnak, meg persze az egyhaz tul nagy mitosza sem tetszett. Az sem tetszett, hogy milyen sommasan osztottak ket reszre a tarsadalmat (a kommunistak es mi - ismeros?) Kesobb a 1980 utani szukos 10 esztendo beigazolta gyanakvasomat, hogy az egesz egy nagy onszivatas volt. Hat igen, az is igaz, hogy tul sok zsinagogat nem lattam (i.e., egyet sem), es hogy a Gnask-i kirandulasunkkor a vonaton az egyik utassal torteno beszelgetes soran nyilvanvalova valt, hogy miert. Egyik izraeli kollegam meg a nyolcvanas evekben kerdezte tolem, hogy nem erti miert jo nekem lengyel kollegakka egyuttmukodni. Nem kerdes, hogy ennek az ertetlensegnek volt/van neemi alapja, annak ellenere, hogy az egyeni kapcsolatokban mindig meg kell probalni ezektol az eloiteletekrol elvonatkoztatni.
azonnal rohanás a jegymester.hu-hoz és sajnos már csak március derekára szóló egyetlen jegyet sikerült megkaparintani.
A jedwabnei pogromról van szó a darabban, mely gyalázat azóta is megosztja a lengyel közvéleményt.
A két nép sajnos abban hasonlít egymásra, hogy folyvást áldozatszerepben akarja magát látni, az elkövetett bűnökért elhárítja a felelősséget, a múlt tisztázása máig nem sikerült egyiknek sem.
Megjegyzés küldése