2012. január 30., hétfő

GYALOGOLNI JÓ…

Már túl sok idő nincs hátra, aztán a gyakorlatban is megbizonyosodhatunk, helytálló-e a címben foglalt állítás.
Döglődik a tömegközlekedés, állítólag napok hiányoznak csak már a BKV végleges összeomlásához, de halálán van a MÁV, naponta gyullad ki a Metro, sőt, a Nemzet Turulmadara, a MALÉV is bánatosan lelógó szárnyakkal várja a kést, mely véget vet utóbbi húsz éve nem túl dicsőséges pályafutásának.
Tulajdonképpen a helyzet már húsz évvel ezelőtt sem volt rózsás, azóta meg csak amolyan magyaros megoldásokkal kezeljük a kérdést, mint a legény, aki csak bátortalanul piszkálgatja a menyecskét, de igazán nem mer keményebben belevágni.
Hol van már a magyar virtus, mikor a problémákat felmértük, végiggondoltuk, aztán durrbele a közepibe – ennek a világnak már vége.
Nem hiszem, hogy ennyi tökölődés, mint amennyi a fővárosi tömegközlekedés körül folyt, a világon még egy helyen elképzelhető lenne, hiszen nemzeteknél a szuicid hajlam meglehetősen ritka kórtünet, e tekintetben viszont mi verjük a világot, mint ideges államférfi a feleségét.
A fővárosi közlekedési vállalat maga Magyarország – kicsiben.
Élén egy életében soha, semmiféle rendes munkahelyen egy munkaórát le nem húzó helybőlokos áll, akit szakmai hozzáértése talán egy trolibusz vezetésére sem jogosítana fel, mégis egy mamutüzem irányítójának véli magát, holott csak olyan, mint kisgyerek sapkáján a pompon, csak kissé jobban fizetik.
A vállalat meg éli a maga életét, üzemágai élén a helyi hatalmasságokkal, akik ma már egy tisztes végkielégítést se lennének képesek elintézni maguknak vagy szeretőjüknek, vert seregek enervált tábornokai.
Vesztesek és áldozatok egyszemélyben, a nagypolitika vesztesei és áldozatai ők.
Tulajdonképpen lehetne ugyan szidni Tarlóst, hogy némi kellemes elfoglaltságunk is legyen, de nem érdemes, hiszen már Demszkyt sem lett volna igazságos felelőssé tenni a kialakult helyzetért, pénz nélkül nem lehet itt semmit sem csinálni.
Pénz pedig hol azért nincs, mert senki nem érdekelt egy sikeres és politikailag megizmosodott polgármester létében, hol azért, mert a falusi suttyó számára közömbös a panelproli életminősége – mindegy is.
A lényeg az, hogy már az is szép, hogy a gyorsításoknál nem szaladnak ki a buszok alól a kerekeik, magára hagyva a szétrohadt karosszériát, meg a motort, melybe már tizenöt másik busz alkatrészei kerültek beépítésre.
Itt soha nem volt egy tisztességes elképzelés a járműpark cseréjére és folyamatos karbantartására, itt csak ötletszerű nekibuzdulások voltak, innen-onnan beszerzett, lepukkant járművekkel, melyek utasterében még ott lengett a kenőpénzek édes illata.
Abban az országban, mely valaha Európa legnagyobb autóbuszgyártója volt, ma olyan járművekkel találkozik az utazó, hogy csak néz, mint Józsi bácsi a zsiráfra: ilyen állat nincs is.
Van például a Volánnál olyan busz, amelyik olyan, mint egy rakétahordozó, de rengeteg kormányzott kereke dacára nem tud befordulni a sarkon, mert hosszú, mint a vonatfütty.
Mikor mégis kerülne kis pénz járműbeszerzésre, akkor a döntéshozók először felkeresik a neves Karib-tengeri buszgyártókat, aztán azokat az államokat, melyek a világ korrupciós listáján előkelő helyeken tanyáznak – magyar gyártó szóba se jöhet.
Viszont emlékükre majd meglengetjük háromszor a libaszárnyakkal felszerelt néniktől közrevett címerrel ékesített zászlót, majd a kiválasztott cég anyaországával nemzetközi szerződést ír alá Dr(ága) Schmitt Pál.
Viszont az már mára egyértelműen kiderült, hogy a bevétel kevés, a kiadás meg sok, ezért aztán valamelyik kormányzati főidióta útjára indítja a remek hírt – a tömegközlekedés árát fizessék meg azok, akik közlekedésüket egyénileg oldják meg, és akikről már így is hetvenhét bőrt nyúzott le a kormány.
Aztán, érzékelve a tömegfelháborodást telecsinálták a gatyájukat és visszavonták az elképzelést, majd körbeálltak az ősi magyar egymásramutogatás rítusát gyakorolni.
Viszont ezzel el is lehetetlenítették darabidőre a budapesti belvárosi behajtások fizetőssé tételét, mely talán lendíthetett volna egy keveset a bevételi oldalon.
A régészeti kutatások feltárták, hogy a MÁV vonalain az utolsó teljesárú menetjeggyel utazó utast Baross Gábornak hívták.
A BKV járatain a bliccelők és a bérlettel - jeggyel rendelkezők aránya nyolcvan a húszhoz.
A kérdésre már keresik a megoldást, majd valamelyik „közeli” hoz is ötletet, melynek „törzsanyaga” a kalandozó magyarok lóra optimalizált bérletrendszerének palizálása lesz.
Hogy megvegyük a londoni tömegközlekedés know-how-ját, olyan istenfia nincs, hiszen az működik tisztességesen.
Aztán majd bevezetik a rovásírásos bérleteket, ami nem is annyira utópisztikus, hiszen az Államkincstár is most rendszeresített olyan terminálokat a szárnyai alá vett intézmények pénzforgalmának ügyintézésére, melyhez alapkövetelmény analóg telefonvonalak megléte…
A villamosközlekedés sincs valami túl jó helyzetben, de ott legalább a kirakatba tudunk tenni néhány Combinót, a HÉV pedig az ezer éve érintetlen pályákon matuzsálemi korú járművekkel közlekedik.
Viszont a Metro ügye kiválóan áll, és egy – két vonal forgalma is naponta.
A szerelvények időnként füstölögnek, az utasok is, de megoldásnak még a körvonalai sem látszanak.
A BKV-nál nincs pénz az üzemeltetésre, a MALÉV nem tudja még, hogy ad-e fizetést a dolgozóinak, de a legnagyobb csapás, hogy megdőlni látszik a Hagyó-féle Nokiás-doboz szép legendája is.
A MALÉV már tárgyal a kanadai vadludakkal a nemzetközi járatok üzemeltetéséről, merthogy a lízingdíjakat nem tudja fizetni és akkor a gépek - meglengetve kecses szárnyaikat - mennek átfestésre.
Az egyetlen pozitív hír, hogy az adidas legújabb futócipő-modelljét BKV-adidasnak nevezi el.
A buszmegállókban pedig nem kell csodálkozni, ha beáll egy hatalmas A8-as Audi, a jegyeket Matolcsy ellenőrzi, a kormánynál természetesen a Mi Határtalanul Hasznos Büszkeségünk ül, azt nem engedi át másnak - nekik még futja üzemanyagra.
De ne csüggedjünk, üljünk le az Alaptörvény asztalához, vagy vegyük el otthon az Orbán ikonosztáz alól a Nagy Művet, olvasgassuk kicsit a veretes mondatokat és fohászkodjunk az Istenhez, hátha végre megbocsát nekünk…

:O))))

10 megjegyzés:

H-turul írta...

Mondd csak májdír Kamelusz Baktriánusz, nem vagy te egy kissé túlságosan optimista?

Névtelen írta...

Érdekes a románok meg tudták oldani 55 milliárdból.

"2009 júliusában forgalomba helyezték a román fővárosban a Daimler-Benz által Németországban gyártott vadonatúj 12 méteres Citaro busz ezredik, azaz szerződés szerinti utolsó példányát.
Bukarest közlekedési társasága, az RATB 2005-ben döntött a nagy volumenű járműbeszerzésről, mivel világossá vált, hogy a többszázas nagyságrendben üzemelő idős ROCAR és Ikarus járművek selejtéretté váltak.
Az ezer új autóbuszt két, jogilag teljesen különálló eljárás során szerezték be: az első ötszáz járműre 2005-ben, további ugyanennyi buszra pedig 2007-ben írták ki a tendert.

A 2005-ös rendelés értéke 94 millió euró volt. Egy darab busz tehát – köszönhetően a nagy darabszámnak – 188 ezer euróba került. 2006-ban, amikor leszállította a járműveket a Daimler-Benz, akkor kellett kifizetni: az akkori euró/Ft árfolyam hasonlóan a 2009. év nyarához 275 Ft körüli volt, így egy jármű ára kb. 52 millió Ft volt. A rendelés összértéke tehát kb. 26 milliárd Ft-ot tett ki.

A 2007-es pályázat során az EvoBus ajánlatának értéke 105 millió euró volt, járművenként kb. 200 ezer euró. Mai árfolyamon (275 Ft/euró) átszámolva járművenként kb. 58 millió Ft-ot jelent, ami figyelembe véve a folyamatos technológiai újításokat és a megnövelt műszaki tartalmat, kedvezőnek tekinthető. A rendelés összértéke kb. 29 milliárd Ft volt."

http://veke.hu/2009/07/atadtak-az-1000-uj-mercedes-buszt-bukarestben/

Névtelen írta...

A fasiszta rendszer már recseg ropog, vonaglik mint a leütött turulmadár, a végnapjait éli.

éva írta...

Névtelen - csakhogy a mi fejünkre fog omlani. Bár annál nagyobb lenne a baj, ha valahogy stabilizálódna...

Altair írta...

Azért a bliccelőkkel tényleg kéne valamit kezdeni, mert egyrészt siralmas, hogy szabadsághős ideológiákat gyártanak arról, hogy miért utazhatnak ingyen, másrészt ha az arány fordított lenne - feltételezem - nekem is kevesebbet kellene fizetni a bérletemért.

Amikor a megállókban ellenőrizték a jegyeket, a műszaki egyetemisták eltűntek a 6-osról és végre kényelmes körülmények között mehettem a Móriczra. Előtte volt, hogy egyszerűen nem fértem fel. Sajnos az akció után is ez a helyzet reggelente. És nem azt tartanám jónak, hogy gyalog járjanak az egyetemisták, hanem hogy annyit kérjenek a bérletért, hogy ne sajnálják rá a pénzt. Vagy adják eleve a diákhoz a féléves bérletet a tanulmányi irodában.

pumukli írta...

Én közlekedésre a biciklit, meg a lábaimat ismerem. Persze, én vidéki suttyó vagyok, de ezen a két közlekedési eszközön is mindenhova elérek. Nem mondom, télen egy kicsit hideg, esőben meg vizes, de azért már néhány évtizedet megértem velük.
Mindég is csodálkoztam, hogy Pesten milyen dugókat okoznak az autók. Hogy még ezzel a drága üzemanyaggal is rengetegen használják napi közlekedésre a szg-at.
Pedig sokszor hosszú ideig állnak, vagy araszolnak a dugókban.
Persze egy igazán jó tömegközlekedés sokat segítene.Csak akkor nem lehetnénk "világnagyhatalom" sportarénák terén. Mert lássuk be, az azért mégis csak fontosabb.

anya írta...

Tudod Pupu, amikor anno 1980-ban Budapestre költöztem, az egyik kollégám azzal a jó tanáccsal látott el, hogy ha sietsz, akkor nem szállsz buszra, hanem villamosra. Ha meg nagyon sietsz, akkor gyalog mész.
Úgy látszik, ez nem változott. Ha célba akarsz érni, akkor magadnak oldod meg a közlekedést. A különbség, hogy anno 1Ft volt egy villamosjegy, 1,50 a buszjegy. Most meg 300 Ft felett van egyetlen jegy ára.
Egyébként az utóbbi időben gyakran megfordulok Pécsen (teljes árú vonatjeggyel), de nem ez a lényeg.
A pécsi helyi járatok a londonihoz hasonló rendszer szerint működnek. Csak az első ajtón lehet felszállni, és kötelező bemutatni a bérletet, a sofőr orra előtt kilyukasztani a jegyet, vagy venni tőle, de ebben az esetben felárat fizetsz. Nem kell Londonig menni, Pécsről is meg lehetne venni a know-how-t, hátha Páva polgármester baráti áron megszámolná az árát. És ha nem, akkor is legalább forintban kellene kifizetni, nem pedig fontban. A jó pécsiek pedig sorban állnak az első ajtónál a felszálláshoz, és mindenki betartja a szabályt. Talán ezt a know-how-t is érdemes lenne megvenni.

Lukács György írta...

A lánchíd rádió tegnapi lecsó c. műsorában a következőt mondja a betelefonáló. Fejből idézem nagyjából:
Most már jó lenne ha elítélnék a bűnösöket, legfőképpen Gyurcsányt, mert "mi" már nagyon türelmetlenek vagyunk.
És ez a rádió ebben a rendszerben üzemelhet. Mi ez ha nem fasizmus?
Gondolom hungarizmus.

anya írta...

Pumukli, fogadjunk, ha neked kellene megtenni naponta 20-30 km-t a munkahelyedre, majd este haza ugyanennyit, útközben leadni a gyereket az oviban, isiben, esetleg még bevásárolni is, te sem biciklivel járnál.

Névtelen írta...

hiszen már Demszkyt sem lett volna igazságos felelőssé tenni a kialakult helyzetért

Ja-ja... Demszky regnálásának 20 éve alatt is személyesen a patás Orbán lopta ki a pénzt talicskaszámra a BKV-tól...

Írjál kérlek még ilyeneket, jó olvasni!